احساس و عاطفه در یک خانواده و بخصوص درون یک زن مانند گیاهی که برای باطراوت ماندن نیاز به تغذیه و رسیدگی دارد، باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر تغذیه نشود می‌میرد و اگر مهرورزی نکنیم خشک و پژمرده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۳۱

برخی می‌پندارند از زمانی که ازدواج کردند عواطف به صورت خودکار در زندگی‌شان جاری و ساری می‌شود و ادامه می‌یابد، ولی واقعا این‌گونه نیست، اگر مرد توجه به نیازهای همسر و خواسته‌هایش به‌عنوان زن نکند یا یک خانم نیازهای مرد بخصوص در بعد عاطفی را در نظر نگیرد مشکل به‌وجود می‌آید.

یکی از مشکلات امروزه زوج‌های جوان این است که چه خانم و چه آقا رشد عاطفی ندارند. رشدی که در کودکی به وجود می‌آید و کودک باید یاد بگیرد از خود محوری جدا شود، به دیگران اهمیت دهد، آنها را دوست داشته باشد و جواب محبتشان را بدهد. هر فردی در زندگی مشترک باید به این درک رسیده باشد که عاطفه‌اش را به همسرش تقدیم کند و نشانه‌های این عاطفه در زندگی نمود داشته باشد.

پرسشی که بسیاری از من می‌پرسند دقیقا به نمود یافتن عاطفه باز‌می‌گردد و من همیشه در پاسخ به مثلث سه ضلعی قدردانی، توجه و محبت تاکید می‌کنم. به طور جزئی مهارت‌های کلامی مهم است؛ این‌که چطور حرف بزنیم، واژه‌های دارای بار عاطفی به کار ببریم که بتواند محبت را منتقل کند. چه واژه‌هایی را به کار ببریم. چه واژه‌هایی را به کار نبریم. اصولا ایرانی‌ها در بیان محبت و مهارت‌های کلامی ضعف دارند، بخشی از آن به حیا و سنت‌های به اشتباه رایج شده باز‌می‌گردد، ولی اصل مطلب نیاموختن است. بخصوص مردان برای این موضوع در خانواده خود در مدرسه و دیگر جایگاه‌های تربیتی آموزش مناسب ندیده‌اند.

مهم‌ترین نکته‌ای که من همیشه به خانواده‌ها می‌گویم این است که خانه یک پناهگاه عاشقانه باید باشد، پناهگاه یعنی جای امن، همان‌طور که مراقب امنیت فیزیکی خانه هستیم باید مراقب امنیت عاطفی هم بود، نگذاریم این امنیت به خطر بیفتد و میزان آن در خانه‌مان کاهش پیدا کند.

دکتر سیما قدرتی - استاد دانشگاه و مشاور خانواده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها