سید حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی پیروزی اخیر محور مقاومت را در برابر گروهک‌های تروریستی در عرسال یک توازن و یک معادله طلایی در عرصه‌های میدانی توصیف کرد.
کد خبر: ۱۰۶۶۰۸۰

سید حسن نصرالله پیش‌بینی کرد حزب‌الله و ارتش لبنان طی روزهای آینده به حضور داعش در لبنان از رهگذر گزینه نظامی پایان خواهند داد، اما باب مذاکره مشروط با داعش باز خواهد بود.

قرار است همزمان با پیشروی حزب‌الله و ارتش لبنان در ارتفاعات عرسال مذاکرات با نظارت نماینده دبیرکل سازمان ملل در سوریه میان نمایندگان گروهک‌های تروریستی، حزب‌الله و دولت سوریه انجام شود. هدف حزب‌الله این است که فرصتی به خانواده‌های عناصر داعش داده شود تا به یک منطقه امن در شمال سوریه منتقل شوند، ضمن آن‌که داعش باید تمام اسرای سوری و لبنانی را نیز آزاد کند.

حزب‌الله لبنان از یک منظر کاملا انسانی و اسلامی به‌صورتی مشروط با انتقال خانواده‌های عناصر داعش از مناطق جرود عرسال به سمت ادلب سوریه موافقت کرد.

یکی از شروط حزب‌الله، روشن شدن سرنوشت نظامیانی است که طی شش سال اخیر توسط داعش اسیر شده‌اند، زیرا داعش حاضر نیست درخصوص وضعیت نظامیان و غیرنظامیان ربوده‌شده لبنانی مذاکره کند. از سوی دیگر دولت سوریه انتقال خانواده‌های عناصر داعش از جرود عرسال به ادلب را مشروط به درخواست رسمی ارتش لبنان از سوریه دانست.

سید حسن نصرالله در سخنان اخیر خود به ملت لبنان وعده داد بزودی حزب‌الله بر گروهک‌های تروریستی در منطقه بعلبک هرمل پیروزخواهد شد و منطقه را از لوث وجود داعش پاکسازی خواهد کرد. موضوع دیگری که دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنان خود به آن اشاره کرد، فشار آمریکا به رسانه‌های لبنانی برای عدم پوشش پیروزی‌های حزب الله بر داعش در جرود عرسال بود. این امر نشان می‌دهد آمریکا و برخی جریان‌های سیاسی لبنان مایل نیستند قابلیت‌های میدانی حزب‌الله در نبرد عرسال در رسانه‌های منطقه‌ای مطرح شود.

د رطول عملیات مشترک ارتش لبنان و حزب‌الله در ارتفاعات استراتژیک عرسال دولت سعد الحریری، نخست‌وزیر و رهبر جریان المستقبل مانع پوشش رسانه‌ای این عملیات شد. با این‌که این عملیات در راستای تامین امنیت منطقه بعلبک و با موافقت ژنرال میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان صورت گرفت، اما جریان 14 مارس بشدت با مشارکت ارتش در این عملیات مخالفت کرد.

دولت سعد الحریری مدعی بود که ارتش لبنان، تجربه اندکی در جنگ‌های میدانی دارد و ممکن است در جریان این عملیات متحمل تلفات و خسارات سنگینی شود. داعش وجبهه النصره سه سال پیش و پس از شکست در منطقه القصیر به‌صورتی هماهنگ و با کمک اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا و اسرائیل، ارتفاعات مهم عرسال را اشغال کردند.

اساسا هدف جبهه النصره و داعش از نفوذ در ارتفاعات عرسال واقع در مرز مشترک سوریه و لبنان، قطع ارتباط محور مقاومت در این منطقه بود. آزادسازی عرسال که برآیند هماهنگی دقیق میدانی ارتش‌های سوریه، لبنان و محور مقاومت بود به مفهوم شکست طرح‌های توطئه‌آمیز آمریکا، رژیم صهیونیستی، گروهک‌های تروریستی و جریان 14 مارس لبنان تلقی می‌شود. تنها کمتر از 20 کیلومتر مربع از ارتفاعات عرسال لبنان و40 کیلومتر از منطقه قلمون غربی در مرز مشترک سوریه و لبنان همچنان در دست داعش مانده است. ارتش‌های لبنان و سوریه طی روزهای آینده این مساحت باقیمانده را نیز آزاد خواهند کرد و به این ترتیب این دومین عملیات مشترک محور مقاومت و ارتش سوریه در مناطق مشترک سوریه و لبنان است.

نخستین عملیات در منطقه القصیر لبنان بود که به عنوان مرکز فرماندهی مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و گروهک‌های تروریستی سوریه تلقی می‌شد، شکست خورد. آزادسازی ارتفاعات عرسال باردیگر موجب خواهد شد تا محور ارتباطی غرب سوریه و شرق لبنان برقرار و رفت و آمد شهروندان دو کشور تامین شود. همچنین آزادسازی عرسال و استقرار ارتش لبنان در این منطقه کمک خواهد کرد تا ارتش سوریه ارتفاعات قلمون غربی را با هزینه کمتری از وجود گروهک‌های تروریستی پاکسازی کند. مجموعه رخدادهای اخیر سوریه و لبنان نشان می‌دهد بحران سوریه به پایان خود نزدیک می‌شود و گروهک‌های تروریستی ناچار باید خود را تسلیم یا خاک سوریه را ترک کنند.

حسن هانی‌زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها