تغییرات آب و هوایی بر سلامت بشر تاثیر دارد

تداوم گرمایش زمین؛ مرگ میلیون ها نفر

پژوهشگران طی مطالعات اخیر خود دریافتند در پی روند گرمایش زمین و افزایش دمای آب اقیانوس ها، سطح اکسیژن در دسترس ماهی ها کاهش یافته و همزمان با این موضوع نیاز به اکسیژن در آبزیان افزایش پیدا می کند که این موضوع منجر به کاهش اندازه آن ها خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۶۵۹۶۸
گرمایش زمین ماهی ها را کوچک می کند

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که اندازه ماهی های اقیانوس ها در سراسر جهان در پی افزایش دمای آب دریاها و گرمایش زمین که ناشی از تغییرات آب و هوایی است بین 20 تا 30 درصد کوچک خواهد شد.

در این مطالعات مشخص شد که همزمان با رشد و بلوغ ماهی ها، میزان اکسیژن مورد نیاز آن ها بر اساس رشد بدنشان افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر سطح آبشش های این ماهی ها قادر به رشد با سرعت و به موازات رشد بدن آن ها نبوده و کوچک تر باقی می ماند.

در همین رابطه ویلیام چئونگ، استادیار دانشگاه بریتیش کلمبیا در کشور کانادا که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد اعلام کرد: «ابعاد و اندازه آبشش های ماهی دقیقاً نشان می دهد که که چرا پیش بینی می شود اندازه ماهی ها کوچک شوند، این موضوع بر اساس نظریه محدودیت اکسیژن مطرح شده و از آنجائی که ماهی یک جانور خونسرد محسوب می شود، قادر به تنظیم دمای بدن خود نبوده و و هنگامی که دمای آب افزایش پیدا می کند، سوخت و ساز بدن آن ها افزایش یافته و نیاز آن ها به اکسیژن بیشتر می شود.»

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «در این مرحله؛ آبشش ها قادر به تامین اکسیژن کافی برای بدن های بزرگ ماهی ها نبوده و در نتیجه رشد بدن ماهی متوقف می شود.» از سوی دیگر باید این حقیقت را در نظر داشت که گرم شدن آب نیاز ماهی ها را به اکسیژن بیشتر می کند و در عین حال پدیده تغییرات آب و هوایی و گرمایش کره زمین منجر به کاهش سطح اکسیژن آب دریا ها می شود. این موضوع منجر به شرایطی می شود که آبشش ماهی ها اکسیژن کمتری برای تامین نیاز بدن ماهی هایی دارد که بر اثر گرم شدن محیط به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. این فرایند در نتیجه منجر به توقف رشد ماهی ها و کوچک شدن اندازه آن ها با هدف تامین نیاز اکسیژن بدنشان خواهد شد.

در این میان برخی از گونه های ماهی ها از قبیل ماهی تن که با سرعت زیادی شنا کرده و در دریاها حرکت می کنند، به انرژی و اکسیژن بیشتری نیاز دارند و همزمان با افزایش دمای آب اقیانوس ها و کاهش سطح اکسیژن موجود در آن ها احتمال کوچک تر شدن در آن ها بسیار بیشتر است. در این تحقیقات همچنین مشخص شد ماهی های کوچکتر که در تولید شیلات و همچنین تعامل بین ارگانیسم ها در اکوسیستم ها تاثیر خواهند گذاشت، به میزان نسبتا کمتری تحت تاثیر تغییرات فوق قرار خواهند گرفت.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی تغییرات زیست شناسی جهانی «Global Change Biology journal» منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها