روسیاالیوم گزارش داد رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت که تاسیس دولت کردی چه در شمال سوریه و چه در جنوب ترکیه، توهین به کردها است.
کد خبر: ۱۰۶۵۶۸۳

وی طی سخنانی در جمع مقامات محلی در آنکارا گفت: برخی از تاسیس یک دولت کردی سخن می‌گویند. من این را اهانت به برادران کردم می‌دانم.

اردوغان گفت: من مطمئنم که برادران کردم فرصت تاسیس چنین دولتی در شمال سوریه یا در جنوب ترکیه را نمی‌دهند.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که هرگز به حزب کارگران کردستان و یگان‌های حمایت مردمی کرد که آنکارا آنها را شاخه حزب کردستان سوریه می‌داند، اجازه تاسیس یک دولت در شمال سوریه را نمی‌دهد.

اردوغان با اشاره به حالت فوق‌العاده در این کشور که از زمان کودتای نافرجام آغاز شده است گفت که ما از طریق برقراری حالت فوق‌العاده در ترکیه به دنبال بیرون راندن تروریست‌ها و فراهم کردن امنیت و ثبات برای مردم هستیم.

وی با اشاره به این‌که تروریست‌ها قصد ایجاد یک گذرگاه تروریستی در شمال سوریه را داشتند گفت که ما تروریست‌ها را در همه جا هدف قرار می‌دهیم، همانگونه که آنها قبلا نیز هدف قرار گرفته شدند.

در همین حال به گزارش دیلی صباح، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق گفت که ترکیه برای خروج پ‌ک‌ک از عراق با بغداد همکاری می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت: ترکیه انتظار دارد که حکومت اقلیم کردستان در شمال عراق همه‌پرسی آتی خود برای استقلال را لغو کند.

چاووش اوغلو در ادامه گفت که ترکیه برای بازسازی شهرهای عراق به این کشور کمک خواهد کرد.

وزارت امورخارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه کشور برای دیدار با مقامات دولت عراق و بررسی روابط دوجانبه دو کشور به بغداد سفر می‌کند.

طبق برنامه قرار بود وزیر خارجه ترکیه در این سفر با فواد معصوم رئیس‌جمهور، حیدر العبادی نخست‌وزیر، سلیم جبوری رئیس مجلس، ابراهیم جعفری وزیر امورخارجه و نمایندگان سیاسی ترکمن‌های عراق دیدار و گفت‌وگو کند.

چاووش اوغلو پس از بغداد به اربیل رفته و با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها