سلامت خانه و آشپزخانه

آنچه درباره ماست باید بدانید

ماست، یکی از پرمصرف‌ترین محصولات لبنی تخمیری است و بسیاری از خانواده‌ها درباره میزان مصرف، بهترین نوع ماست و مدت زمان نگهداری آن، پرسش‌های زیادی مطرح کرده‌اند. در این نوشتار به مهم‌ترین نکات درباره انواع ماست‌ها پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۰۶۵۶۰۸

یک لیوان سرخالی ماست با یک لیوان شیر برابری می‌کند و نصف لیوان ماست چکیده، معادل یک لیوان ماست معمولی است و هر لیوان ماست، برابر یک واحد لبنیات انرژی دارد.

ماست‌هایی که چربی بالای 5/2 درصد دارند، پرچرب محسوب می‌شوند. ماست خامه‌ای، محلی، چکیده (آب گرفته) یا ماست‌هایی که 5 تا 7 درصد چربی دارند، از این نوعند.

بهترین نوع ماست بین 5/0 تا 5/1 درصد چربی دارند و حاوی باکتری‌های پروبیوتیک هستند.

استفاده از ماست پروبیوتیک در غذاهایی که نیاز به حرارت‌دهی دارند، سبب غیرفعال شدن و مرگ میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک می‌شود.

زمانی ماست پروبیوتیک بیشترین خواص و تاثیر درمانی را دارد که ماندگاری باکتری‌های پروبیوتیک آن در روده زیاد و در برابر اسید معده مقاوم و میزان مشخص و تعریف شده‌ای از این باکتری‌ها در محصول موجود باشد، ضمن این که مرتب و در درازمدت، مصرف و به نحو مطلوبی نگهداری شود.

ماست‌ باید تا آخرین لحظه مصرف داخل یخچال نگهداری شود و از قرار دادن آن در محیط آشپزخانه یا در معرض نور خورشید و گرما اجتناب شود.

باکتری‌های موجود در ماست پروبیوتیک، 7 تا 10 روز در یخچال زنده خواهد ماند و بعد از این مدت، خواص این ماست همچون ماست معمولی خواهد شد.

ماست پروبیوتیک از نظر میزان کلسیم و پروتئین با سایر ماست‌ها برابری می‌کند، اما به دلیل
اسیدی‌کردن محیط روده به جذب بیشتر کلسیم کمک می‌کند.

ماست‌های کم‌چرب، زودتر از انواع پرچرب ترش می‌شوند و نه‌تنها مضر نیستند بلکه از نظر تغذیه‌ای این مزیت را دارند که هرچه ترش‌تر باشند، به جذب بیشتر کلسیم کمک می‌کنند. با نگهداری مناسب ماست در یخچال می‌توان از ترش شدن آن جلوگیری کرد.

علت کشدار بودن بافت برخی ماست‌های کارخانه‌ای، نوع مایه مصرفی است که برای آن استفاده شده. این نوع ماست‌ها اغلب از نوع هم زده‌اند و آب نمی‌اندازند.

اغلب ماست‌های هم زده حاوی نمک هستند و برای مبتلایان پرفشاری خون محدودیت مصرف دارند.

علت ژله‌ای بودن بافت تعدادی از ماست‌ها به دلیل استفاده از پایدارکننده در آن است.

اگر قصد انتخاب ماست طعم‌دار دارید، انواعی را انتخاب کنید که زیر یک درصد نمک دارند و از نوع کم‌چرب هستند. ماست‌های حاوی پودر سبزیجات و موسیر، دارای نمک زیادی و برای افراد با فشار خون بالا محدودیت دارند.

اگر ماست آب انداخت، آب آن را دور نریزید چون حاوی میزان زیادی کلسیم و ویتامین است.

برای جذب بیشترین میزان ریزمغذی‌های ماست، آن را با شکم خالی و ترجیحا قبل از غذا بخورید. ماست
در مقایسه با شیر، پروتئین و کلسیم بیشتری دارد.

ماست اگر دچار کپک‌زدگی شود، به گونه‌ای که طعم آن تغییر کند و بوی گندیدگی بدهد و رنگ آن سبز، سیاه، خاکستری و قرمز شود، فاسد و غیرقابل مصرف است. کپک‌ها در ترکیب با ماست، تولید سم می‌کنند و تهدیدکننده سلامت خواهند بود.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها