رئیس سازمان انرژی اتمی با هشدار به نقض‌کنندگان برجام، از توانایی جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری غنی‌سازی 20 درصدی تا حداکثر پنج روز در فردو خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۵۴۳۷

علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به هشدار اخیر رئیس‌جمهور به آمریکا در صحن علنی مجلس درباره نقض برجام و از سرگیری برنامه هسته‌ای تاکید کرد: این هشداری نیست که در خلأ باشد، هشدار بدون پشتوانه نیست، اینها براساس داده‌هایی است که آقای رئیس‌جمهور دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی، حفظ تاسیسات فردو را از قوت‌های برجام دانست و افزود: فردو را به نحوی در برجام تثبیت کردیم که اگر اراده کنیم تا پنج روز می‌توانیم غنی‌سازی 20 درصد را آغاز کنیم. وی تصریح کرد: این درحالی است که برخی می‌گویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است، بستند و بردند؛ قسم جلاله هم بخورید فایده‌ای ندارد. به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر رآکتور مدرن اراک منعکس شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: کسانی که با ارائه تصاویر فتوشاپی از چاله‌ای که با سیمان پر شده بود، مدعی شدند در قلب رآکتور اراک سیمان ریخته‌اند عذرخواهی یا استغفار کنند زیرا افکار عمومی را نابجا مشوش کردند.

صالحی گفت: این درحالی است که در برخی لوله‌های این رآکتور به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سیمان ریخته شد نه در رآکتور، در لوله‌هایی که بیرون از رآکتور است. وی خاطرنشان کرد: فرض کنیم به ما دستور بدهند که برگردیم به رآکتور سابق و همان طراحی سابق را جلو ببرید که البته اصلا طراحی مناسبی نبود و مربوط به 50 ـ 40 سال پیش بود؛ سر و ته لوله‌های کنونی را برمی‌داریم و لوله‌های جدید می‌گذاریم، این چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیش‌بینی‌های دیگری انجام دادیم که اکنون قابل اعلام نیست اما هرگاه هیات نظارت بر برجام تصمیم بگیرد و به سازمان انرژی اتمی اعلام کند که چه اقداماتی کنیم، ملت عزیز مطلع می‌شوند.

صالحی تاکید کرد: بدانید که شش ماهه چهره سازمان انرژی اتمی عوض می‌شود، گرچه سازمان فعالیت خود را طبق روال پیش می‌برد اما اگر قرار بر مقابله باشد و چالشی بخواهیم وارد میدان شویم این مدت برای ما وقت زیادی است و قطعا آنان را غافلگیر خواهیم کرد.

برجام را به آسانی به دست نیاوردیم که به آسانی از دست بدهیم

وی گفت: غربی‌ها می‌دانند و می‌گویند فلانی هروقت حرفی زده درست گفته، البته ما علاقه‌مند نیستیم که چنین اتفاقی بیفتد، ما برای برجام خیلی زحمت کشیدیم و آن را به آسانی به دست نیاوردیم که به آسانی از دست بدهیم، ما برجام را قبول داریم، به آن پایبندیم، می‌خواهیم بماند و این را در چارچوب مصالح و منافع ملی، منطقه‌ای، ان‌پی‌تی و بین‌المللی می‌دانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: در صورت بر هم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد و اصلا منطق سیاست بین‌المللی به هم می‌ریزد. در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی آمریکا مخدوش می‌شود؛ گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد اما از منظر دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد بی‌اعتماد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها