توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، غرب و بویژه آمریکا را بشدت به چالش کشیده و سلطه‌طلبان را در بن‌بستی قرار داده که با وجود تلاش‌های فراوان نتوانسته‌اند از آن خارج شوند.
کد خبر: ۱۰۶۵۱۸۷

همین توانمندی‌های دفاعی بود که واشنگتن را به این نتیجه رساند نمی‌تواند خواسته‌های خود را در زمینه هسته‌ای به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند و در نهایت مجبور شد در این پرونده پای میز مذاکره بنشیند.

البته دشمنان از پا ننشسته و پس از برجام، برنامه‌های خود را برای هدف قرار دادن و تضعیف فعالیت‌های دفاعی و بویژه موشکی کشورمان گسترش داده‌اند، اما جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده به هیچ وجه در خصوص توان دفاعی خود حاضر به مذاکره نیست.

به دلیل همین اهمیت بالای توسعه دفاعی کشورمان است که در سال‌های اخیر، تقویت صنایع دفاعی ایران در اولویت قرار داشته و نه تهدید، تحریم و حملات سایبری و جاسوسی، هیچ‌یک نتوانسته این روند را متوقف کند.

با وجود دلخوش کردن برخی دولت‌های غربی به تغییر سیاست‌های دفاعی ایران در دولت‌های مختلف، همه دولت‌ها در کشورمان باوجود تفاوت در برخی گرایش‌های سیاسی، به موضوع صنایع دفاعی بها داده و برای ارتقای توان نظامی کشورمان کوشیده‌اند.

همین پیشرفت است که باعث شده قدرت‌های جهانی در سیاست‌های خود در قبال ایران تا اندازه‌ای تجدیدنظر کرده و خصومت‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را از روش‌هایی غیر از روش سخت دنبال کنند.

در این مطلب گوشه‌ای از توانمندی‌های دفاعی کشورمان که در سال‌های اخیر رونمایی شده به تصویر کشیده شده است.

موشک‌های زمین به هوای شلمچه

سرعت بالا، قابلیت درگیری موثر با اهداف هوایی، مقاومت در برابر جنگ الکترونیک و مجهز بودن به فناوری‌های روز دنیا از ویژگی‌های موشک میانبرد شلمچه است.

تمام اجزای این موشک به صورت بومی و با تکیه بر توان داخلی به تولید انبوه رسیده است.

موشک کروز دریایی قادر

این موشک با برد حدود 200 کیلومتر و قابلیت آماده‌سازی و واکنش سریع می‌تواند اهداف دریایی را ازجمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن منهدم کند.

پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر از ویژگی‌های موشک قادر است.

موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاس‌های گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی سپاه و ارتش به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیروها به نحو قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

سامانه موشک کروز دریایی ظفر

موشک ظفر یک موشک ضدکشتی، کوتاه‌برد و راداری است که قادر است اهداف کوچک و متوسط را با دقت بسیار بالا هدف قرار داده و منهدم کند. قابلیت نصب روی انواع شناورهای سبک و تندرو، وزن کم با قابلیت ضدجنگ الکترونیک بالا و قدرت تخریب فوق‌العاده از ویژگی سامانه موشک کروز ظفر است.این سامانه صد در صد بومی و به‌دست توانمند متخصصان سازمان صنایع هوافضا طراحی و ساخته شده است.

موشک هدایت شونده لیزری بینا

موشک بینا، یک موشک هدایت شونده لیزری هوا به سطح و سطح به سطح است که قابلیت شلیک از هواپیما و انواع سکوی پرتاب زمینی را دارد.

این موشک قادر است اهداف مهمی همچون پل‌ها، تانک‌ها، ادوات جنگی و مراکز فرماندهی دشمن را به دقت مورد اصابت قرار دهد.

سرعت عمل فوق‌العاده در از بین بردن اهداف مورد نظر، نگهداری آسان وقدرت سریع به‌کارگیری از ویژگی‌های این موشک به شمار می‌رود.

موشک کروز قدیر

قدیر نسل جدیدی از موشک کروز جمهوری اسلامی است که با برد 300کیلومتر اهداف دریایی دشمن را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم می‌کند.

موشک قدیر همانند دیگر موشک‌های هم‌خانواده خود مانند نور و قادر امکان شلیک از ساحل و شناور را دارد.

مزیت عملیاتی برجسته این موشک امکان پرتاب آن از روی سامانه‌های موشکی قبلی است که انعطاف و توان عملیاتی نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

موشک کروز زمینی سومار

موشک کروز زمینی سومار، محصولی جدید است که از ویژگی‌های متمایزی در مقایسه با قبل در سیستم‌های کنترل، سازه و پیشران برخوردار است و اثر بسیار تعیین کننده‌ای در ارتقای توان دفاعی کشور دارد.

این موشک در هدفگذاری بسیار موثر است.

موشک کروز نصر هواپایه

این موشک با توجه به جست‌وجوگر راداری از دقت بالایی در اصابت و انهدام اهداف مورد نظر برخوردار است و پس از شلیک از هواپیما‌های جنگنده نیازی به پشتیبانی نداشته و هواپیمای جنگنده می‌تواند بسرعت از نقطه خطر دور شود.

سیستم سلاح نصر هواپایه می‌تواند روی انواع جنگنده‌ها نصب شود و مورد بهره برداری قرار گیرد.

موشک شهاب ـ 3

شهاب ـ 3 یک موشک زمین به زمین میانبرد، با قابلیت جدایش بدنه و سرجنگی است که با سوخت مایع به پرواز در می‌آید.

سامانه پدافند هوایی مرصاد

سامانه موشکی زمین به هوای مرصاد یک سامانه پدافند هوایی پیشرفته و کارآمد با برد متوسط است که به انجام عملیات پدافند علیه انواع هواپیما‌های سریع، بالگرد، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک کروز قادر است.

سامانه مرصاد در شب و روز قدرت انجام عملیات دارد و به گونه‌ای طراحی شده که در محیط جنگ الکترونیک می‌تواند ماموریت خود را با موفقیت انجام دهد.

این سامانه در رزمایش هوایی مدافعان آسمان ولایت 4 که در منطقه شرق کشور برگزار شد، توانست اهداف هوایی را با موفقیت منهدم و کارنامه‌ای موفق را ثبت کند.

سامانه پدافند هوایی تلاش

این سامانه، یک سامانه پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که برای مقابله با اهداف پرنده از جمله هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن به‌کار گرفته می‌شود و قادر است انواع بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین را نیز منهدم کند.

سامانه تلاش به منظور آشکارسازی و ردگیری هدف موشک صیاد 2 به‌منظور پوشش نقاط حیاتی و حساس کشور در مقابله با تهدیدات هوایی غافلگیرانه هواپیماهای مدرن جنگی، طراحی و ساخته شده است.

موشک پدافند هوایی «صیاد 2»

این موشک موتور سوخت جامد با سیستم هدایت ترکیبی و قابلیت‌های عملیاتی بالا دارد.

موشک صیاد 2 یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که براساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.

قابلیت بالای ضدجنگ الکترونیک و ردیابی خودکار و مستقل از دیگر ویژگی‌های این موشک پدافندی است.

موشک دوربرد عماد

نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که می‌تواند اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به‌طور کامل منهدم کند.

نسل چهارم موشک فاتح 110

نسل چهارم موشک فاتح 110 با قابلیت نقطه‌زنی با برد بیش از 300 کیلومتر، توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با موفقیت آزمایش شد. استفاده از روش‌های هدایتی نوین، سیستم نقطه‌زنی روی موشک نصب و در آزمایش پروازی انجام شده، توانایی آن در اصابت به هدف، بدون انحراف اثبات شد و علاوه بر افزودن قابلیت جدیدی به توانمندی‌های عملیاتی نیروهای مسلح، ایران را جزو معدود کشورهای تولیدکننده این نوع از موشک در سطح دنیا قرار داد.در سه نسل قبلی سرعت عمل در پرتاب، قدرت تخریب بالا و دقت در هدف‌گیری متعارف حاصل شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها