رییس سازمان نظام روان‎شناسی از افشای نام 4000 روان‎شناس ‏نما در کشور پس از ماه رمضان خبر داد

کاسبی با روان مردم

نتایج تحقیقات مختلف نشان داد:

تلفیق علم با بازی تاج و تخت

تازه ترین فصل از سریال بازی تاج و تخت رو به پایان است و علاقه مندان به این سریال باید یکسال دیگر صبر کنند تا ببینند که سرنوشت قلمرو خیالی وستروس چگونه رقم می خورد.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۸۴
تلفیق علم با بازی تاج و تخت

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، پخش سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) از سال 2011 آغاز شد و 7 فصل گذشته آن در بین عموم مردم با محبوبیت زیادی مواجه شد. شاهد این موضوع را می توان در جنبه های مختلف زندگی، از سیاست تا حتی علم مشاهده کرد:

بازی ماژول ها

نقشه سه بعدی از قلمرو خیالی وستروس (Westeros)، توالی در لوکیشن های مختلف داستان، تغییرات اعمال شده براساس هر اپیزود، در فصل های مختلف این سریال قابل مشاهده است.

با ادای احترام به نمونه های موفقی مانند (انیمیشن) خانواده سیمپسون ها (The Simpsons) و پانی کوچک من (My Little Pony)، اما استفاده هوشمندانه از فیلم های ماکرو از گونه های مختلف در «بازی تاج و تخت» بسیار زیبا است.

بازی ریاضیات

این سریال فانتزی براساس رمان (ترانه یخ و آتش - A Song of Ice and Fire) جی. آر. آر. مارتین ساخته شده است.

شخصیت های متعدد، روایت از مرگ افراد، فراز و فرودهای داستان، چالش هایی هستند که بیننده با آن مواجه شده و نیاز دارد که با استفاده از یک الگوریتم پیچیده ریاضیاتی، روابط میان شخصیت ها را تحلیل کرده و حدس بزند که شخصیت اصلی این داستان حماسی چه کسی است.

این دقیقا همان کاری است که گروهی از ریاضیدانان کالج مک آلیستر در مینه سوتا انجام دادند. محققان از علم شبکه (network science) برای تحلیل شخصیت های سومین کتاب از مجموعه رمان ترانه یخ و آتش تحت عنوان طوفان شمشیرها (A Storm of Swords) استفاده کردند.

محققان آلمانی نیز از روش های تحلیل داده ها برای رتبه بندی میزان محبوبیت شخصیت ها استفاده کردند.

بازی سفر در زمان

در فصل 6، موضوع سفر در زمان برن استارک (Bran Stark) ذهن بسیاری از مخاطبان را درگیر کرد.

شون کارول (Sean Carroll) فیزیکدان نظری موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) در تحقیقات خود تلاش کرد تا قدرت سفر در زمان را تشریح کند: برن در گذشته با هودور (Hodor) جوان بوده است، بنابراین ارتباطی بین هودور جوان و هودور در زمان حال ایجاد می شود. این مسأله، برن را قادر می سازد تا در زمان سفر کرده و با هودور جوان صحبت کند.

بازی ضربان قلب

مطالعه اخیر اندازه گیری ضربان قلب که توسط توسعه دهندگان اپلیکیشن اپل واچ (Apple Watch) انجام شد نشان داد که میزان ضربان قلب بینندگان بازی تاج و تخت مداوما درحال تغییر است.

محققان، هنگام مشاهده 4 اپیزود نخست فصل 7 اقدام به بررسی وضعیت ضربان قلب تعدادی از داوطلبان در هر دقیقه کردند. نتایج بدست آمده نشان داد که صحنه های شگفت انگیز شامل گفتگو میان شخصیت های اصلی - و نه صحنه های خشونت آمیز - بیشتر بر افزایش ضربان قلب بیننده تأثیر می گذارند.

بازی عقل

در نهایت، تمام داستان همان اندازه که به نبرد فیزیکی شامل شمشیر و اژدها می پردازد، مسائل روان شناختی را نیز دربر می گیرد.

روانشناسان تأکید می کنند، زمانی که بحث قدرت ذهنی به میان می آید، تنها داشتن پول یا قدرت (شمشیر یا اژدها) کافی نیست. این مسأله یکی از ویژگی های کلیدی شخصیتی افراد، نه فقط در قلمرو خیالی وستروس، بلکه در زندگی واقعی نیز محسوب می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها