برکناری استیو بنن، استراتژیست ارشد دونالد ترامپ که نقش مهمی در پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری داشت، بار دیگر از بی‌ثباتی و ضعف تصمیم‌گیری رئیس جمهور آمریکا حکایت دارد.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۷۸
تزلزل شخصیتی ترامپ، عامل بی‌ثباتی آمریکا

رفتارها و تصمیمات دونالد ترامپ به طور مکرر نشان داده با معیارهای ارزشی پذیرفته شده نخبگان آمریکا در صحنه سیاست داخلی و خارجی سازگاری ندارد. پشتیبانی گروه‌های راست افراطی و حامیان برتری نژادی سفیدپوست از جمله «کوکلاکس کلان‌ها» (این گروه اخیر به قدری افراطی هستند که درگذشته سیاهپوستان را آتش می‌زدند و به پایکوبی مشغول می‌شد.) که بسیار مهاجر و بیگانه ستیز هستند از نامزدی دونالد ترامپ،‌ یکی از دلایل وضعیت نامناسب کنونی آمریکاست.

سردرگمی رئیس‌جمهور آمریکا در انتخاب افراد مناسب و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری، تاکنون حدود 35 نفر از مقامات ارشد را قربانی ساخته و شرایط آشفته‌ای را بر کاخ سفید حاکم کرده است. وضعیت فعلی آمریکا،‌ شرایطی کم‌نظیر است به طوری‌که زمزمه‌هایی در رابطه با استیضاح رئیس‌جمهور شنیده می‌شود. انتقادی که دونالد ترامپ به باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا وارد ساخته بود که وی «پرستیژ آمریکا»‌ را در عرصه جهانی تضعیف کرده است، اکنون خود رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مصداق واقعی تخریب چهره آمریکاست.

البته روند استیضاح در ساختار سیاسی و حقوقی ایالات متحده، فرآیندی طولانی و بسیار پیچیده دارد به طوری‌که دوسوم کنگره باید به این موضوع رای بدهند و دیوان عالی کشور هم این موضوع را تائید کند. لازم به ذکر است که اگر رئیس‌جمهور آمریکا به هر نحوی کنار برود یا ترور شود، معاون او به پست ریاست جمهوری می‌رسد. بدشانسی مردم آمریکا این است که مایک پنس هم که معاون ترامپ است، از نظر شخصیتی به مراتب از ترامپ نژادپرست‌تر و از لحاظ مذهبی بسیار افراطی‌تر است.

اما باید توجه داشت که اگر استیضاح رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به‌طور جدی مطرح شود با استیضاح ریچارد نیکسون و بیل کلینتون تفاوت ماهوی خواهد داشت.

دکتر علی بیگدلی

استاد دانشگاه شهید بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها