وزیر خارجه عراق هشدار داد که همه‌پرسی ممکن است به منافع خود کردستان نیز ضرر برساند.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۴۰
هشدار وزیر خارجه عراق در باره استقلال اقلیم کردستان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سومریه نیوز، دفتر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه با هیاتی از اقلیم کردستان عراق دیدار کرد و در این دیدار اوضاع امنیتی و سیاسی در عراق مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف در این دیدار درمورد مسئله همه‌پرسی در کردستان عراق در اواسط سپتامبر گفت‌وگو کردند.

ابراهیم جعفری خاطرنشان کرد: همه‌پرسی ممکن است پیامدهایی داشته باشد که به منافع اقلیم کردستان ضرر می‌رساند و پیامدهای این همه‌پرسی فقط متوجه عراق نیست، بلکه انعکاس‌هایی بر کشورهای منطقه و وضعیت منطقه‌ای و جهانی نیز دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق تاکید کرد: ما باید این اطمینان را به کشورهای جهان بدهیم که مشکلاتی را در داخل این کشورها ایجاد نمی‌کنیم و یکی از این مشکلات تحریک کردن طایفه‌های ملت‌ها علیه یکدیگر هست.

وی به این مسئله اشاره کرد که دامنه حضور کردها فراتر از عراق است، چرا که آنها در ترکیه، سوریه، ایران و روسیه نیز حضور دارند.

از سوی دیگر، روز نوری شاویس، رئیس این هیات کرد بر لزوم ادامه گفت‌وگوهای غیرمشروط جهت طرح تمامی مسائل و تلاش جدی برای ثمربخش بودن این مذاکرات تاکید کرد.

وی مدعی شد: حق تعیین سرنوشت برای مردم کردستان یک حق "مشروع" بوده و جامعه بین‌الملل نیز برای تمامی ملت‌های جهان این حق را تضمین کرده است و در چهارچوب تمامی روش‌های دموکراتیک بر اساس قوانین بین‌المللی، این همه‌پرسی یک "اقدام مشروع" به حساب می‌آید.

هیات اقلیم کردستان روز دوشنبه برای انجام مذاکرات با مسئولان عراقی پیرامون همه‌پرسی کردستان وارد بغداد شد.

پیشتر نیز رئیس هیات اعزامی اقلیم کردستان عراق به بغداد در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که این هیات با به تاخیر افتادن تاریخ برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اربیل مخالف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها