برنامه «جامعه شناسی ورزشی» اخیر رادیو ورزش با حضور محمدحسین معتمد هاشمی و انوشیروان آریامنش، محققان و پژوهشگران رسانه و ورزش به موضوع نقش رسانه ورزشی در سرانه فعالیت ورزشی کشور پرداخت.
کد خبر: ۱۰۶۳۰۵۵
نقش رسانه ورزشی در سرانه فعالیت ورزشی کشور

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از رادیو ورزش؛ انوشیروان آریامنش، محقق و پژوهشگر رسانه و ورزش پیرامون نقش رسانه ورزشی در سرانه فعالیت ورزشی اظهار کرد: بدون هیچ چون و چرایی رسانه در اشاعه ورزش و جذب آحاد مختلف مردم تاثیرگذار است. جمعیتی که طی سال های اخیر به سمت ورزش جلب شده اند؛ نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.
امروزه مردم خوب می دانند که سلامتی آنها در گرو فعالیت ورزشی است. با توجه به کارکرد خوب رسانه، این اتفاق در حوزه ورزش قهرمانی و حرفه ای افتاده است. ورزش حرفه ای و قهرمانی بیش از آنچه که برای سلامتی افراد مفید باشد؛ آسیب زا هستند. پس چرا رسانه ها بر ورزش قهرمانی و حرفه ای تاکید دارند؟ به این دلیل که ورزش قهرمانی ویترین ورزش جامعه است تا میلیون ها نفر که بخش عمده آنها را جوانان تشکیل می دهند؛ جذب ورزش همگانی شوند.
مردم ما به این باور رسیده اند ولی اینکه چقدر به سمت و سوی ورزش می روند فرسنگ ها با وضعیت ایده آل فاصله دارد و نیازمند فرهنگ سازی و رفاه اجتماعی است. در این زمینه رسانه و فرهنگ باید با دامنه وسیعی کار کنند.
محمدحسین معتمد هاشمی، محقق و پژوهشگر رسانه و ورزش درخصوص نقش رسانه در ورزش همگانی بیان کرد: رسانه ها گسترش پیدا کرده اند ولی متاسفانه میزان توجه به ورزش همگانی آنطور که باید و شاید نیست و ما شاهد اشاعه ورزش همگانی نبوده ایم. ورزش همگانی یک زیرساخت هدفمند و زنجیروار بین سازمان ها و نهادهای مختلف را شامل می شود که به این موضوع کمتر توجه شده است. بعلاوه، مردم ما بیشتر دوست دارند از طریق رسانه اخبار و رویدادهای ورزشی در بعد قهرمانی را پیگیری کنند. ورزش همگانی فضا و بستر خود را می خواهد. رسانه ها نقش تبلیغ ورزش همگانی را داشته اند ولی آن را پیگیری و ریشه یابی نکرده اند.
معتمد هاشمی در مورد نهادهایی که می توانند در این زمینه رسانه را یاری کنند؛ توضیح داد: در درجه اول آموزش و پرورش قرار دارد که باید از همان ابتدا در زمینه ورزش همگانی فرهنگ سازی کند و تنها منحصر به زنگ ورزش نباشد. خانواده ها هم نقش مهمی دارند. وقتی اعضای خانواده به ورزش می پردازند؛ بچه ها هم یاد می گیرند که ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند. وقتی فرد فواید ورزش رادرک کند؛ به سمت و سوی آن می رود ولی اگر فرهنگ سازی نداشته باشیم؛ تغییر مسیر سخت است.
برنامه «جامعه شناسی ورزشی» تولید گروه علوم ورزشی و با اجرای محسن ابوفاضلی است. این برنامه شب های سه شنبه ساعت ۲۱:۴۵ به مدت ۱۵ دقیقه تقدیم علاقه مندان به مباحث جامعه شناسی ورزش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها