مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: آتش‌سوزی مراتع نوار مرزی که عصر دوشنبه هفته جاری از کشور ترکمنستان به عرصه‌های طبیعی این استان سرایت کرده بود، در نخستین ساعات بامداد دیروز سه‌شنبه به مناطق حفاظت شده شیروان رسید.
کد خبر: ۱۰۶۲۸۰۹

سیداصغر مطهری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: نیروهای امدادی در مناطق حفاظت شده گلیل و سرانی شهرستان شیروان در حال اطفای حریق هستند.

وی با بیان این‌که هنوز گزارش دقیقی از میزان خسارت وارد شده به عرصه‌های طبیعی این مناطق در دست نیست، گفت: در این عرصه‌ها درختان ارس وجود دارد که از گونه‌های باارزش جنگلی به شمار می‌رود. مطهری اظهار کرد: هرچند آتش‌سوزی مراتع که از کشور ترکمنستان سرایت کرده در یک مرحله مهار شد، اما از نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه در عرصه‌های مرتعی تحت مدیریت این اداره کل دوباره شعله‌ور شد.

استان خراسان شمالی دارای 301 کیلومتر مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان است که در محدوده شهرستان‌های بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و مانه و سملقان واقع است.

براساس دیدار دیپلماتیک بین فرماندهان مرزبانی دو کشور در منطقه اترک که در 7 اردیبهشت سال جاری در ایستگاه راه‌آهن «آک یایلا» در خاک ترکمنستان برگزار شد، مقرر شد طرفین برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی در نقطه صفر مرزی در طول نوار مرزی ایران و ترکمنستان، به ماموران خود آموزش‌های لازم را بدهند.

هدف از این تفاهم‌نامه، همکاری بین مرزبانان دو کشور برای مهار آتش‌سوزی است که احتمال بروز آتش‌سوزی در تابستان با افزایش دمای هوا و خشک‌شدن درختچه‌های گز در نقطه صفر مرزی دو کشور، افزایش می‌یابد.

براساس این تفاهم‌نامه همکاری، مقرر شده است در صورت مشاهده آتش‌سوزی در منطقه صفر مرزی، ماموران مرزبانی دو کشور بلافاصله با برافراشتن پرچم در روز و نوردهی چراغ در شب به یکدیگر اطلاع و برای اطفای کانون آتش اقدامات لازم را انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها