آش کاردین، آش کارده یا آش حُره نوعی از انواع آش‌های ایرانی است که در محدوده جنوب غربی زاگرس پخته می‌شود. در طبخ این آش از گیاهی مخصوص بنام کاردین استفاده می‌شود. این آش مانند نامش در مناطق مختلف روش‌های پخت متفاوتی دارد، از روش‌های تخمیری در مناطق بختیاری تا پخت همراه گوشت در اقلید. این آش در مناطق چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان به نام کاردین (یا کاردیم) شناخته می‌شود و در اقلید و استان فارس به نام کارده و در منطقه بهبهان و هندیجان به نام حُره مشهور است.
کد خبر: ۱۰۶۲۶۸۳

مواد لازم :

یک پیمانه مایه کاردین آماده

یک پیمانه گندم نیمکوب

یک پیمانه جو نیمکوب

یک پیمانه برنج نیمدانه

یک کیلو سبزی کاردین سبز یا کمی از خشک آن

کارده یا کاردین اسم سبزی کوهی است .

طرز تهیه:

گندم و جو نیم کوب و برنج رو با مقدار آب مخلوط می کنیم . سبزی تازه یا خشک را به آن اضافه می کنیم . کمی آب و در صورت تمایل دو حبه سیر هم له کرده و به مواد میافزاییم. بعد آن را روی حرارت میگذاریم تا فقط گرم شود . سپس مایه آماده کاردین را به مواد اضافه می کنیم . و روی ظرف را می پوشانیم . مدت نصف روز یا یک شب می گذاریم بماند . روز بعد مقداری از همان مخلوط را برای دفعات بعد برداشته و در جای خنک نگهداری می کنیم . آش را بعد از یکی دو ساعت که خوب جا افتاد می توانیم سرو کنیم .

نکات :

برای تهیه‌ آش کاردین، نیاز به سبزی مخصوص کوهی یا کاردین است که گرمسیری وبرگ‌های پهن دارد ، آن راخرد می‌کنند و در آب و گندم و جو و برنج نیمکوب ( و یا آبلیمو و نان خرده ) خیس می کنند ، تا کم کم ترش شود . بعد ازگذشت یکی - دو روز به این مواد آب اضافه می کنند و گندم و جو نیمکوب و برنج نیم‌دانه نیز میافزایند و روی حرارت می جوشانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها