کره شمالی در ماه جولای، دو آزمایش موشکی انجام داده و این اقدامات موجب افزایش تنش در روابط پیونگ یانگ و واشنگتن شده است. پس از آزمایش دوم، کره شمالی اعلام کرد که تمامی شهرهای عمده آمریکا در تیررس این موشک قرار دارند. این موضوع سبب شد تا آمریکا با کمک چین تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل، علیه کره شمالی را تشدید کند. کره شمالی نیز اعلام کرد که طرح و برنامه مربوط به حمله موشکی به جزیره گوام و تاسیسات نظامی آمریکا در منطقه را تا اواسط اوت نهایی خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۶۲۳۶۲

در پی این تهدیدات بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر اعلام کرد که ارتش این کشور برای پاسخگویی به تهدیدات کره شمالی کاملا آماده است. کره شمالی نیز ترامپ را متهم کرده است که شبه‌جزیره کره را در آستانه جنگ اتمی قرار داده است.

تنش‌ها بین دو کشور هنوز با شدت تمام ادامه دارد. درحالی که مقام‌های کره شمالی سفرای خود را در سازمان ملل،‌ روسیه و چین برای شرکت در یک نشست در پیونگ یانگ فرا می‌خوانند، مایک پمپئو رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یکشنبه در اظهاراتی با اعلام این‌که خطر درگیری اتمی میان کشورش با کره‌شمالی قریب‌الوقوع نیست، تاکید کرد: اگر کره شمالی یک آزمایش موشکی دیگر انجام دهد، تعجب نخواهم کرد.

پمپئو در سخنانی در برنامه فاکس نیوز ساندی تصریح کرد: من کاملا مطمئن هستم که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی همچنان سعی خواهد کرد تا برنامه توسعه موشکی‌اش را ادامه دهد، بنابراین متعجب نخواهم شد اگر آزمایش موشکی دیگری انجام شود.

در اظهاراتی دیگر از سوی آمریکایی‌ها، رئیس پیشین نهاد اطلاعات ملی آمریکا (NIA) در دوره اوباما نیز تاکید کرد فکر نمی‌کند خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی جزو گزینه‌های احتمالی باشد.به گزارش سی.ان.ان، جیمز کلپر گفت: گزینه خلع تسلیحات هسته‌ای برای کره شمالی غیرمنطقی است، چراکه این کشور این تسیلحات را به عنوان بلیت بقای خود می‌داند. کلپر هشدار داد که این لحن ترامپ می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر تنش‌ها بگذارد و باید صبورتر با این موضوع برخورد کرد.

درحالی که ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در آستانه نشست مقامات اروپایی درباره تحولات در روابط کره شمالی و آمریکا گفت که واشنگتن بداند جنگ احتمالی با پیونگ‌یانگ موضوعی نیست که به ناتو ارتباط داشته باشد، در همین رابطه و در اظهار نظری دیگر سخنگوی وزارت خارجه روسیه از تشدید لفاظی‌های آمریکا در قبال مساله کره شمالی انتقاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخاروا در سخنانی تاکید کرد: اگر به لفاظی‌های واشنگتن و پیونگ یانگ نگاه کنید، تقریبا این لفاظی‌ها مشابه شده است. بنابراین واشنگتن خودش را در سطح لفاظی‌های پیونگ یانگ درخصوص مساله هسته‌ای در شبه‌جزیره کره قرار داده است. وی افزود: این‌گونه لفاظی‌ها یک «چیز بی‌سابقه» برای یک کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل است. با وجود این اظهارات از سوی اروپایی‌ها و روسیه، بحران کره شمالی یکی از دغدغه‌های آنها نیز به شمار می‌رود. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی دیروز دوشنبه میزبان نمایندگان کشورهای عضو در بروکسل برای بحث درباره تحولات مربوط به کره شمالی بود که صحبت‌هایی هم از میانجیگری سوئد بین واشنگتن و پیونگ یانگ مطرح شده است.

سوئد اولین کشور اروپای غربی است که در سال 1975 در پیونگ یانگ سفارت دایر کرد و از آن زمان تاکنون نقش دیپلماتیک کلیدی با این کشور ایفا کرده است. نقش سوئد در آزادی یک تبعه کانادا و همچنین یک دانشجوی آمریکایی در سال جاری نشان‌دهنده ارتباطاتی تاریخی است که به حدود نیم قرن پیش و پایان جنگ کره بازمی‌گردد و هیچ کشور دیگری در غرب ندارد. تحلیلگران می‌گویند هرچند پیونگ یانگ بشدت به غربی‌ها مظنون است، اما موضع بی‌طرف سوئد به این کشور کمک کرده که نقش هرچند محدودی به عنوان یک میانجی صادق با کره شمالی ایفا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها