پس از روی کار آمدن دولت یازدهم با توجه به اهداف و دیدگاههای مطرح شده در زمان انتخابات و مطالبات جامعه زنان برای مشارکت هرچه بیشتر زنان در سطوح بالای مدیریتی، تنها چهار جایگاه در کابینه برای زنان رقم خورد.
کد خبر: ۱۰۶۰۸۹۷
زنان کابینه دوم روحانی آب رفتند؟! / همه مانده ها و بازمانده ها +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ،سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت امور زنان و خانواده و معاونت حقوقی رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی این چهار جایگاه بودند که 4 زن توانستند در راس آن قرار گیرند. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور ایران و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهور بودند.

البته در خارج از کابینه نیز سمت‌هایی به زنان سپرده شده بود مانند سخنگوی وزارت امور خارجه، فرمانداری و شهرداری . ولی کرسی‌های وزارت را در این دولت هیچ زنی نتوانست کسب کند.

اگرچه تنها زنی که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت رسیده مرضیه وحید دستجردی است که در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، وزیر بهداشت و درمان بودو از آن زمان به بعد هیچ زنی نتوانست برکرسی وزارت بنشیند ولی دستیابی به چهار جایگاه کابینه در دولت روحانی می توانست روزنه امیدی برای ورود زنان به عرصه های سیاسی رده بالا محسوب شود.که متاسفانه در دولت دوازدهم نیز بوقوع نپیوست.

حسن روحانی که بتازگی مراسم تحلیف دوره دوم ریاست جمهوری خود را پشت سرگذاشته است با پرده برداشتن از لیست کابینه جدید،نشان داد که باز هم جایی برای زنان در پست وزارت وجود ندارد اما پست معاونت را همچنان می توان به دست زنان سپرد .البته با این تفاوت که معصومه ابتکار از جایگاه ریاست سازمان محیط زیست به معاونت در امور زنان و خانواده و شهیندخت مولاوردی به سمت دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی تغییر یافتند .الهام جنیدی که پیش از این در کابینه حضور نداشت به عنوان عضو جدید، معاونت حقوقی رییس جمهور را برعهده گرفت.

در این میان دو صندلی همچنان خالی است ؛ ریاست سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی . با وجود آنکه هنوز این دو گزینه اعلام نشده اند اما گمانه ها حاکی از آن است که تصدی این دو صندلی توسط زنان چندان قوی بنظر نمی رسد.

با این شرایط تاکنون رئیس جمهور فقط توانسته سه زن را در کابینه خود منصوب کند لذا به نظر می رسد تعدادزنان در دولت دوازدهم کاهش یافته چون اگر رئیس جمهور قصد داشت یک زن را به عنوان رئیس سازمان محیط زیست منصوب کند و یا سکان معاونت گردشگری را به یک زن بسپارد محتمل بود حکم آنان را همزمان با سه حکم دیگر زنان ، صادر کند.

معصومه ابتکار

نخستین زن ایرانی که پس از انقلاب اسلامی توانست وارد کابینه شود معصومه ابتکار بود. او که پیش از این نیز ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست را بر عهده داشت در دولت یازدهم نیز به ریاست این سازمان برگزیده شد.

ابتکار که مدرک دکتری ایمونولوژی از دانشگاه تربیت مدرس را در سال ۲۰۰۶ توسط سازمان ملل متحد برای فعالیت هاش در حوزه محیط زیست «قهرمان زمین» لقب گرفت. وی در سال گذشته نیز جایزه بنیاد جهانی انرژی را از آن خود کرد و از سوی این سازمان «بانوی محیط زیست جهان» نامیده شد.

ابتکار در کابینه جدیدبه عنوان معاون امور زنان وخانواده ریاست جمهوری برگزیده شد

شهیندخت مولاوردی

شهیندخت مولاوردی نیز دومین زنی بود که به سمت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شد و جزء آخرین افراد منتصب در کابینه بود، پیش از انتصاب او گزینه‌های متعددی برای این پست در مطرح شده بود که نام او در هیچ بک از این گمانه زنی‌ها دیده نمی‌شد.

وی که در رشتهٔ حقوق بین الملل در مقطع فوق لیسانس و در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل کرده است و با نگارش پایان نامه خود با عنوان «بررسی اقدامات بین المللی مقابله با خشونت علیه زنان» پا به عرصهٔ جدیدی نهاده و پس از آن نیزبه تالیفات متعددی در زمینه مقابله با خشونت علیه زنان و دیگر مسائل حوزه زنان پرداخته است. وی همچنین اشتغال به سمت سر دفتری در دفتر خانه را نیز در کارنامه خود دارد.اجرای «قانون افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه» مهمترین چالش دوران مسئولیتش در این حوزه بود.وی اکنون دستیار رییس جمهوری در امور شهروندی شده است.

الهام امین زاده

الهام امین‌زاده نیز که دوره دکتری خود را در رشته حقوق بین الملل از دانشگاه گلاسکو بریتانیا گرفته توانست در دولت یازدهم معاون حقوقی رییس جمهور شود.

منشور حقوق شهروندی که ازجمله مهم‌ترین اقدامات دولت یازدهم تا کنون بوده است توسط وی منتشر شد و هرچند که مورد استقبال جامعه مدنی قرار گرفت اما انتقادات وسیعی به برخی بخش‌های آن از جمله بخش مربوط به زنان این سند مطرح شد.البته معاونت امین زاده درکابینه دوره یازدهم ریاست جمهوری چندان دوام نیافت و در تیر ماه ۱۳۹۵ مجید انصاری جای او را گرفت و وی به عنوان دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی انتخاب شد. وی در حال حاضر پستی دریافت نکرده است.

زهرا احمدی پور

در دولت یازدهم پس از آنکه مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، بر صندلی وزارت ورزش تکیه زد، زهرا احمدی پور از سوی رییس جمهور به عنوان ریاست جدید این سازمان انتخاب شد.وی دانش آموخته جغرافیای سیاسی در مقطع دکترا و جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد است.

برای احمدی پور نیز همچنان جایگاه جدیدی انتخاب نشده است.

لعیا جنیدی

لعیا جنیدی که برای نخستین بار درکابینه دولت حضور پیدا کرده است، جانشین مجید انصاری، معاون سابق حقوقی رئیس جمهور می‌شود.وی که دانشیار، عضو هیات علمی دانشگاه تهران است پیشتر مدیریت کل اداره لوایح و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم را برعهده داشت.جنیدی حقوقدانی است که بیش از آنکه سیاستمداران او را بشناسند، فعالیت او در بخش حقوق خصوصی در کانون وکلا و در بخش حقوق بین الملل در مباحث آکادمیک مطرح و شناخته شده است.برخی صاحب نظران سیاسی معتقدند که انتصاب خانم لعیا جنیدی به عنوان معاون حقوقی رییس جمهوری ، نگاهی نوین و تخصصی تر را در این حوزه بگشاید.

سها روحانی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها