همزمان با روز خبرنگار، مراحل تجهیز نخستین موزه مطبوعات کشور در خانه حریری تبریز آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۹۸۵۲
نخستین موزه مطبوعات کشور درتبریز

به گزارش جام‌جم، پنج سال پیش و همزمان با روز خبرنگار سال 91 اغلب سایت‌های خبری و روزنامه‌های سراسری و محلی از ایجاد اولین موزه مطبوعات کشور در یکی از خانه‌های قدیمی تبریز خبر دادند.

اما این طرح به دلایل مختلف محقق نشد تا اکنون پس از گذشت پنج سال، شاهد اتمام مرمت و بازسازی موزه مطبوعات هستیم تا با تجهیز آن این موزه یکی از ده موزه در حال راه‌اندازی برای تبریز 2018 باشد. انتخاب یکی از خانه‌های قدیمی تبریز به منظور استقرار این موزه ابتکاری بود که از دل جلسات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان آذربایجان‌شرقی بیرون آمد و این انجمن به حق، نقش اول را در این میان داشته اشت. خانه تاریخی حریری در عابرگذر تربیت تبریز به عنوان محل استقرار موزه مطبوعات، از جمله خانه‌های تاریخی منحصربه فرد ایران است و آیینه زنده مکتب نقاشی تبریز از اوایل دوره قاجار تا اوایل پهلوی است.

تاریخچه ساخت خانه حریری به اوایل دوران قاجار برمی‌گردد. این خانه دو حیاط بیرونی و اندرونی دارد که هر دو رو به قبله هستند و جلوه گاه هنر اصیل ایرانی و دارای نقاشی‌های بسیار زیبا و اصیل است که الهام گرفته از موضوعات اساطیری قدیم از جمله داستان یوسف و زلیخا از قرآن مجید و دیگر تواریخ و داستان‌هاست.

بیشتر کارشناسان میراث فرهنگی بر این عقیده‌اند که تعداد زیاد نقاشی‌های دیواری، تنوع طرح، نقش و رنگ و موضوعات جالب توجه عصر قاجار و وجود سبک نگارگری دوره قاجار تبریز خانه حریری را میان خانه‌های تاریخی آذربایجان‌شرقی و حتی کشور دارای جایگاه ویژه کرده است.

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این باره می‌گوید:‌ تبریز به عنوان مهد انتشار مطبوعات اثرگذار در کشور دارای منابع غنی از روزنامه‌های مطرح کشور است که بخش اعظمی از آن در کتابخانه مرکزی تبریز نگه داری می‌شود.

وی ادامه داد: برخی مطبوعات با قدمت ده سال به صورت مجلد در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می‌شوند و هزاران نسخه دیگر در مرکز اسناد ملی و حتی کتابخانه‌های شخصی افراد قرار داردکه با تاسیس این موزه می‌توان مرکزی برای نمایش این آثار داشته باشیم.

تبریز مهد اولین روزنامه‌ها وچاپخانه ها

محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به تاریخچه دیرپای صنعت چاپ و مطبوعات در تبریز اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد تبریز محل چاپ اولین روزنامه‌ها و آغاز به کار نخستین چاپخانه‌ها بوده و وقتی تاریخ چاپخانه‌های این شهر را مطالعه می‌کنیم، افسوس می‌خوریم که تبریز با آن جایگاه و شرایط گذشته، چرا امروز در زمینه چاپ و مطبوعات دچار چنین وضعیتی شده است؟

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌های تبریزی زیادی در آذربایجان شرقی یا دیگر نقاط کشورمان وجود دارند که آثاری از نشریات قدیمی در اختیار دارند و در صورت انتشار فراخوان، با رضایت تمام نسخه‌های موجودشان را برای نمایش و نگهداری در اختیار موزه مطبوعات قرار خواهند داد.

سعیده دلال‌علیپور

جام‌جم آذربایجان‌شرقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها