سرای معین‌التجار دارای یک راسته بازار بوده است که این مجموعه در قدیم تا پشت بیمارستان جندی شاپور (امام خمینی (ره) کنونی) وسعت داشت و مکانی تجاری به حساب می‌آمده تا این که در سال 1313 با ساختن پل، بازار نصف شد و رونق اصلی بازار و دادوستد نیز در قسمت سرا همچنان ادامه داشت.
کد خبر: ۱۰۵۸۶۱۱

به گفته یکی از کارکنان قدیمی بانک ملی اهواز، اولین بانک ملی در خوزستان در سال 1307در سرای معین التجار تاسیس شد و تا سال 1332 در این مکان فعالیت داشته است. با تخلیه این محل، جنبه اداری از این جا برچیده شد. بعد از بانک این مکان تبدیل به گمرک می‌شود.

در سال 1332 کشتی‌های تجاری به این جا می‌آمدند و بارهای خود را در سرای معین‌التجار تخلیه می‌کردند. در آخر نیز از سرای معین التجار به صورت غرفه غرفه به عنوان انبار استفاده می‌شده است.

در سال 1374 به علت آتش‌سوزی، قسمت اعظم این سرا از بین رفت و بیشتر ستون‌ها و سقف آن متوجه آسیب قرار گرفت. آن چه مسلم است این که سرای معین‌التجار واقع در پشت راسته بازار و کنار رود کارون، یکی از بناهای دوره قاجار بوده که بیشتر جنبه اقتصادی داشته و رونق خاصی به بازار داده است.

معین‌التجار مرکز صنایع دستی شود

به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به سرای معین‌التجار گفت: با توجه به این که سرای معین التجار ملک خصوصی است و ارزش مالی بسیار بالایی دارد، برای مرمت و بهره‌برداری از آن به اجازه مالک نیاز است.از آنجایی که مالک رضایت به فروش دارد اما هنوز اقدامی مبنی بر خرید این ملک صورت نگرفته و مبلغ زیادی لازم است.

وی ادامه داد: در این باره وزارت راه و شهرسازی با استاندار وقت مذاکره و تفاهم نامه‌ای منتقد کرد که این بنا خریداری و یا با ساختمان صنایع دستی و میراث فرهنگی معاوضه شود اما به دلیل این که ساختمان صنایع دستی ثبت ملی شده بود و امکان خروج از ثبت وجود نداشت، این مساله منتفی شد.

خسرو نشان با اشاره به این که در گذشته یک بار مرمت سرای معین التجار ناقص مانده، پیشنهاد کرد: در آینده بعد از مرمت دوباره این بنا بهتر است برای موزه صنایع دستی و راسته آن را برای بازار فروش و کارگاه‌های صنایع دستی بهره‌برداری کنند، زیرا برخلاف ساختمان سه‌گوش، این بنا رده حفاظتی برای موزه آثار تاریخی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها