دبیر هیات رییسه مجلس در گفت‌و گو با جام جم آنلاین

جزئیات سران شرکت کننده در مراسم تحلیف روحانی

دبیر هیات رییسه مجلس در مورد مراسم تحلیف رییس جمهور کشورمان، گفت: تا این لحظه حضور بیش از 40 مقام عالی رتبه از سراسر جهان در مراسم قطعی شده است. این گردهمایی بین‌المللی پیام چهار دهه ناکامی در به انزوا قرار دادن جمهوری اسلامی ایران را به گوش استکبار می رساند.
کد خبر: ۱۰۵۸۰۲۶
جزئیات سران شرکت کننده در مراسم تحلیف روحانی

غلامرضا کاتب در گفت‌وگو با جام جم آنلاین پیرامون جزییات برگزاری مراسم تحلیف رییس دولت دوازدهم افزود: تا کنون 110 هیات از کشورهای مختلف جهان در مراسم روز 14 مرداد حضور خواهند داشت که امکان دارد افزایش یابد.

وی درباره ترکیب مدعوین خارج از کشور تصریح کرد: آنچه تا این لحظه مشخص شده؛در مجموع 16 نخست وزیر به همراه معاونان رییس جمهور شرکت کرده اند.

دبیر هیات رییسه خانه ملت، سایر هیات های شرکت کننده را در رده وزرا و معاونین وزیر دانست و گفت: سفرای کلیه کشورهای مقیم تهران نیز به این مراسم دعوت شده اند.

کاتب در خصوص حضور میهمانان داخلی و اینکه آیا از رییس جمهور دولت دهم هم دعوت بعمل آمده، خاطر نشان کرد: اعضای شورای نگهبان- هیات دولت و همچنین روسای هر سه قوه بعلاوه مقامات کشوری و لشکری دعوت هستند ولی در مورد حضور احمدی نژاد پرسو جو نکرده ام و در این مورد اطلاعی در دست ندارم.

وی در ادامه به نگاه مشترک دولت و مجلس برای برگزاری هر چه باشکوه ‌تر مراسم ادای سوگند رییس جمهور اشاره کرد و گفت: این گردهمایی برای دوستان، دیپلماسی دوستی و علاقه ما به تعمیق رابطه با کل دنیا را به همراه داشته و برای دشمنان مردم ایران به ویژه آمریکا حکم چهار دهه شکست در به انزوا کشیدن جمهوری اسلامی در میان ملتها را یادآور می شود.

کاتب با انتقاد از سیاست های خصمانه رییس جمهور ایالات متحده و تشدید تهدید و تحریم علیه کشورمان، اظهار کرد: نگاه ویژه ما در مراسم تحلیف این است که به دنیا نشان دهیم اولا ما دوستان بسیاری در منطقه و کل جهان داریم در ثانی استکبار جهانی بداند همگان به ایران احترام می گذارند و ما تحت هیچ شرایطی زیر سلطه بیگانگان نخواهیم رفت.

وی انسجام قوای داخلی را از دیگر اهداف جمهوری اسلامی ایران برای انعکاس تحلیف روحانی در داخل و خارج بشمار آورد و افزود: مسئولین هم باید با وحت رویه و نزدیکی بیش از گذشته نسبت بهم، دشمنان نظام را از ایجاد تفرقه و نفاق بین دولتمردان دلسرد کنند.

کاتب خاطر نشان کرد: البته حضور میهمانان خارجی برای تحلیف رییس یک دولت در همه کشورها عرف نبوده و چنانچه نماینده ای از یک کشوری در روز تحلیف حضور نیافت، به معنی بی اعتنایی مقامات آن کشور به تحولات درون ایران نیست و بیشتر به قواعد و عرف دیپلماتیک بر می گردد.

به گزارش جام جم آنلاین، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عضو بلند پایه مذاکرات هسته‌ای در مراسم سوگند رئیس جمهور حضور خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها