110 سال از زمانی که اولین طرح و نقشه ساخت راه‌آهن کرمانشاه روی کاغذ نشست، می‌گذرد. در طول این یک قرن و اندی اما هیچ‌گاه صدای سوت قطار در این استان غربی کشور به گوش کسی نرسید. حالا اما استاندار کرمانشاه نوید شنیدن صدای سوت این قطار را به شهروندانش داده و خاطرنشان کرده ؛ اولین قطار هفته آینده وارد کرمانشاه خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۵۷۸۳۵

به گزارش جام‌جم، طرح اولیه راه‌آهن غرب کشور در سال 1285 توسط آلمانی‌ها تهیه و ارائه شد، اما این طرح که همان طرح مهم راه‌آهن شرق به غرب کشور بود، به‌دلایل تاریخی عملا جای خود را به طرح احداث راه‌آهن شمال به جنوب داد؛ یعنی به راه‌آهنی که احداث شد تا ضامن پیوند بیشتر دو کشور ایران و آلمان باشد، اما درعمل به مسیری برای تردد و حمل سلاح متفقین در جنگ جهانی دوم و شکست آلمان در جنگ منتهی شد.

صحبت از احداث مسیر ریلی در غرب کشور اما تا دهه‌ها بعد مسکوت ماند. پس از انقلاب نیز که توجه به توسعه همه مناطق در دستور کار مقامات کشور قرار گرفت، باز جنگ تحمیلی مانع پرداختن به این مهم شد، اما سرانجام دو سال بعد از جنگ، یعنی در سال 1369 طرح مطالعات راه‌آهن غرب آغاز شد و این مطالعات 11 سال به طول انجامید و درنهایت در سال 1380 کلنگ عملیات اجرایی راه‌آهن غرب بر زمین زده شد. قرار بود این طرح در سال 1394 به سرانجام و بهره‌برداری برسد، اما در عمل طی ده سال، یعنی از سال 1380 تا 1390 کار چندانی برای این پروژه صورت نگرفت و تازه در نیمه دوم سال 1390 یعنی پس از سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه و توجه ایشان به راه‌آهن غرب و درخواست اختصاص 300 میلیارد تومان اعتبار برای احداث آن، اجرای این طرح تاریخی از سوی مسئولان وقت جدی گرفته شد. البته پس از رفتن دولت دهم، دوباره اجرای طرح روند کند پیشین را از سر گرفت تا این‌که درنهایت از یک سال پیش، عملیات اجرایی راه‌آهن دوباره شتاب گرفت، تا جایی که امروز خبرهای خوشی از پایان ریل‌گذاری و افتتاح این مسیر ریلی در روزهای آینده به گوش می‌رسد؛ خبر خوشی که استاندار کرمانشاه خود نوید آن را از طریق رسانه‌ها به مردم استانش داده، تا به این ترتیب افتخار پایان ریل‌گذاری و احداث راه‌آهن تاریخی کرمانشاه پس از یک قرن و اندی به دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران برسد.

اسدالله رازانی که این خبر را با اعلام ورود اولین قطار به کرمانشاه طی هفته آینده، رسانه‌ای کرده، این را هم گفته که تنها 2700 متر از ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه باقی مانده که پیمانکار قول داده است در یکی دو روز آینده، این کار را به اتمام برساند تا کار ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه قبل از مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به پایان رسد.

مراسم افتتاح راه‌آهن کرمانشاه با حضور وزیر راه و شهرسازی در هفته آینده و با ورود اولین قطار به کرمانشاه برگزار خواهد شد، اما آن‌طور که استاندار کرمانشاه گفته است کارهای مربوط به برنامه‌ریزی انجام سفر با قطار ظرف یکی دو ماه آینده انجام خواهد شد تا بالاخره مردم نجیب و صبور این استان مرزی بتوانند از این پس خود را از طریق این مسیر ریلی به مشهده مقدس و سایر نقاط کشور برسانند.

ریلی که تهران را به بغداد متصل می‌کند

شنیدن صدای سوت قطار در کرمانشاه اگرچه مطالبه تاریخی مردم این استان بوده و به طور حتم روز افتتاح این طرح، روزی خاطره‌انگیز و ماندگار در تاریخ این استان غربی کشورمان خواهد بود و شادی وصف‌ناپذیری را نصیب مردمان غیور این سرزمین و مسئولان کرمانشاه می‌کند، اما تازه اول کار اجرای این طرح بزرگ در منطقه غرب کشور خواهد بود.

این را حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده استان کرمانشاه در مجلس به جام‌جم می‌گوید و تاکید می‌کند اگرچه مسیر راه‌آهن احداث شده درحال حاضر، مسیری از تهران تا شهر کرمانشاه است، اما درواقع طرح اصلی، مسیر تهران تا بغداد است که امیدواریم بدون هیچ مشکل و مانعی شاهد اجرای کامل این مسیر باشیم.فلاحت‌پیشه می‌افزاید: طبق توافقات صورت گرفته در راستای اجرای کامل طرح راه‌آهن بغداد، توافقاتی هم با مقامات عراقی صورت گرفته و از آنجا که راه‌آهن بغداد تا 12 کیلومتری مرز ایران کشیده شده، مقرر شده 12 کیلومتر باقیمانده با همکاری دو کشور احداث شود که انتظار داریم مسئولان کشورمان این مهم را نیز پیگیری کنند.

وی به نکته مهم دیگری هم اشاره می‌کند و آن این‌که مراسم افتتاح راه‌آهن در هفته آینده، یک مراسم نمادین صرف برای ارائه بیلان کاری نباشد.

فلاحت‌پیشه منظور خود را با ذکر یک مثال روشن کرده و می‌گوید: زمانی که راه‌آهن اصفهان - شیراز افتتاح شد؛ یعنی حدود ده سال پیش، به دلایلی مسئولان در افتتاح آن عجله کردند، درحالی که هنوز مشکلات زیرساختی مهمی داشت، برای همین در تمام سال‌های گذشته با مشکلات مهمی مواجه بود، اما از آنجا که این راه‌آهن عملا به بهره‌برداری رسیده بود، هیچ‌گاه نه مسئولان استان فارس توانستند اعتباری برای رفع این مشکلات زیرساختی دریافت کنند و نه دولت و نمایندگان مجلس قادر بودند ردیف بودجه برای آن تعیین کنند. از همین رو انتظار داریم راه‌آهن کرمانشاه بلافاصله بعد از افتتاح توانایی حمل مسافر و کالا را داشته باشد.

ضامن توسعه استان کرمانشاه

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس انتظار دیگری هم از مسئولان و کارگزاران دولتی دارد و آن شروع عملیات اجرایی احداث راه‌آهن اسلام‌آباد غرب و مرز خسروی همزمان با افتتاح ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه است، به این دلیل که اگر این راه‌آهن به مرز برسد، جمهوری اسلامی به مهم‌ترین مزیت و مسیر اقتصادی برای حضور و کار اقتصادی در کشور عراق دست پیدا کرده و از رقبای خود در کشور عراق پیشی خواهد گرفت.

فلاحت‌پیشه، مهم‌ترین مزیت این مسیر ریلی را امکان برقراری ارتباط ریلی امن و سودآور بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و همچنین ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق (بویژه در اربعین) دانسته و یادآور می‌شود در داخل کشور نیز این مسیر ریلی موجب توسعه راه‌های استان و گسترش ارتباط مردم کرمانشاه و غرب کشور با سایر نقاط داخلی و توسعه اقتصادی استان خواهد شد.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها