گرمای هوا، مصرف برق را به اوج رساند

صرفه‌جویی کنید، خاموشی در راه است

با ورود توده هوای گرم به سراسر کشور، مصرف برق به اوج خود رسیده و احتمال خاموشی در نقاط مختلف را افزایش داده است و آن‌طور که مسئولان وزارت نیرو می‌گویند در صورت عدم صرفه‌جویی 10 درصدی مردم در مصرف برق، خاموشی‌های نقطه‌ای رخ خواهد داد.
کد خبر: ۱۰۵۶۷۰۵

شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای در آماده‌باش به‌سر می‌برند چراکه بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی انتظار می‌رود دمای هوا تا دوشنبه به طور متوسط حدود 2 تا 3 درجه در کشور بالاتر برود و متعاقب آن مصرف برق بشدت افزایش یابد.

در همین زمینه، معاون برق و انرژی وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبر ساعت 14 شبکه اول سیما گفت: در زمان حاضر ضریب آمادگی نیروگاه‌های کشور 5/98 درصد و ضریب آمادگی شبکه انتقال و توزیع برق کشور حدود 5/99 درصد است که در نوع خود بی‌نظیر است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، هوشنگ فلاحتیان افزود: هم‌اکنون در حال عبور از پیک مصرف برق تابستان سال جاری که روز 14 تیرماه به رکورد 55 هزار و 400 مگاوات رسیده بود، هستیم.

وی تصریح کرد: پیک مصرف برق در تیرماه سال جاری به اندازه 2700 مگاوات یعنی حدود 5 درصد نسبت به پیک سال گذشته افزایش داشت که چنین افزایشی گاهی حتی بیشتر از میزان مصرف کل کشورهای همسایه است.معاون برق و انرژی وزیر نیرو ادامه داد: برای عبور از پیک تابستان سال جاری از سال گذشته تاکنون حدود 3000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است تا پاسخگوی این حجم افزایش مصرف باشد.

شیوه‌های صرفه‌جویی

مصطفی رجبی‌مشهدی معاون راهبری شبکه برق کشور هم اظهار کرد: دولت برای صرفه‌جویی در برق، دست استانداران را باز گذاشته است که همزمان با افزایش دمای هوا در این زمینه تصمیم‌گیری کنند اما وقتی این موضوع تاثیرگذار است که دستگاه‌های دولتی بعد از اتمام ساعت کار همه دستگاه‌های سرمایشی و روشنایی را خاموش کنند که حدود یک هزار مگاوات صرفه‌جویی ایجاد می‌کند.

رجبی مشهدی اعلام کرد: 33 میلیون مشترک داریم اگر هرکدام یک لامپ 20 واتی را خاموش کنند حدود 660 مگاوات صرفه‌جویی می‌شود که معادل ظرفیت یک نیروگاه با ظرفیت 850 مگاوات است.

وی افزود: برای 400 تا 500 ساعت مصرف پیک‌بار از برخی نیروگاه‌ها استفاده می‌کنیم و بقیه ساعات این نیروگاه‌ها باید خاموش باشند تا برای این ساعات خاص بتوانیم استفاده کنیم که اگر مشارکت مردم باشد کمک به اقتصاد ملی است و هم این‌که همه مردم از برق برخوردار می‌شوند.

رجبی مشهدی گفت: اگر وسایل پرمصرف مثل لباسشویی، ظرفشویی‌، اتو و کولر را همه با هم روشن کنند ممکن است برق خانه جوابگو نباشد، برق شبکه هم همین طور است، بنابراین وسایل پرمصرف را در ساعات کم باری استفاده کنید یا کولر را در درجه 23 تا 25 درجه تنظیم کنید و یا دور کند باشد.

احتمال خاموشی برق تهران

مدیرعامل منطقه‌ای برق تهران با بیان این‌که برنامه‌ای برای خاموشی برق ناشی از کمبود تولید نداریم، گفت: با توجه به احتمال افت ولتاژ برای اعمال مدیریت بار شاید ناچار به خاموشی در هفته جاری باشیم.

غلامرضا خوش‌خلق، مدیرعامل منطقه‌ای برق تهران با اشاره به این‌که امسال گرمای زودرس و شدید داشتیم، عنوان کرد: برای رشد معقول گرما تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده بودیم، اما با توجه به گرمای سنگین و غیرقابل پیش‌بینی بار سنگینی وارد شبکه برق شد. وی با اشاره به رشد 6 درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته گفت: در 20 تیر امسال ده هزار و 901 مگاوات مصرف برق بوده در حالی که سال گذشته این مقدار 9055 هزار مگاوات بوده است.

خوش‌خلق با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد افزایش دما در هفته جاری گفت: از مردم انتظار همکاری داریم که در ساعت‌های 12 تا 16 که اوج ساعت مصرف برق است از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنند.

در چه شرایطی آب قطع می‌شود؟

قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم درباره وضعیت مصرف آب تصریح کرد: با توجه به این‌که طبق اعلام سازمان هواشناسی قرار است دمای هوا افزایش یابد، اگر در میزان مصرف آب صرفه‌جویی و مدیریت صورت نگیرد، قطعا شاهد افت فشار آب خواهیم بود.

علیرضا نوذری‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که در شرایط فعلی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌ایم، اظهار کرد: مشکلی برای تأمین آب وجود ندارد، اما اگر چند روز پشت سر هم دمای بالای 40 درجه را شاهد باشیم، خود به خود شبکه دچار افت فشار خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر 10 درصد مدیریت مصرف از سوی مشترکان تهرانی صورت بگیرد، قطعاً مشکلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد. البته منظور از صرفه‌جویی، کاهش مصارف غیرضروری است و این مساله به‌این معنا نیست که مشترکان کارهای روزمره خود را متوقف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها