با سید محمدرضا حسینی بای، خبرنگار صداوسیما

پیمان ابدی به جای من پرید پایین!

با هادی حجازی‌فر، بازیگر تلویزیون و سینما:

تعجب کردم قرار است این نقش را بازی کنم

سینمای دفاع مقدس گونه نوپایی در سینما و تلویزیون ما محسوب می‌شود که عمرش با شکل‌گیری انقلاب عجین شده و به عنوان یکی از گونه‌های مهم سینمای نوین بعد از انقلاب شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۶۳۵۲
تعجب کردم قرار است این نقش را بازی کنم

در سال‌های اخیر کمتر فیلم و یا مجموعه اثر‌گذاری در حوزه سینمای دفاع مقدس به تاثیر‌گذاری ایستاده در غبار ساخته شده است.

اثری اتوبیوگرافی درباره روایت زندگی یکی از بزرگ‌ترین سرداران دوران دفاع مقدس. هادی حجازی‌فر ، بازیگر نقش احمد متوسلیان بازیگر توانایی است که پیشینه تئاتری درخشانی هم دارد.

بازیگری که سابقه همکاری با یکی از بزرگان سینمای دفاع مقدس (مرحوم رسول ملاقلی‌پور) را داشته است. ح

جازی‌فر دارای مدرک کارشناسی نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران است، همچنین بازی در آثاری نظیر خداحافظ رفیق و مزرعه پدری را در کارنامه کاریش دارد.

فیلم ایستاده در غبار بعد از حضور موفقش در عرصه اکران مدتی قبل در قالب سریالی چند قسمتی از تلویزیون پخش شد و مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفت.

از جمله بازیگرانی هستید که پله به پله مراحل موفقیت در کارهای هنری را به دست آوردید. نقش خانواده در فعالیت‌های هنری شما چگونه بود؟

در خانواده‌ای رشد کردم که در دوران جنگ با آن درگیر بودند و ارتباط نزدیکی با فضای جنگ داشتند و نسبت به آن حس ادای دین و تعهد داشتند. خانواده‌ام، خانواده‌ای متدین، مذهبی و باایمان هستند. من اصالتی آذری دارم و هنگام جنگ در شهرستان خوی زندگی می‌کردیم. در دوران دفاع مقدس پدر و عمویم با حضور در لشکر عاشورا درگیر جنگ و حضور در جبهه بودند و خوشبختانه با تحصیل من در رشته هنری و کارگردانی و بازیگری مخالفتی نداشتند. خدابیامرز پدرم به من می‌گفت با توجه به شناختی که از توانایی‌هایت دارم می‌توانی در خیلی از رشته‌های تحصیلی به توفیق برسی ولی انتخاب با خودت است. بررسی کن و ببین به کدام رشته علاقه داری و با شناخت و تصمیم درست در آن رشته تحصیل کن. البته ته دل اغلب خانواده‌های ایرانی این میل و خواسته وجود دارد که پسرشان دکتر یا مهندس بشود و خانواده من هم از این قاعده جدا نبودند. اما برای خواسته من احترام قائل شدند. در تمام مراحل زندگی ام خانواده از من پشتیبانی و حمایت لازم را انجام داده‌اند و من همیشه مرهون لطف‌هایشان هستم.

برای بازی در ایستاده در غبار چگونه انتخاب شدید؟

ابراهیم امینی، مسئول انتخاب بازیگر و بازیگردان ایستاده در غبار کارهای تئاتری و نوع بازی من را دیده بود و با من آشنایی قدیمی داشت و می‌دانست بازی ام چه ویژگی‌هایی دارد و فیزیکم هم مناسب ایفای نقش است. برای همین تشخیص داد که برای بازی در این نقش مناسب هستم و من را به کارگردان اثر معرفی کرد. البته من از این پیشنهاد به واسطه این‌که چهره‌ام شباهت زیادی به چهره احمد متوسلیان نداشت، ابتدا تعجب و این مساله را هم عنوان کردم. البته قبل از حضورم تهیه‌کننده ایستاده در غبار برای انتخاب نقش احمد متوسلیان در چند سایت اعلام فراخوان کرده بود و به نتیجه واضحی درباره انتخاب بازیگر نقش نرسیده بود.

به‌هر حال در ادامه با توضیحات کارگردان و این‌که جنس بازی‌ام در کنار فیزیک ظاهری‌ام می‌تواند این شباهت را زیاد کند، قانع شدم که می‌توانم این نقش را بازی کنم.

معمولا در این شرایط که کارگردان قصد دارد چهره بازیگر شبیه شخصیتی که بازی می‌کند باشد، نقش گریم بسیار مهم است.

درست است و حضور گریمور توانایی مثل شهرام خلج که استاد نزدیک کردن چهره بازیگر به شخصیت‌های واقعی است، باعث شد این تلاش مثمرثمر باشد. وقتی برای اولین بار چهره گریم ‌شده‌ام را در آینه دیدم، متوجه شدم با تلاش و تمرکز می‌توانم از عهده ایفای این نقش برآیم.

البته به نظرم آن چیزی که از شباهت ظاهری اهمیت بیشتری دارد، شخصیت‌پردازی نقش در فیلمنامه است که به درستی توسط کارگردان فیلم طراحی شده بود.

چقدر شخصیت احمد متوسلیان را می‌شناختید؟

تا حد لزوم شناخت داشتم و بعد از قطعی شدن بازی‌ام هم مطالعات را درباره احمد متوسلیان بیشتر کردم. به نظرم احمد متوسلیان یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین سرداران دوران دفاع مقدس بود که منش و رفتارهایش او را به آدمی اثرگذار در آن سال‌ها تبدیل کرد و در فرماندهی واقعا شخصیت مقتدر و کاریزماتیکی داشت.

استقبال خوب مردم و مخاطبان از فیلم ـ سریال ایستاده در غبار نشان داد مردم و جوان‌ها به این گونه آثارعلاقه و دوست دارند اطلاعات جدیدی درباره فضای آن دوران و سرداران شاخصش داشته باشند.

بله، استقبال خوب مردم در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر و در زمان شروع اکران فیلم به ما این نکته مهم را نشان داد که مردم به دیدن آثار و فیلم‌های دفاع مقدسی در صورتی که از ساختار و انسجام درستی برخودار باشد رغبت دارند و از این فیلم‌ها استقبال شایسته‌ای انجام می‌دهند و جوان‌هایی هم که آن دوران را تجربه نکرده‌اند تشنه آشنایی با فضای آن دوران هستند و اظهارنظرهایشان هم این مساله را تائید می‌کند. برای پاسخ‌گویی مناسب به چنین درخواست‌هایی باید سینما و تلویزیون ما ‌نسبت به تولید آثار دفاع مقدس جدی‌تر اقدام کند و بسترهای لازم برای کارگردان‌هایی که دغدغه این ژانر را دارند فراهم کنند.

احمد محمد اسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها