بهره‌برداری از کارخانه ایران خودروی کرمانشاه با حضور معاون اول رئیس جمهور

کرمانشاه خودروساز شد

اسم کرمانشاه که می‌آید، صدای تق‌وتق تیشه فرهاد هم از بیستون به گوش می‌رسد؛ هنوز و بعد از هزار سال. حالا اما از این استان تاریخی که نامش گره خورده با بیستون و طاق بستان و تاریخ و فرهنگ، قرار است صدای دیگری هم بلند شود؛ صدای تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه خودروسازی که روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۰۵۵۳۷۰

به گزارش جام‌جم، روز گذشته، روز خجسته‌ای برای کرمانشاه و مردم غیورش بود؛ روزی که با افتتاح چندین پروژه در بخش‌های صنعت، آب، سد و کشاورزی قرین شد و امید برای اشتغال، درآمدزایی و آبادانی این استان غربی کشور را که بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد، افزایش داد.

مهم‌ترین پروژه‌ای که دیروز همزمان با سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید، کارخانه ایران خودروی کرمانشاه و البته مرحله نخست این کارخانه بود. طرح احداث کارخانه صحنه، از مصوبات سفر رهبر معظم‌انقلاب به استان کرمانشاه در مهرماه سال 1390 بود که در اول مهر سال 1394 عملیات احداث آن با اعتبار 6000 میلیارد ریال آغاز شد و دیروز بخشی از آن به مرحله بهره‌برداری رسید. این کارخانه با هدف تولید سالانه 155 هزار دستگاه خودرو و اشتغالزایی مستقیم بیش از 500 نفر و صد‌ها نفر هم به صورت غیرمستقیم، احداث شده است.

با افتتاح فاز اول این کارخانه، 200 نفر به طور مستقیم، شاغل خواهند شد که هم‌اکنون 100 نفر از مردم استان کرمانشاه جذب و پس از آموزش در کارخانه ایران خودروی تهران، هم‌اکنون مشغول به کار شده‌اند. در فاز اول این کارخانه خودروی سواری سمند مونتاژ و تولید می‌شود.

در فاز دوم این کارخانه نیز که روز گذشته به دست جهانگیری کلنگ‌زنی شد، قرار است خودروی سواری پژو پارس اتوماتیک تولید شود. کارخانه خودروسازی کرمانشاه در زمینی به وسعت 30 هکتار در شهرستان صحنه استان کرمانشاه در حال احداث است.

پیش از این محسن رستمی، معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، با اشاره به پیشرفت خوب عملیات اجرایی طرح، کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز اول این پروژه را 70 میلیارد تومان اعلام کرد که 45 میلیارد تومان آن از محل تسهیلات بانک صنعت و معدن پرداخت شده است.

به گفته وی، در فاز اول، مونتاژ و تولید 50 هزار دستگاه خودروی سمند در سال انجام خواهد شد.

رستمی با اشاره به این‌که اعتبار این پروژه در فازهای بعدی به 120 میلیارد تومان خواهد رسید، همجواری با کشور عراق را عاملی دانست که باعث می‌شود احداث این کارخانه توجیه اقتصادی بسیار بیشتری داشته باشد.

آبگیری سدهای زمکان و جامیشان

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح دو طرح بزرگ دیگر هم حضور یافت که شامل آبگیری دو سد زمکان و جامیشان است.

سد جامیشان در شهرستان سنقر و کلیایی واقع و ساخت آن از سال 1388 آغاز شده است. با بهره‌برداری از این سد که برای تکمیل آن 1114 میلیارد ریال هزینه شده، برای 10 هزار و 85 نفر شغل ایجاد می‌شود. تامین آب کشاورزی منطقه به میزان 3560 هکتار شامل 2800 هکتار توسعه و 760 هکتار بهبود اراضی، تامین آب صنعت منطقه به میزان شش میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات پرورش ماهی، ایجاد امکانات تفریحی و سیاحتی و فراهم‌سازی زمینه احداث نیروگاه برقابی با برق تولیدی 3030 مگاوات از مهم‌ترین اهداف ساخت سد جامیشان است.

در مراسم بهره‌برداری از این سد که حجم کل مخزن آن، 52 میلیون مترمکعب و مساحت آن 561 هکتار است، وزیر نیرو و اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه و جمعی از مسئولان استانی هم حضور داشتند.

سنقر و کلیایی با 82 هزار نفر جمعیت در فاصله 85 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده است.

سد زمکان دومین سدی بود که روز گذشته با دستور جهانگیری آبگیری شد. این سد در شهرستان دالاهو قرار دارد و عملیات ساخت آن از سال 85 آغاز شد. سد مخزنی زمکان از نوع سنگ ریزه‌ای با هسته رسی با حجم مخزن 23 میلیون مترمکعب است که برای ساخت آن 111 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. تامین آب مطمئن مورد نیاز 530 هکتار از باغ‌های بخش گهواره در سال‌های خشک و احیای 1700 هکتار از اراضی کشت دیم به کشت آبی از جمله اهداف احداث این سد است.

درمجموع با بهره‌برداری کامل از سدهای جامیشان و زمکان که در پاییز امسال و با آغاز فصل بارندگی‌ها اتفاق می‌افتد، ظرفیت آب ذخیره شده پشت سدهای استان کرمانشاه به یک میلیارد و 230 میلیون مترمکعب می‌رسد. دکتر جهانگیری 30 فروردین 95 هم سفری یک‌روزه به استان کرمانشاه داشت و در آن سفر نیز دو سد مخزنی «تنگه حمام» (شهدای گمنام) در قصرشیرین و «دایک» در گیلانغرب و طرح تولیدی نان صنعتی کرمانشاه را افتتاح کرد و همچنین از سد داریان در پاوه و راه‌آهن غرب در مسیر ملایر به کرمانشاه و کرمانشاه به قصرشیرین بازدید کرد.

آبرسانی به 102روستای استان کرمانشاه

آبرسانی به 102 روستای استان کرمانشاه همزمان با سفر جهانگیری و در محل سد جامیشان سنقر و کلیایی از طرح‌های دیگری بود که رضایت و شادمانی را به دیار بیستون و طاق بستان برد. افتتاح آبرسانی به این تعداد روستا در قالب آبرسانی همزمان به 800 روستای سراسر کشور با جمعیتی بیش از 500 هزار نفر انجام شده است.

با افتتاح آبرسانی به 102 روستای استان کرمانشاه 6039 خانوار معادل 23 هزار و 214 نفر از مزایای این طرح بهره‌مند شدند. برای افتتاح این طرح 157 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.آب مورد نیاز این تعداد روستا از محل 27 دهنه چشمه و 18 حلقه چاه تامین شده است. برای اجرای این طرح همچنین 310 کیلومتر خط انتقال و 182 کیلومتر شبکه توزیع نیز اجرایی شده است.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت دارد که از این میزان حدود 500 هزار نفردر 2600 روستا سکونت دارند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها