عراقچی در هشتمین کمیسیون مشترک برجام در وین مطرح کرد

انتقاد از بدعهدی آمریکا

هشتمین کمیسیون مشترک برجام در حالی روز گذشته با حضور سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امورخارجه کشورمان و نمایندگان شش کشور مقابل (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان) در وین برگزار شد که آمریکا همچنان به مواضع ضد و نقیض و عهدشکنی‌هایش در ارتباط با اجرای برجام ادامه می‌دهد. از یک سو در نامه‌ای به کنگره پایبندی ایران به برجام را برای دومین بار تائید کرد اما از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که 18 فرد و گروه را به دلیل حمایت آنها از برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۵۳۷۴۹

به گزارش جام‌جم، یک سال و نیم از روز اجرای برجام می‌گذرد، در این مدت نمایندگان ایران و گروه 1+5 نشست‌هایی را به منظور بررسی اجرای این توافق برگزار کرده‌اند تا آخرین تحولات در این زمینه را مرور کرده و راه‌حل‌هایی را برای رفع موانع اجرای برجام اتخاذ کنند. گفت‌وگو درباره مشکلات و موانع بانکی، اعتراض ظریف به تمدید قانون آیسا، نحوه برچیدن تحریم‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط آنها، خرید اورانیوم از قزاقستان و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در هفت جلسه قبلی کمیسیون مشترک برجام مطرح شده بود. در نشست روز گذشته نیز بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام در زمینه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها مهم‌ترین محورها بود.

به گزارش فارس، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه در دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر اهمیت و حساسیت نقش و وظایف آژانس در نظارت بر اجرای برجام، از بدعهدی و برخوردهای غیرسازنده دولت جدید آمریکا در این زمینه بشدت انتقاد کرد. در این دیدار یوکیا آمانو نیز ضمن تقدیر از روند مطلوب و همکاری‌های خوب جمهوری اسلامی ایران با آژانس و انجام تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی کشورمان که در گزارشات منتشره از سوی آژانس منعکس شده است، ابراز امیدواری کرد که اجرای دقیق برجام از سوی همه طرف‌ها ادامه یابد.

همچنین به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: اگر کشوری بخواهد با سیاست‌های خود که ناشی از سیاست‌های داخلی‌اش است روند اجرای برجام را با خلل مواجه کند، انتظار می‌رود که سایر کشورها در برابر آن واکنش نشان دهند و این درخواستی‌ است که ما از کمیسیون مشترک داریم. وی ادامه داد: در مواردی که قبلا داشتیم در خیلی از موارد بدعهدی آمریکا اعضای کمیسیون مشترک برجام با ما همراهی کردند؛ برخی بیشتر و برخی کمتر.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه پرس تی‌وی، عباس عراقچی آمریکا را به مسموم کردن فضای تجارت، با وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان متهم کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی در وین گفت: متاسفانه عادت بدی برای آمریکا شده است که هر زمان که تعهدات خود را عمل می‌کند و برای مثال معافیت‌های ایران از تحریم‌ها را تمدید می‌کند - که البته تعهد و مسئولیت آنها طبق برجام است - با اضافه کردن اسامی جدید به فهرست تحریم‌ها علیه ایران، عملا فضا را مسموم می‌کند.

معاون وزیر امورخارجه ایران افزود: ما خود را برای هر سناریویی که آنها داشته باشند، آماده کرده‌ایم. در برجام راهکارهایی برای این منظور وجود دارد و ما نیز برنامه‌هایی برای دفاع از حقوق و منافع خود در برجام داریم.

پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، دیدارها و مذاکرات دوجانبه هیات معاونان وزیر امورخارجه ایران با هیات‌های مقابل برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها