گرچه در ابتدا هفت گزینه برای شهرداری تهران معرفی شده بودند، اما با انصراف حبیب‌الله بیطرف، اکنون گزینه‌های شهرداری تهران به شش نفر رسیده‌ است که در این بین محمدعلی نجفی و حسین مرعشی بیشترین رای را نسبت به سایر نامزدها کسب کرده‌اند، اما این گزینه‌ها چه کسانی هستند؟ آیا سابقه سیاسی آنها بیشتر است یا سابقه اجرایی و مدیریتی‌شان؟
کد خبر: ۱۰۵۳۶۹۳

محمدعلی نجفی

محمدعلی نجفی از میان نامزد‌‌های اولیه برای شهرداری تهران با 21رای، بیشترین آرا را کسب کرده است و گمانه‌ها نشان می‌دهد این سیاستمدار اصلاح‌طلب بخت زیادی برای شهردار شدن دارد. او در کارنامه کاری خود، سمت‌هایی چون استادی دانشگاه‌، مشاور امور اقتصادی رئیس‌جمهور، ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، عضویت در شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دبیری ستاد هماهنگی اقتصادی و سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دارد، اما یکی از سه وزیر دولت یازدهم بود که نتوانست رای مجلسی‌ها را برای ورود به وزارت آموزش و پرورش کسب کند.

حسین مرعشی

سیدحسین مرعشی، 20 رای از شورای شهری‌ها کسب کرده است و در فاصله نزدیک به نجفی قرار دارد. کارنامه کاری او هم بیشتر سیاسی است. دیدگاهی اصلاح‌طلبانه دارد و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بوده است. مدتی هم نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس و استاندار کرمان بوده است و زمانی نیز بر مسند ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تکیه کرده بود.

الهه کولایی

الهه کولایی پس از محمدعلی نجفی و حسین مرعشی، با 16 رای در رتبه سوم انتخاب‌ شورای شهر برای شهردار شدن ایستاده است. اگر او انتخاب شود نخستین شهردار زن تهران خواهد بود. کولایی در رزومه کاری‌اش پژوهشگری، نویسندگی، استادی علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضویت در شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران و معاون آموزشی دانشگاه تهران را دارد و نماینده مجلس ششم نیز بوده است.

سیدمحمدعلی افشانی

سیدمحمدعلی افشانی دیگر نامزد فهرست نهایی برای شهرداری تهران است. او همچنین دیگر نامزد اصلاح‌طلب این فهرست به‌شمار می‌رود که عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است. او درحال حاضر استاندار فارس است، سمتی که بی‌حاشیه هم نبود و با شنیده شدن انتصاب او نمایندگان استان فارس وزیر کشور را تهدید به استیضاح کردند. افشانی در فهرست هفت نفره نهایی شده با کسب 14رای چهارم شد. وی معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد.

محسن مهرعلیزاده

پیش از اعلام فهرست 24 نفره پیشنهادی شورای شهر محسن مهرعلیزاده نامی بود که میان کارشناسان به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی ساختمان بهشت شنیده می‌شد، هرچند پس از رای‌گیری از هفت نامزد نهایی با 9رای در رتبه آخر قرار گرفت. محسن مهرعلیزاده حالا رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. مهم‌ترین سابقه اجرایی‌اش، ریاست سازمان تربیت بدنی در دوره اصلاحات بوده است. او در سال 84 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که با کسب کمتر از یک‌میلیون و 300هزار رای میان هفت نامزد ریاست جمهوری هفتم شد.

محمد شریعتمداری

محمد شریعتمداری با 11رای در رتبه ششم فهرست نهایی شهرداری تهران قرار گرفته است، هرچند او هشت سال وزیر بازرگانی دولت اصلاحات بود و در دولت یازدهم هم سمت‌های اجرایی به‌عهده داشته است. او در دوره اول ریاست جمهوری روحانی 20 روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان بود و در حال حاضر مشاور رهبر انقلاب و از سال 1385 تاکنون به حکم مقام معظم رهبری عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی شوراست. همچنین محمد شریعتمداری به عنوان معاون اجرایی حسن روحانی مشغول به فعالیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها