محسنی‌اژه‌ای از بازداشت حسین فریدون و صدور حکم برای دوتابعیتی نفوذی خبر داد

اخبار داغ سخنگو

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دیروز خود با نمایندگان رسانه‌ها، اخبار داغی درباره برخی پرونده‌‌های قضایی مطرح کرد؛ اخباری که ازجمله آنها می‌توان به محکومیت بدوی یک فرد نفوذی با تابعیت دوگانه به ده سال حبس و همچنین دستگیری حسین فریدون اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۵۲۲۷۹

بحث بازداشت فرد دوتابعیتی درحالی دیروز از سوی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای مطرح شد که در گذشته نیز بارها نسبت به قابلیت بالقوه افراد دوتابعیتی برای قرار گرفتن در معرض سوءاستفاده دشمنان هشدار داده شده است.

به گزارش میزان، محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری دیروز در این زمینه گفت: یک فرد نفوذی آمریکایی که با شرایط خاصی وارد ایران شده بود، پس از دستگیری و محاکمه در دادگاه بدوی به ده سال حبس محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: یکی از عوامل نفوذی آمریکا که دوتابعیتی بود و هم تابعیت آمریکا را داشت و هم از تابعیت یک کشور خارجی دیگر برخوردار بود، با نفوذ خاصی وارد ایران شده بود که توسط نیرو‌های وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شد و محرز شد که وی درجهت جمع‌آوری اطلاعات فعالیت می‌کند و در بحث نفوذ دخالت داشته است که پرونده این فرد به دادگاه رفت و در دادگاه بدوی به ده سال حبس محکوم شد که البته این حکم قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی است و چنانچه حکم این فرد که مستقیما از ناحیه آمریکا هدایت می‌شده است قطعی شد، شاید من بیشتر توضیح دهم که چه اقداماتی داشته است.

وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی شرکت‌های تعاونی اعتباری نیز گفت: رئیس بانک مرکزی و مسئولان این بانک تلاش وافری دارند تا شرکت‌های تعاونی اعتباری را ساماندهی کنند؛ جلوی فعالیت آنهایی که مجوز ندارند را بگیرند؛ آنهایی که از مرجع قبلی مجوز دریافت کرده‌اند، اما مرتکب تخلفاتی شده‌اند را یا اصلاح کنند یا اگر لازم است منحل کنند یا جلوی فعالیت غیرمجاز آنها گرفته شود و آنهایی را که لازم است، به مسیر صحیح خود هدایت کنند؛ این کار خوب است و من مجددا از بانک مرکزی برای اقدام جهت ساماندهی این تعاونی‌های اعتباری تشکر می‌کنم و قوه قضاییه نیز نهایت کمک را خواهد کرد تا در این رابطه حقوق مردم حفظ شود. من به مردم امیدواری می‌دهم که با توجه به این اهتمام بانک مرکزی و کمک قوه قضاییه، انشاءالله حقی از کسی ضایع نشود؛ البته باید این توصیه را داشته باشم که در ساماندهی خود و احیای حق مردم تسریع داشته باشند.

جزئیات بازداشت فریدون

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که درباره تخلفات برادر رئیس‌جمهور، حرف‌هایی مطرح شده و در فضای مجازی به‌طور گسترده آمده که حسین فریدون دستگیر شده است، عنوان کرد: درخصوص این فرد چندین نوبت تحقیق شده و افراد دیگری نیز مورد تحقیق قرار گرفته‌اند که برخی از آنها بازداشت هستند.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: روز شنبه برای این فرد یک قرار تامین صادر شده، اما چون تامین وثیقه نکرده به زندان معرفی شده‌ است. البته قرار صادر شده، قرار موقت زندان نیست؛ بلکه قرار تامین وثیقه است و اگر وثیقه را تامین کند، آزاد می‌شود. از این‌که مبلغ صادر شده برای وثیقه چقدر است، اطلاعی ندارم. پرونده ایشان در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این‌که سخنگوی دولت گفته پرونده کاسبان تحریم را به قوه قضاییه ارسال کرده است، آ‌یا این موضوع ربطی به فروش نفت در دوران تحریم دارد، بیان کرد: باید از خود سخنگو بپرسید که منظور از کاسبان تحریم چه کسانی هستند. طبیعتا چنین پرونده‌ای با چنین اسمی به قوه قضاییه نمی‌آید. اگر منظور فروش نفت توسط بابک زنجانی است، باید گفت در این پرونده در ابتدا مدعی‌العموم ورود پیدا کرده است.

پیگیری پرونده توهین به رئیس‌‌جمهور

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهور در روز قدس گفت: این پرونده تشکیل شده است، چون این اقدام در خیابان رخ داده، نیروی انتظامی می‌توانست اقدام کند. چنانچه نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات افرادی را در این خصوص معرفی کنند، پیگیری صورت می‌گیرد. درحال حاضر دادستان تهران در این پرونده ورود کرده و موضوع هم‌اکنون در دادسرا مطرح است. معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: البته درخصوص این پرونده چند اسم و عکس داده شده است، اما آدرس و مشخصاتی نداده‌اند که افراد احضار شوند.

اتهامات بقایی

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره بازداشت حمید بقایی و اطلاعیه منتشر شده از سوی محمود احمدی‌نژاد گفت:‌ جناب آقای احمدی‌نژاد نامه‌ای سرگشاده خطاب به ملت نوشتند که در فراز‌های مختلفی در این نامه بخش عمده‌ای از مسائلی که در این رابطه اظهارنظر شده، خلاف واقع است. متأسفانه مثل همیشه ایشان از یک فرد (احیانا از خود متهم) مطالبی را شنیده‌اند و به استناد آن چنین قضاوتی می‌کنند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: مطالب دیگری هم خارج از این پرونده در نامه مطرح کرده‌اند که در جای خود باید به آن پرداخته و پاسخ داده شود که درحال حاضر در مقام آن نیستم.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از نامه‌اش آورده‌ است که اتهام وی (بقایی) این بوده که مصوبه دولت را در مورد 300میلیون تومان پاداش که به تعدادی از افراد دولت پیشین داده شده، اجرا کرده است. این کاملا خلاف است و به هیچ‌وجه ایشان در این مورد که مصوبه دولت سابق را در توزیع 300 میلیون تومان پاداش اجرا کرده، مورد اتهام نیست. ایشان (بقایی) دو یا سه اتهام دارد که مطرح شده است و در رابطه با تصرف غیرمجاز، تبانی در معاملات دولتی، اختلاس و مسائل مالی این‌چنینی بوده است.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: حتی در روز‌های اول که از این فرد تحقیق می‌شد، مورد دیگری مطرح شد و یکی از کسانی که از آن مجموعه بازداشت شده بود، گفت چیزی حدود دو میلیون یورو وجه نقد نزد متهم بود تا در اختیار جای دیگر قرار دهد که به صورت رسمی در هیچ جا ثبت و ضبط نشده است؛ اینها مواردی است که در این پرونده مطرح شده است.

جاسوس دستگیر شده کیست؟

برخی منابع آگاه، جزئیات بیشتری درباره جاسوس دستگیر شده که سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دیروز به آن اشاره کرد، منتشر کرده‌اند. به گزارش میزان و به نقل از منابع آگاه، نام این فرد که تابعیت آمریکا و چین را دارد «زی یو وانگ» است.

وی که متولد پکن است در پوشش یک پژوهشگر وارد ایران شده و مطالعات میدانی از کشورمان را در قالب مقاله‌های آشکار (چاپ شده و قابل دسترس در فضای مجازی)، محرمانه و خیلی محرمانه در اختیار تیم تحقیقاتی وزارت امورخارجه آمریکا، موسسه شرمین و بیژن مصور رحمانی (که در دانشگاه پرینستون فعالیت می‌کند)، مدرسه کندی دانشگاه هاروارد و موسسه ایرانشناسی بریتانیا قرار داده و سعی در نفوذ به آرشیوهای معتبر کشور را داشته است.

وانگ تا پیش از دستگیری موفق به ثبت آرشیو دیجیتال از 4500 صفحه از اسناد کشور شده بود که البته این اقدام او با نظارت کارشناسان مجرب پرونده که وی را به صورت نامحسوس تحت نظر داشته‌اند، صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها