خاستگاه کلم قرمز که البته کلم بنفش نیز گفته می‌شود، در اصل به نواحی مدیترانه برمی‌گردد و از 2500 سال قبل از میلاد مسیح نیز کشت می‌شده است. کلم قرمز و سفید در مقدار آنتوسیانین (رنگدانه‌ای از خانواده فلاونوئیدها) متفاوتند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره‌ خواص اعجاب‌انگیز این ماده غذایی بیشتر بدانید.
کد خبر: ۱۰۵۱۶۹۲

1 ـ سلامت چشم‌ها

کلم قرمز به علت داشتن مقادیر بالای زیکسانتین و لوتِئین موجب تقویت سلامت چشم‌ها می‌شود. این آنتی‌اکسیدان‌ها ازجمله سپرهای خورشیدی طبیعی به‌شمار می‌روند که از ورود اشعه‌های فرابنفش به شبکیه چشم جلوگیری می‌کنند.

2 ـ تقویت دستگاه گوارشی

کلم قرمز موجب تحریک تولید صفرا می‌شود، به این معنی که از بروز مشکلات گوارشی مانند دیرهضمی و یبوست جلوگیری می‌کند. گفته شده است که آب کلم قرمز در درمان زخم معده نیز مؤثر است.

3 ـ سلامت قلب

آب کلم قرمز در ساخت گلبول‌های قرمز و پاکسازی مواد زائد به بدن کمک می‌کند. یک پیمانه کلم قرمز حاوی حدود 216 میلی‌گرم پتاسیم است که از استرس قلب جلوگیری می‌کند. کلم قرمز در تحریک انقباضاتی که موجب ضربان قلب می‌شوند نیز مؤثر است.

4 ـ کاهش کلسترول مضر و اوریک اسید

یکی دیگر از فواید مصرف کلم قرمز این است که به علت داشتن مقادیر بالای سولفور موجب کاهش کلسترول مضر و اوریک اسید می‌شود. فیبر فراوانِ موجود در کلم از جذب کلسترول مضرِ موجود در سایر مواد غذایی جلوگیری می‌کند. کلم قرمز از میزان آپولیپوپروتئین LDL که در کبد یافت می‌شود نیز می‌کاهد و دقیقا به همین علت است که از سطح انتقال کلسترول کاسته می‌شود.

5 ـ ضدسرطان

کلم قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد که ازجمله موانع بروز سرطان به‌شمار می‌روند، کمک می‌کند. این ماده غذایی همچنین در جلوگیری از پیشرفت سلول‌های سرطانی مؤثر است.

6 ـ تقویت سیستم ایمنی

کلم قرمز به علت ویتامین C فراوان، موجب تقویت قدرت دفاعی بدن می‌شود و در التیام جراحات مؤثر است. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده‌ غذایی به سم‌زدایی بدن کمک می‌کنند.

7 ـ کاهش علائم پیری

آب کلم قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی ازجمله ویتامین C، E و A است که موجب حفظ رطوبت، نرمی و درخشندگی پوست می‌شوند.

8 ـ خواص ضددرد و آرام‌بخش

کلم قرمز یک انتخاب فوق‌العاده در درمان دردهای کلیوی، آرتروز و رماتیسم است. این ماده غذایی همچنین در کاهش دردها و التهاباتی که در دوران شیردهی بروز می‌کنند، مؤثر است.

9 ـ خواص ضدمالاریا

مالاریا یک بیماری انگلی گرمسیری است که از طریق نیش پشه منتقل می‌شود و علائمی از قبیل کم‌خونی، لرز، تهوع، استفراغ، سردرد و تشنج ایجاد می‌کند. مبتلایان به مالاریا حتما باید زیر نظر پزشک معالجه شوند‌، اما کلم قرمز نیز به علت داشتن لاکتوکوپیکرین می‌تواند در بهبود علائم بیماری مؤثر واقع شود.

10 ـ کنترل دیابت

کلم قرمز دارای انسولین طبیعی است و در کنترل سطح قندخون کاربرد دارد. مقدار کالری و کربوهیدرات موجود در این ماده‌ غذایی زیاد نیست و به همین علت به‌رغم ایجاد احساس سیری موجب افزایش وزن نمی‌شود.

منبع: steptohealth

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها