آموزش اصول برنامه‌نویسی به کودکان به یکی از اصلی‌ترین آموزش‌های بسیاری از مهدکودک‌ها و مدارس در جهان تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۵۲۴

کوبتو (Cubetto) یکی از ابزارهایی است که با همین هدف طراحی شده و می‌تواند مفاهیمی کلیدی نظیر الگوریم، تابع و حلقه را به کودکان سه سال به بالا آموزش دهد. البته کوبتو یک فرق اساسی با مجموعه‌های آموزشی دیگر دارد و آن هم این‌که برای استفاده از آن هیچ نیازی به تبلت، نمایشگر و اتصال وای‌فای نیست. ربات کوبتو، یک مکعب چوبی است که کودک باید مسیر حرکت آن را از طریق بلوک‌های کوچک الکترونیکی ایجاد کند. با قرار دادن بلوک‌های درست کنار هم، ربات کوبتو می‌تواند از مبدا به مقصد تعیین شده برسد. شرکت سازنده کوبتو مجموعه‌ای از صفحات با داستان‌های مختلف را تهیه کرده که با توصیف موقعیتی خاص (نظیر مزرعه یا باغ وحش) کودک را به ایجاد مسیر درست برای ربات تشویق می‌کند.

ساعت هوشمند ورزشی

فروش ساعت هوشمند جدید شرکت ال‌جی با نام واچ اسپورت (Watch Sport) بتازگی در ایران آغاز شد. این ساعت هوشمند جزو معدود گجت‌هایی در دنیاست که از اندروید ور 2 (Android Wear 2) بهره می‌برد. واچ اسپورت از قابلیت نصب سیمکارت برخوردار است و به‌این‌ترتیب کاربر می‌تواند ضمن بهره‌مندی از اینترنت همراه، تماس تلفنی نیز داشته باشد. این قابلیت یکی از مزایای مهم این ساعت هوشمند نسبت به بسیاری دیگر از محصولات مشابه در بازار است. بدنه این گجت فلزی و بند آن نیز سیلیکونی است. همچنین ارتباط آن با دیگر دستگاه‌ها نیز از طریق بلوتوث، NFC و نیز وای‌فای امکانپذیر است. از آنجا که این ابزار پوشیدنی احتمالا برای ورزش یا فعالیت‌های بیرونی دیگر به کار گرفته می‌شود، از مقاومت در برابر آب و گردوغبار نیز برخوردار است. این ساعت در دو رنگ آبی تیره و تیتانیومی با قیمت تقریبی یک میلیون و 200 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

عینک واقعیت مجازی

محصول جدید به نام آلفا گلس (Alpha Glass) که قرار است بزودی به تولید انبوه برسد، می‌تواند نسل جدید از کاربردها را با استفاده از این فناوری به همراه داشته باشد. برخلاف عینک گوگل، آلفا گلس از نظر ظاهری تفاوت چندانی با عینک‌های معمولی ندارد. با این وجود، این عینک دارای بخش‌های مختلفی روی قاب خود است. برای نمونه دوربین پنج مگاپیکسلی قرار گرفته روی این قاب با هر بار لمس، از منظره جلوی کاربر عکس می‌گیرد. وجود حسگرهای مختلف در این عینک به کاربر امکان مسیریابی درست را می‌دهد، کافیست فلش ظاهر شده روی شیشه این عینک را دنبال کنیم. نمایش ضربان قلب و دیگر اطلاعات مرتبط با سلامت، یادآوری برنامه و قرارهای روزنامه و نیز نمایش اعلانات شبکه‌های اجتماعی از دیگر قابلیت‌های این عینک واقعیت افزوده است.

کفش جادویی

شرکت چینی شیائومی کفش جدیدی را وارد بازارهای جهانی و البته ایران کرده که با برخورداری از تراشه‌ای مخصوص می‌تواند فعالیت‌های ورزشی کاربر را ثبت کند. این کفش اینتلیجنت چیپ (Intelligent Chip) نام دارد. این تراشه سبک و مقاوم در برابر آب و نیز گردوغبار ساخت شرکت اینتل است. این کفش می‌تواند حرکت کاربر، مسافت طی شده و سرعت او را تعیین کرده و به‌این‌ترتیب میزان کالری مصرفی را نیز محاسبه کند. این اطلاعات همگی از طریق یک اپلیکیشن ویژه به اطلاع کاربر می‌رسد. البته در طراحی اینتلیجنت چیپ، موارد مربوط به راحتی نیز در نظر گرفته شده است. برای نمونه بدنه این کفش از جنس الیاف مصنوعی مشبک است و به‌این‌ترتیب جلوی عرق پا گرفته می‌شود. افزون بر این، ساختار داخلی آن نیز ضدباکتری است و روی پشت آن نیز لایه‌ای برای بازتاب نور در شب قرار داده شده است. این کفش اکنون در برخی فروشگاه‌های اینترنتی با قیمت حدود 160 هزار تومان به فروش می‌رسد.

تولید برق از میکروب‌های باغچه

خاک به‌صورت طبیعی دارای انواع مختلفی از میکروب‌هاست و برخی میکروب‌ها می‌توانند جریان ضعیفی از الکتریسیته تولید کنند. در این میان، یک تیم نوآور به فکر ساخت دستگاهی برای نشان دادن این پدیده طبیعی به کودکان افتاد. این دستگاه مادوات (MudWatt) نام دارد.

مادوات در واقع یک ظرف دارای یک مدار ساده الکتریکی است که می‌تواند جریان ضعیف تولید شده توسط میکروب‌ها را در خاک دریافت و به LED کوچکی که در این مدار و روی ظرف قرار دارد، منتقل کند. برای استفاده از این دستگاه کافی است مقداری از خاک باغچه و نیز مقداری ماده غذایی نظیر سس گوجه فرنگی را به‌عنوان غذای میکروب‌ها به آن اضافه کنید و پس از گذشت چند ساعت شاهد چشمک زدن LED به دلیل جریان الکتریسیته تولیدی باشید. اپلیکیشن ویژه مادوات می‌تواند با اسکن LED میزان جریان تولیدی و حتی حجم میکروب‌های موجود در خاک را نشان دهد.

پهپاد برای زیر آب

بیکی (BIKI) نام یک گجت هدایت‌پذیر از دور است که ظاهری شبیه به یک ماهی دارد و می‌تواند در آب حرکت کند. بیکی کاربردهای متعددی دارد. دوربین قوی 4K این گجت با زاویه دید 150 درجه و دو لامپ پرنور برای موقعیت‌های تاریک می‌تواند تصاویری باکیفیت از زیر آب تهیه کند و برای مثال می‌توانید هنگام رفتن زیر آب یا غواصی سلفی بگیرید. بیکی تا عمق 196 فوت در برابر آب مقاوم است. همچنین به دلیل صدای کم تولید شده توسط آن (حدود 55 دسی بل) می‌تواند برای گرفتن تصاویر از اکوسیستم دریایی و ماهیان نیز به کار رود. این پهپاد زیرآبی از قابلیت شناسایی موانع پیش رو و تغییر مسیر هم برخوردار است. کنترل این گجت از طریق اپلیکیشن ویژه قابل نصب روی گوشی یا دستگاه کنترل از راه دور ضدآب آن ممکن است. بیکی قرار است بزودی با قیمت 1024 دلار به بازار عرضه شود.

باریک‌ترین شارژر گوشی دنیا

با وجود پیشرفت‌های زیاد در زمینه باریک شدن هرچه بیشتر گوشی‌های همراه، شارژرها همچنان جاگیر هستند و نمی‌توان آنها را به‌راحتی در جیب قرار داد. در این میان، باریک‌ترین شارژر دنیا یعنی کادو (KADO) راه‌حلی بسیار خوب برای حل این مشکل است. کادو با کمتر از پنج‌میلی‌متر ضخامت و 21 گرم وزن، براحتی در کیف پول یا جیب قرار می‌گیرد. این شارژر به کابلی به طول 85 سانتی‌متر و دارای سه نوع پورت میکرو USB، USB Type-C و نیز پورت لایتنینگ استاندارد اپل مجهز است. توان خروجی کادو 10 وات بوده و از قابلیت شارژ سریع نیز برخوردار است. این گجت که حاصل تلاش دو ساله تیمی نوآور به شمار می‌رود، قرار است بزودی با قیمت 59 یا 69 دلار به بازار عرضه شود.

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها