گزارشی از پشت صحنه برنامه «رادیوها روشن»

خندوانه رادیویی

یکی از برنامه‌هایی که این روزها با استقبال مخاطبان مواجه شده، برنامه‌های طنزمحور است. شوخی‌هایی که با روحیات، فرهنگ و ظرفیت‌های طنز مردم ایران همخوانی داشته باشد، می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند، اما آنچه اهمیت دارد این است که برنامه سازان بتوانند خیلی خوب مخاطبان را غافلگیر کنند، حال طنز کلامی و موقعیت آن تفاوت ندارد، بلکه غافلگیری مخاطب و البته خوشحالی آنها حائزاهمیت است.
کد خبر: ۱۰۵۰۸۳۱

بی‌شک مهارت طنز برنامه‌ساز در کنار متن خوب که به مسائل روزمره مردم بپردازد و کمدی و شوخی خوب در حوزه کلام و موقعیت ضمن پایبند بودن به محتوا نیاز داریم که ضمن خنده و شوخی بتوان نقد و ایرادها را بیان کرد، البته ایرادها هم باید هوشمندانه مطرح شود. «رادیوها روشن» از برنامه‌های شبکه رادیویی تهران است که عصرهای پنجشنبه با رویکرد طنز و سرگرمی مخاطبان تدارک دیده شده است.

صرفا یک برنامه تفریحی سرگرمی

تهیه برنامه رادیوها روشن را گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران بر عهده دارد، برنامه‌ای شاد و تفریحی که عصرهای پنجشنبه از ساعت 18 تا 19 و 30 دقیقه تقدیم مخاطبان می‌شود.

اسماعیل باستانی تهیه این برنامه را بر عهده دارد، او می‌گوید: رادیوها روشن یک برنامه تفریحی عصرگاهی ویژه پنجشنبه‌هاست که تمام تلاشش این است که آخر هفته دل مردم را خوش کند. برای این برنامه هر هفته یک موضوع انتخاب می‌شود که دستمایه‌ای برای طنز و شوخی است. موضوع‌های سیاسی، اجتماعی، شهری و اقتصادی دستمایه‌ای است که با آنها شوخی می‌شود، البته هدف از شوخی در این برنامه صرفا به این دلیل است که حال مردم خوب شود. ما در شهری زندگی می‌کنیم که ترافیک بیداد می‌کند و مردم به واسطه زندگی شهرنشینی، مشکلات مالی و اقتصادی و دغدغه‌های بسیاری دارند، تمام تلاش عوامل رادیو‌ها روشن این است که مردم را از دغدغه‌های اجتماعی، مالی، سیاسی و... دور کنیم.

معتقدم لازمه طنز، اصلاح امور نیست و هدف ما در این برنامه نمی‌تواند باشد، رادیوها روشن صرفا یک برنامه تفریحی ـ سرگرمی است.

وی در پاسخ به انتخاب موسیقی این برنامه که بسیار متنوع و شاد است، می‌گوید: انتخاب موسیقی سلیقه‌ای است، من به عنوان تهیه‌کننده برنامه ترجیح می‌دهم موسیقی‌هایی را انتخاب کنم که کمتر شنیده شده است، دوست دارم مردم موسیقی‌های نو بشنوند.

اجرای گویندگان طنز

دلیل انتخاب سه گوینده طنز در برنامه از دیگر پرسش‌هایی است که تهیه‌کننده برنامه به آن پاسخ می‌دهد. او می‌گوید: رادیوها روشن یک تیم است که اگر هر کدام از عناصر این تیم نباشد یک جای برنامه می‌لنگد، از ارتباطات گرفته تا اجرای گوینده‌ها و... شاید این برنامه جزو معدود برنامه‌هایی باشد که با سه گوینده طنز اجرا می‌شود؛ به این دلیل که مخاطبان رادیو تهران این گوینده‌های طنز را دوست دارند و هر یک از این گوینده‌ها به تنهایی قادر به اجرای برنامه‌های یک شبکه هستند، از حضور سه گوینده طنز در برنامه استفاده می‌شود تا بتوانیم از قابلیت‌ها و توانایی‌های هر یک به صورت مجزا بهره‌مند شویم.

باستانی معتقد است رادیو تهران در حوزه طنز یکی از پیشتازان است و می‌افزاید: این برنامه بعد از جمعه ایرانی که در حال حاضر متوقف شده، جزو معدود طنزهایی است که توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند، تلاش کردیم بخش‌هایی را انتخاب کنیم که مردم با آن درگیر شوند و لحظات شاد و خوبی داشته باشند.

وی می‌گوید: گویندگی تمام بخش‌ها بر عهده سه گوینده است که به نظرم توانایی‌های آنها انکار نشدنی است، مخاطب در این برنامه صدای مشخصی نمی‌شنود؛ چند شخصیت، صدا و تیپ مجزا اجرای برنامه را بر عهده دارند. ما سعی می‌کنیم از تمام توانایی‌های دوستان استفاده کنیم.

لبخند به رنگ شهر

اجرای برنامه رادیوها روشن را وحید رونقی، امین قاضی و میثم عبدی بر عهده دارند، چاله چوله‌های شهر تهران موضوع برنامه است که از همان ابتدا عنوان و از مخاطبان هم خواسته می‌شود از طریق پیامک و تماس‌های تلفنی درباره چاله‌هایی که افراد در مسیرشان با آنها برخورد می‌کنند و از حس و حالشان در آن لحظه بگویند.

در طول برنامه از زوایای مختلف و به اشکال گوناگون به مشکل که همان موضوع برنامه است، به زبان طنز و شوخی پرداخته می‌شود، به عبارتی با زبان بی‌زبانی آن مشکل به چالش کشیده می‌شود.

نویسندگی بخش با گزارشگران با امین قاضی است و اجرای آن را وحید رونقی بر عهده دارد. در این قسمت نقدی به کار گزارشگران رادیو و تلویزیون تا گزارشگران مکتوب می‌شود.

رعایت ادب رسانه‌ای

امین قاضی، یکی از گوینده‌هایی این برنامه است او می‌گوید: ما با طنز موقعیت شوخی می‌کنیم، اتفاقاتی که در برنامه می‌افتد با توجه به خط فکری تهیه‌کننده است، البته اجرا لحظه و فی‌البداهه خلق می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که گوینده طنز چه ویژگی‌هایی دارد، می‌افزاید: گوینده برنامه‌های طنز محور باید فردی باشد که کودک درونش فعال و خلاق باشد، همه اینها باید در چارچوب ادب رسانه‌ای باشد، من معتقدم گوینده طنز باید ادب رسانه‌ای را رعایت کند.

در برنامه رادیوها روشن سه مجری قرار است شوخی کنند و قالب آن با برنامه‌های دیگر متفاوت و متغیر است، بنابراین نمی‌توان اجرای آن را با برنامه‌های دیگر یکی دانست. برنامه صبح تهران با رادیوها روشن قابل مقایسه نیست، بنابراین اجرای آن هم متفاوت است، اما در اجرای برنامه‌های طنز باید نگاه دیگری داشت، چون ما تلاش می‌کنیم که حال مردم را خوب و یک سری اطلاعات در قالب طنز به آنها منتقل کنیم.

قاضی می‌افزاید: سه مجری برنامه به واسطه تهیه‌کننده هدایت می‌شوند، کسانی که اهل شوخی هستند و انرژی زیادی از سمت تهیه‌کننده می‌گیرند. با خط‌دهی عوامل تهیه سعی می‌کنیم اجرا برای شنونده خوشایند باشد. این تهیه‌کننده است که ما را هماهنگ می‌کند، امیدوارم مردم خوششان بیاید و لذت ببرند امیرحسین ثقفی، طراح و مدیریت محتوایی برنامه، آرمین تقی‌نژاد هماهنگی، معصومه مالکی و سپیده آقاجانی ارتباطات از دیگر عواملی هستند که با این برنامه همکاری می‌کنند.

مریم کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها