رئیس سازمان بورس گفت: با سایت‌هایی که قیمت‌ها را منحرف یا جهت‌دهی می‌کردند، برخورد شد که به ناراحتی تعدادی از سرمایه‌گذاران انجامید، اما نسبت به 10 میلیون سهامدار و انتظاراتی که اکثریت سرمایه‌گذاران در بازار داشتند، این اقدام یک اقدام جدی و قاطع در جهت منافع عموم سرمایه‌گذاران بوده است.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۵۵
برخورد با سایت‌هایی که قیمت سهام را منحرف می‌کنند

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، انجام معاملات به سبک بوک بیلدینگ را یکی از دغدغه‌های اصلی قیمت‌گذاری سهام در عرضه‌های اولیه خواند و اظهار کرد: بوک بیلدینگ فرصت‌های برابری برای تمام سرمایه‌گذاران فراهم کرد و با تقویت مکانیسم آن، به نیاز مهم فعالان بازار سرمایه پاسخ داده شد.

وی در گفت‌وگو با وبسایت اطلاع رسانی وزارت اقتصاد به الزام افشای ماهانه آمار تولید و فروش اشاره کرد و گفت: پیش از این بخشی از اطلاعات افشا می‌شد، اما براساس این الزام مبنا و پایه اطلاعات شرکت‌ها از حدس و گمان و مفروضات به اطلاعات واقعی هدایت شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،‌ به‌روزرسانی سامانه معاملاتی آتوس را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: طی دو ماه آینده، عملیات بهره‌وری از سامانه معاملاتی جدید را خواهیم داشت که یکی از اقدامات بسیار مهم در جهت توسعه بازار است.

محمدی به لزوم اصلاح قوانین بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: مرکز پژوهش سازمان بورس، طی اقدامی تمام قوانین و مقررات حوزه بازار سرمایه را تنقیح کرده و در سامانه‌ای، مقررات حاضر بازار سرمایه را با تمام تغییرات در اختیار عموم قرار داده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، راه‌اندازی معاملات آپشن در بورس تهران و بورس کالا را از دیگر اقدامات اثرگذار سال گذشته خواند و ابراز کرد: حجم معاملات آپشن در بورس تهران و بورس کالا رو‌به‌رشد است و در آینده فرصت‌های بیشتری پیش روی سهامداران خواهد بود.

وی در ادامه به معاملات الگوریتمی اشاره کرد و گفت: معاملات الگوریتمی هم اکنون به رقم چند 10 میلیارد رسیده، به طوری که در مجموع، کارگزاری‌ها 100 میلیارد تومان معاملات پربسامد انجام داده‌اند.

لایحه اصلاح قانون بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: تا دو ماه آینده اصلاح قانون بازار سرمایه نهایی می‌شود و به شورای عالی بورس تقدیم خواهد شد.

وی هشتمین اقدام سازمان بورس طی یک‌سال گذشته را اصلاح دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها خواند و گفت: یکی از دغدغه‌های فعالان بازار، روند و چگونگی توقف و بازگشایی نمادها بود که این مهم مورد توجه سازمان قرار گرفت و دستورالعمل جدید آن کامل و حداکثر تا یک ماه آینده در هیات مدیره تصویب و در زمانبندی مشخص اجرایی می‌شود.

محمدی به صدور مجوزهای بازار سرمایه در جهت بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود: هم اکنون مجوزهای مورد نیاز کارگزاری‌ها از 21 مجوز به هفت مجوز کاهش پیدا کرده است؛ همچنین در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدها و اخذ کد معاملاتی با هماهنگی و سپرده‌گذاری، فرآیندها کوتاه شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تفویض اختیار به بورس‌ها و تمرکز زدایی را دهمین اقدام سازمان بورس دانست و گفت: اقداماتی در جهت تمرکز‌زدایی در حال اجرایی شدن است تا به این طریق کارآمدی ارکان افزایش پیدا کند و همچنین جایگاه نظارتی سازمان بورس پررنگ‌تر و اقدامات اجرایی به بورس‌ها تفویض شود.

محمدی به اهمیت فرهنگسازی در حوزه بازار سرمایه اشاره و عنوان کرد: در حوزه فرهنگسازی، امسال نمایشگاه بین‌المللی بورس و بانک و بیمه اقدامات اساسی و خاصی برای افزایش سواد عمومی داشت و در این باره روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش مستمری داشته و دارد.

وی در ادامه به برخورد با سایت‌ها و شبکه‌های مجازی که به انحراف سرمایه‌گذاران اقدام کرده بودند، ‌اشاره کرد و گفت: برخی شبکه‌ها، سایت‌های اینترنتی و تلگرامی در صدد انحراف سرمایه‌گذاران بودند که با آنها برخورد شد.

محمدی به افزایش سرمایه شرکت‌هایی که دچار وقفه شده بودند، اشاره کرد و گفت: برخی از این شرکت‌ها به دلیل مشکل در برگزاری مجمع و مشکلات دیگر، امکان استفاده از فرصت تأمین مالی را از دست داده بودند که هم‌اکنون اقداماتی در جهت حل و فصل آن صورت گرفته و حتی اقداماتی برای برخی شرکت‌های خارج از بازار سرمایه انجام گرفته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به نامه وزیر اقتصاد در باره حل و فصل مشکلات برخی شرکت‌ها اشاره و ابراز کرد: دستور صادر شده تا تمام شرکت‌هایی که به دلیل برگزاری مجمع یا تصمیمات هیات مدیره آسیبی به سهامداران آن رسیده و خسارتی متحمل شده‌اند، حقوقشان احقاق شود.

پرونده کنتورسازی در دست بررسی است

وی ادامه داد: در این باره شرکت کنتورسازی مورد توجه ویژه است و افزون بر اقداماتی که سازمان بورس در جهت احقاق حقوق سهامداران صورت داده است، فرآیند قضایی آن نیز در حال اجراست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: به موازات پیگیری حقوقی و قضایی راهکارها و روش‌های دیگری که به حل مشکل شرکت کنتورسازی ایران و سهامداران آن کمک کند، با هدف حمایت از سهامداران و این شرکت تولیدی در حال بررسی و پیگیری است.

محمدی افزود: در صورت اقتضا، از تمام ظرفیت‌ها بهره‌گیری خواهد شد و بر‌حسب پیگیری‌های به عمل آمده، دستگاه قضایی نیز از پیگیری‌های اخیر برای حل مشکلات سهامداران کنتورسازی استقبال کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها