فرمانده انتظامی کردستان گفت: سه هزار و 854 قطعه شئ عتیقه مربوط به دوره های مختلف تاریخی از جمله ماد و هخامنشی از سوداگران در کردستان کشف شد.
کد خبر: ۱۰۴۹۵۶۳
کشف 3854 قطعه عتیقه قاچاق در کردستان

به گزارش جام جم آنلاین، سردار مسعود خرم نیا روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: در پی اشراف اطلاعاتی پلیس امنیت عمومی، اعضای یک باند فعال در زمینه خرید و فروش اشیای عتیقه که به صورت عمده اقدام به خروج آثار ملی و تاریخی از کشور می کردند در سنندج شناسایی شدند.

وی اظهار کرد: پس از ماه ها کار اطلاعاتی و عملیاتی 2 نفر از سرشاخه های این باند با احراز هویت و محل سکونت تحت مراقبت پلیس قرار گرفتند که با کسب مجوز قضایی در بازرسی از مخفیگاه متهمان 2 هزار و 842 قطعه سکه تاریخی و همچنین 140 قطعه شئ تاریخی دیگر شامل انواع مهره های گردنبند، پیکرک، ظروف سفالی، اثر مُهر، نسخ خطی،‌ کتیبه و زیورآلات کشف شد.

سردار خرم نیا افزود: طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی تمام آثار کشف شده دارای اصالت و در زمره اشیای تاریخی حاصل از حفاری های غیرمجاز و تخریب آثار تاریخی و باستانی هستند که قدمتشان به ادوار مادها، هخامنشیان،‌ سلوکیان، اشکانیان،‌ ساسانیان و دوره اسلامی بر می گردد.

فرمانده انتظامی استان کردستان با اشاره به دستگیری 2 متهم و صدور قرار میلیاردی برای آنها گفت: در این ارتباط یک نفر مالخر در استان قزوین نیز دستگیر شد که 872 قطعه از این آثار را به صورت غیرقانونی از متهمان خریداری کرده بود.

استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها