تاکید دولت و بخش خصوصی بر کاهش نرخ سود بانکی در مراسم روز ملی صنعت و معدن

انتقاد از نرخ سود؛ نقل محافل اقتصادی

مراسم روز ملی صنعت و معدن، فرصت تازه‌ای برای طرح انتقاد از بالا ماندن نرخ سود بانکی، آن هم از سوی مسئولان دولتی و بخش خصوصی فراهم کرد.
کد خبر: ۱۰۴۹۴۲۶

در سال جاری، تقریبا این به عادت تبدیل شده که مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی از هر مراسم، جلسه و تریبونی برای بیان ضرورت کاهش نرخ سود بانکی استفاده می‌کنند اما در عمل اتفاقی رخ نمی‌دهد.

به گزارش جام‌جم، با وجود مصوبات شورای پول و اعتبار درباره کاهش نرخ سود سپرده‌ و تسهیلات بانکی در دو سال اخیر، بانک‌ها و موسسات اعتباری با ایجاد رقابت مخرب با یکدیگر، بتدریج نرخ‌ها را بالا بردند و در حالی که نرخ تورم هم تک‌رقمی شد، نرخ سود تسهیلات بانکی زیر 20 درصد نیامد.

این مساله موجب اعتراض مکرر بخش تولید و صنایع مختلف شد که اعطای وام‌های با نرخ بالای 20 درصد را مانع اصلی بازگشت رونق اقتصادی عنوان می‌کنند. با این حال، مشخص نیست چه زمانی دولت تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی خواهد گرفت.

کاهش نرخ سود در دولت دوازدهم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن وعده داد که در دولت دوازدهم، نرخ سود بانکی کاهش خواهد یافت.

جهانگیری که هفته گذشته در همایش بانک مرکزی هم از نرخ بالای سودهای بانکی انتقاد کرده بود، دیروز گفت: نرخ سود بانکی با توجه به نرخ تورم باید تغییر کند. این عدد باید به رقمی برسد که به تولید و اقتصاد کشور کمک کند نه آن‌که مانعی در جهت توسعه باشد، لذا یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم اصلاح نرخ سود بانکی است.

وی با اشاره به نقش تعیین‌کننده نرخ سود بانکی در ثبات اقتصادی افزود: فعالان اقتصادی باید احساس کنند که با این نرخ می‌توانند منابع بانکی دریافت کنند. ما تلاش کردیم نرخ سود بانکی با دستور کاهش نیابد بلکه روندی وجود داشته باشد که بر اساس مطالبات و سازوکارهای اقتصادی شاهد کاهش این نرخ باشیم.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود به قرارداد توتال اشاره کرد و گفت: بعضی از دوستان دوست دارند نقاط منفی را بزرگ جلوه دهند که این موضوع اصلا درست نیست. به‌عنوان نمونه در قرارداد توتال شرکت بزرگ فرانسوی ریسک کرده و پذیرفته وارد بازار ایران شود. برای این قرارداد کار مطالعاتی یک سال و نیمه انجام شده و ده‌ها جلسه برای بررسی این موضوع برگزار شد تا این قرارداد با منافع کشور مغایرت نداشته باشد.

وی اظهار کرد: حتی متن قرارداد را برای رئیس مجلس ارسال کردیم تا با قوانین کشور تعارضی نداشته باشد. البته این هنر ماست که بتوانیم از تمام ظرفیت داخلی خود در این قرارداد استفاده کنیم.

نرخ سود حداکثر 2درصد بالای تورم باشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت که از منتقدان همیشگی نرخ‌های بالای سود بانکی بوده، دیروز در مراسم روز صنعت و معدن هم به این معضل اشاره کرد و گفت: مشکل گرانی وام‌های بانکی همواره از سمت تولیدکنندگان مطرح می‌شود و باید گفت که به هر حال تسهیلات، گران است و انتظار می‌رود با عملکرد دولت و کاهش تورم، نرخ سود تسهیلات بانکی نهایتاً یک تا 2 درصد بالای نرخ تورم باشد.

محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: موضوع سود تسهیلات مربوط به بانک مرکزی است ولی به‌عنوان متصدی بخش تولید خواهان رساندن سود تسهیلات به نرخ متناسب با تورم هستیم که در این رابطه باید پذیرفت متاسفانه نقدینگی کافی در بانک‌ها وجود ندارد و باید به‌نوعی این خلأ نقدینگی پر شود تا بتوان سود تسهیلات را نیز همپای نرخ تورم پایین آورد.

وی با اشاره به راهکاری برای همه نقدینگی بانک‌های داخلی خاطرنشان کرد: مجلس و دولت باید تلاش کنند تا سرمایه بانک‌ها را افزایش دهند و می‌توان راهی را پیش گرفت که بانک‌های داخلی به منابع بانک‌های خارجی متصل شوند. یعنی کاری که در دولت سازندگی انجام شد؛ زمانی که من در پتروشیمی بودم، بیش از 11 میلیارد دلار از بانک‌های خارجی تسهیلات گرفته شد تا واحدهای پتروشیمی ساخته شود که اگر نبود، بانک‌های داخلی توان پرداخت این مبلغ را نداشتند و امیدواریم در فضای پسابرجام بتوان شرایطی را به وجود آورد که بانک‌های خارجی از طریق بانک‌های داخلی بتوانند تسهیلات را ارائه دهند.

نرخ سود به 40 درصد رسید

همچنین سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در مراسم روز ملی صنعت و معدن تصریح کرد: نرخ سود تسهیلات بانکی با جریمه و دیرکرد نزدیک 39 تا 40‌درصد است. سهل‌آبادی اظهار کرد: سود تسهیلات برای صنعت در مراحل اولیه 18 درصد و طوری است که حتماً باید سپرده‌گذاری انجام شود که به این ترتیب نرخ واقعی سود تسهیلات به 22تا23درصد می‌رسد.

وی با بیان این‌که سال‌هاست انتظار تک‌نرخی شدن ارز را می‌کشیم، عنوان کرد: طبق گفته آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نرخ سود بانکی کاهش یافته است، اما من می‌گویم که هیچ کاهشی اتفاق نیفتاده و نرخ سود با احتساب جریمه و دیرکرد، ارقام بالایی می‌شود. سهل‌آبادی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر حمایت مالیاتی از تولیدکنندگان، گفت: در شرایط رکود، تولیدات ما در مدت‌های طویل به فروش می‌رسد و بازپرداخت پول ما بیش از یک سال زمان می‌برد، چطور انتظار دارید که ما هر سه ماه یک‌بار مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم؟

وی توضیح داد: تولیدکنندگان چه نقشی در رکود و هدفمندی یارانه‌ها داشته‌اند؟ قرار بود 30 درصد درآمد هدفمندی به صنعت پرداخت شود که هنوز پرداخت نشده است.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این مراسم خواستار از بین‌رفتن سوگلی‌های اقتصادی در برابر بخش خصوصی شد و خاطرنشان کرد: قبح فساد در آستانه ریختن است. وی با بیان این‌که رئیس‌جمهور در مورد فساد گفته بود که وای به روزی که قبح فساد ریخته شود، اظهار کرد: ما در آستانه ریختن قبح فساد هستیم. اگر محیط امن و سالم به وجود نیاید، تأمین نقدینگی و تغییر نرخ سود بانکی، حاصلی برای بخش خصوصی نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در سال‌های 85 تا 95 بیشترین کاهش اشتغال را در بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور شاهد بودیم که بالاترین صدمه و لطمه و زیان به این بخش‌ها بود. البته آثار تحریم‌ها، هزینه‌های تحمیلی قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ سود تسهیلات بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور که همگی خارج از کنترل صنعتگران کشور بود، به نا اطمینانی در این بخش‌ها منجر شد.

تجلیل از 10 برگزیده صنعت و معدن کشور

در مراسم روز ملی صنعت و معدن، از ده برگزیده بخش‌های مختلف صنعت و معدن کشور تجلیل شد. در این مراسم از علی‌اصغر حاجی‌بابا از شرکت شوفاژ کار به عنوان پیشکسوت برتر صنعتی و خسرو جامعی از شرکت سیمان خاش به‌عنوان صنایع معدنی غیرفلزی برتر تجلیل شد.

در بخش واحدهای صنعتی برتر نیز «اکبر خانی» از شرکت کنسرو گلنوش و محمدرضا ظهیر امامی از شرکت تولیدی صنعتی فراسان تجلیل شدند و کیوان گردان به نمایندگی از خوشه پوشاک روستای کردآباد در بخش خوشه کسب‌وکار توسعه‌یافته تجلیل شد. در این مراسم از خانم‌ها سعیده رضایی و شادی سحرخیز به ترتیب از شرکت‌های ایران اشبنت و پانیذ شهد بینالود به عنوان کارآفرین برتر زن و بابک تشکری از شرکت تالک ایرانیان به‌عنوان کارآفرین برتر جوان قدردانی شد. در بخش طرح‌های برتر محمدرضا دیانی از شرکت صنایع پتروشیمی پلی استایر انتخاب و حسین پایداری از مجتمع کاغذسازی راشا کاسپین ایرانیان، معرفی و تجلیل شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها