آشپزخانه ایرانی

خورشت لوبیا سبز

خورشت لوبیاسبز یک خورشت فصلی مخصوص بهار و اوایل تابستان است که عده زیادی آن را با گوشت مرغ یا گوشت تکه‌ای گوسفند درست می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۸۳

در دستور خورشت این هفته ما، درست کردن این خورشت را با سویا یاد بگیرید که هم مواد معدنی و پروتئین مورد نیازتان را تامین می‌کند و هم از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است.

مواد لازم برای تهیه خورشت لوبیا سبز برای 4 نفر

لوبیا سبز: نیم کیلوگرم / سویا: 150 گرم / هویج: 3 عدد / گوجه‌فرنگی: 5 عدد / سیب‌زمینی: یک عدد / لیمو عمانی: 3 عدد / روغن زیتون یا کنجد: به مقدار لازم / آب: به مقدار لازم / نمک، فلفل قرمز، زردچوبه: به مقدار لازم

لوبیا سبز و هویج‌ها را به سایز دلخواه خرد کنید، خرد کردن لوبیا سبز و هویج به اندازه یک انگشت، قیافه خورشت شما را مرتب‌تر و زیباتر می‌کند. سیب‌زمینی را نیز خرد کرده، گوجه فرنگی را رنده کرده و با کمی آب مخلوط کرده کنار بگذارید. سویا را نیم ساعت با آب و زردچوبه و کمی نمک بپزید و بعد از پخت کامل با کمی روغن زیتون تفت داده و لوبیا سبز و هویج و سیب‌زمینی خرد شده را به آن اضافه کنید و نیم ساعتی اجازه پخت بدهید. بعد از آن گوجه رنده شده، نمک، فلفل و لیمو عمانی را اضافه کنید و اجازه دهید کاملا با هم بپزند. این خورشت خوش‌طعم و سالم را می‌توان با نان و برنج سرو کرد.

مرغ بریان با پرتقال و آلو جنگلی

درست کردن مرغ بریان برای مهمانی جلوه مجلل و زیبایی به میز شما می‌دهد. اما خیلی‌ها درست کردن این غذای لذیذ را سخت و در خانه انجام نشدنی می‌دانند. با دستور زیر مرغ بریان را در خانه طبخ کنید و لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه یک عدد مرغ بریان

مرغ درسته: یک عدد / پرتقال: یک عدد / آلو بخارای خشک ترش: 10 عدد / پیاز: 2عدد/ سبزی معطر خشک: 2 قاشق چایخوری / فلفل سیاه: یک قاشق ‌چایخوری / پودر آویشن: یک قاشق چایخوری / پودر سیر: یک قاشق چایخوری/ نمک و فلفل: به میزان لازم / کره: 75 گرم / روغن مایع: به میزان لازم

برای مزه‌دار کردن مرغ دو لیتر آب را با دو قاشق شکر و دو قاشق نمک مخلوط کنید. در نواحی مختلف مرغ چند سوراخ با نوک چاقو یا چنگال ایجاد کنید و حدود سه ساعت در این مخلوط بخوابانید. این کار باعث می‌شود مرغ بهتر طعم‌دار شود و بعد از بریان کردن بافت درون آن خشک نشود و آبدار بماند.

برای طعم‌دار کردن بعد از خارج کردن مرغ از یخچال آن را با مخلوطی از کره، پودر سیر، آویشن، سبزیجات معطر و نمک و فلفل طعم‌دار کنید، یعنی این مواد را مخلوط کرده و بین پوست و گوشت مرغ قرار دهید تا به خورد مرغ‌تان برود. کمی هم داخل شکم مرغ قرار دهید. بعد روغن را داغ کنید. پیاز را ساطوری کرده و تفت دهید. آلوها و فلفل را اضافه کرده و نمک و فلفل بپاشید. پرتقال را ورقه ورقه خرد کرده و با مایه پیاز مخلوط کنید. داخل شکم مرغ را با پرتقال و آلو پر کنید. پای مرغ را با نخ ببندید تا مواد از داخل شکم مرغ خارج نشود. شکم مرغ را هم با خلال دندان ببندید. یک ظرف نسوز را چرب کرده و مرغ را در آن قرار دهید. پیاز دوم را خلالی کرده و کمی روغن و نمک و فلفل روی آن بریزید و دور مرغ پخش کنید. مرغ را یک ساعت و نیم در طبقه وسط فر با دمای 200 درجه سانتی‌گراد بپزید. پس از یک ساعت مرغ را خارج کنید. از آب و روغن داخل ظرف روی مرغ بریزید، سپس آن را مجددا داخل فر گذاشته و دمای پخت نیم‌ساعت آخر را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. هنگام سرو مرغ می‌توانید از جعفری و گوجه فرنگی و ورقه‌های سیب‌زمینی سرخ شده برای تزئین استفاده کنید.

هر نیم کیلو مرغ به نیم‌ساعت زمان برای پخت کامل احتیاج دارد. بنا به وزن مرغتان زمان پخت در فر را تنظیم کنید تا مرغ نیم‌پز نماند و بوی زهم ندهد.

سالاد اسفناج و پیاز با سس سماق

شاید همه از خواص ضد قارچی، ضد میکروبی، ضد التهابی و... سماق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی شنیده باشید، اما جز روی کباب از سماق استفاده نکرده باشید. سالاد این هفته ما روش استفاده از این ادویه بی‌نظیر را در سس یک سالاد خوشمزه به شما می‌آموزد.

مواد لازم برای تهیه سالاد اسفناج برای 4 نفر

اسفناج تازه: 150 گرم / سینه مرغ خرد شده: 150 گرم / پیاز قرمز: یک عدد / بادام خام خردشده: 2 قاشق غذاخوری / گردوی خرد شده: 2 قاشق غذاخوری / کرفس خرد شده: 2 عدد / انگور قرمز تازه یا مویز آن: 2 قاشق غذاخوری/ نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم / ترشی انبه: به میزان لازم / پودر کاری و زنجبیل: به میزان لازم / ماست: 2 قاشق غذاخوری / آبلیمو: 2قاشق غذاخوری / سرکه بالزامیک: به میزان لازم / روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری / سماق پودر شده: یک قاشق چایخوری / سویا سس: 2قاشق غذاخوری

مرغ را به تکه‌های کوچک خرد کنید و همراه آب و کمی نمک نیم ساعتی بپزید بعد از پخت ماست، آبلیمو، ترشی انبه، پودر کاری و زنجبیل را باهم ترکیب کنید و به مرغ‌های پخته شده اضافه کنید و کمی باهم تفت دهید.

اسفناج‌ها را در کاسه ریخته و روی آن مرغ مزه‌دار شده را قرار دهید. کرفس خرد شده، بادام برشته و گردوی خرد شده را روی آن بریزید. پیاز قرمز خلالی خرد شده و انگور قرمز تازه (یا اگر موجود نبود) مویز را به سالادتان اضافه کنید.

برای تهیه سس سرکه بالزامیک، سماق و روغن زیتون و سویا سس را با هم مخلوط کنید و روی سالادتان بریزید و سرو کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها