در بحث‌های اقتصادی درباره آمار و مبانی ارائه آن و صحت ارائه آنها یک چالش جدی داریم؛ به این ترتیب که آمار غیرواقعی می‌تواند انحرافی را در تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری‌های اصلی کشورمان ایجاد کند که البته نباید این اتفاق درهیچ دوره‌ای از دوران مدیریتی صورت پذیرد؛ چرا که مشکلات دوبرابر خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۲۴

آمارهای واقعی آماری است که مردم بتوانند ملموس آن را در زندگی و سفره خود لمس کنند. به عنوان مثال مردم اخبار مربوط به تورم را سر سفره خود می‌بینند و اگر این اخبار با واقعیت سفره‌هایشان یکی نباشد، زمینه‌های بی‌اعتمادی به وجود می‌آید. در این زمینه حتی در دوره‌ای دولت‌ها برای ایجاد آرامش و رضایت به کالاهای شاخصی در سفره‌های مردمی یارانه ارائه می‌کنند تا مردم دقیقا این روند را سر سفره‌هایشان لمس کنند.

مردم مبانی قابل اعتمادی برای لمس و درک شاخصه‌های اقتصادی در سفره خود دارند که باید به آنها توجه داشته باشیم و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم؛ بنابراین آماری می‌تواند از صحت لازم برخوردار باشد که مردم بتوانند به صورت ملموس احساس کنند.

درباره آمارهای اشتغال نیز باید در نظر داشته باشیم که مردم قطعا می‌توانند میزان اشتغالزایی کشور را تجربه کنند به این ترتیب که تعداد افراد شاغل یا بیکار خانواده، فامیل و اطرافیان آنها نمادی دقیق از آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان است.

این که از سوی مرکز آمار به ایجاد یک میلیون شغل اشاره شده ممکن است در اساس نتایج یک معجزه اقتصادی در کشور باشد؛ زیرا امروز در شرایط رکود اقتصادی به سر می‌بریم و قطعا ارائه چنین آماری بجز منحرف کردن اذهان عمومی، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

حمید صافدل

رئیس کل پیشین سازمان توسعه تجارت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها