مجلس شورای اسلامی در مقابله با طرح‌های ضدایرانی ایالات متحده آمریکا، استراتژی مقابله به مثل را در دستور کار خود قرار داده و نمایندگان برای مقابله با سیاست‌های واشنگتن، ارائه طرح‌هایی را در پیش گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۸۵۷۶

به گزارش جام‌جم، اخیرا و پس از تصویب طرحی با عنوان «مقابله با سیاست‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه» از سوی سنای آمریکا، مجلس شورای اسلامی درصدد برآمده تا با ارائه طرحی فوریتی با عنوان مقابله با آمریکا که از سوی مرکز پژوهش‌های خانه ملت تهیه شده از تمامی ظرفیت‌های کشور در مقابله با رفتار ایالات متحده آمریکا استفاده کند.

براساس پیش‌نویس طرح مجلس، برای گسترش فعالیت‌های موشکی، هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت دفاع قرار می‌گیرد و هزار میلیارد تومان نیز برای حمایت از فعالیت سپاه قدس اختصاص می‌یابد. وزارت دادگستری نیز موظف شده از ظرفیت قانونی دولت برای پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات جنایتکارانه آمریکا علیه ایران استفاده کرده و طرح‌های مقابله با نیروهای نظامی آمریکایی را نیز در این دو فوریت تعریف کند.

ارزیابی فعالیت‌های ماجراجویانه تروریستی و خصمانه آمریکا در منطقه توسط ایران، پیگیری اهداف جنگ سایبری، اقدامات تبلیغاتی و جنگ روانی آمریکا، ارائه فهرست تحریمی متقابل و نیز مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر اساس برجام، از دیگر مفاد طرح مجلس عنوان شده است.

بر این اساس، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به بررسی طرح، ‌از نشست مشترک رئیس مجلس با نمایندگان سه فراکسیون‌ نمایندگان ولایی، مستقلان و امید برای بررسی طرح مذکور خبر داد.

به گفته سیدحسین نقوی حسینی، این نشست برای این است که طرح مذکور به اتفاق آرا در صحن علنی به تصویب برسد ؛ چون طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا یک طرح فراکسیونی، جناحی و حزبی نیست و باید به اتفاق آرا در صحن علنی پارلمان به تصویب برسد.

از سوی دیگر حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی به مهر گفته که طرح دوفوریتی مقابله با آمریکا در شکلی که الان نوشته شده، مشکل چندانی برای رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد نمی‌کند.

وی از نبود رایزنی‌ها برای تدوین این طرح انتقاد کرد و یادآور شد این طرح دوفوریتی بیشتر به درد دولت می‌خورد و باید دولتمردان و دیپلمات‌ها آن را بنویسند و شأن نمایندگان مجلس، نوشتن چنین طرحی نیست.

منتظر عکس‌العمل آمریکایی‌ها هستیم

در همین حال محمدابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص بررسی طرح نمایندگان در مجلس به جام‌جم گفت: این طرح مدتی است که به مجلس ارائه شده، اما چون طرح سنای آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور متوقف شده، ‌مجلس شورای اسلامی نیز سعی کرده با تامل و فرصت بیشتری قضایا را بررسی کند و منتظرعکس‌العمل آمریکایی‌ها باشد.

نماینده خمین با بیان این که به علت مرخصی برخی نمایندگان باید نظرات آنان نیز در طرح مجلس لحاظ شود افزود: بهتر دیده شد که فرصتی گرفته شود تا اعضای مجلس پیشنهاد خود را ارائه کنند تا طرح تکمیل‌تر شود.

وی همچنین در مورد بهره‌گیری از ظرفیت قوه قضاییه برای جلوگیری از مصوبات ظالمانه آمریکا تاکید کرد: باید نقاط ضعف و آسیب‌هایی را که در آمریکایی‌ها وجود دارد بررسی کنیم و آنها را بشناسیم و با بهره‌گیری از مستنداتی که در مورد نقض حقوق بشر وجود دارد از قوه قضاییه بخواهیم به دفاع از چهره مظلوم کشور بپردازد.

رضایی با تاکید بر این که قوه قضاییه باید در برخورد با آمریکا از ظرفیت خود استفاده کند، گفت: باید در طرح نمایندگان برای مقابله با آمریکا، بحث همکاری با قوه قضاییه بخصوص در مورد مسائل حقوق بشری لحاظ شود.

ایران به تعهدات خود عمل کرده است

مسعود گودرزی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این‌که طرح‌های سیاسی جنبه اخلاقی و تنویر افکار عمومی دارند، گفت: ‌متاسفانه تاکنون پیگیری مطالبات حقوقی کشور بخصوص در بحث دریافت غرامت از عراق و آمریکا صورت نگرفته و شاهدیم با وجود این‌که توافق برجام امضا شده، اما نمایندگان کنگره آمریکا طرح‌هایی را برای مسدودسازی توافق ارائه می‌کنند.

نماینده ممسنی با بیان این‌که ایران خود را پایبند به توافقات بین‌المللی می‌داند، افزود: مجلس شورای اسلامی هیچ‌گاه طرح‌هایی برای محدودسازی توافقات بین‌المللی ارائه نکرده و حتی به تعهدات خود عمل کرده است.

وی تحریم نهاد سپاه را به عنوان عضوی از پیکره جمهوری اسلامی ایران در تضاد آشکار با توافقات بین‌المللی دانست و با بیان این‌که در مقابل اقدامات آمریکا، مجلس شورای اسلامی قصد دارد ابتدا بیانیه‌ای را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کند تا حقوق ملت ایران و بسیاری از واقعیات گفته شود، افزود: ‌پس از این بیانیه قرار است طرح نمایندگان مجلس نسبت به اقدام متقابل آمریکایی‌ها ارائه شود.

نماینده ممسنی افزود: مستندات جنایاتی که آمریکایی‌ها کردند در قوه قضا موجود است و باید در مجامع بین‌المللی مورد پیگیری قرار گیرد تا غرامت گرفته شود که بر این اساس باید از ظرفیت دستگاه قضایی در طرح نمایندگان نیز استفاده شود.

همکاری 3 قوه لازمه اجرایی شدن طرح ضدآمریکایی مجلس

اردشیر نوریان، رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با بیان این‌که طرح نمایندگان مجلس در حال بررسی‌های تکمیلی است تا ضمانت‌های اجرایی بین‌المللی داشته باشد، گفت: برای اجرایی شدن قانون مقابله با اقدامات آمریکا، ‌همکاری سه قوه از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده شهرکرد تاکید کرد: موضوع احقاق حقوق ملت ایران در ابعاد مختلف امنیت و منافع ملی، نیازمند همکاری قوای کشور است تا حقوق ملت در مقابل فشارهای غیرمنطقی آمریکا استیفا شود.

وی با اشاره به این‌که در مقابل آمریکایی‌ها باید کار منسجمی صورت گیرد، وگرنه کار جلو نمی‌رود، افزود: در مورد مسائل حقوق بشر، مصادره اموال و خساراتی که آمریکایی‌ها به‌خاطر حمایت از تروریسم تحمیل کرده‌اند، هنوز طرح دعوایی از سوی ایران ارائه نشده است و به‌نظر می‌رسد برای گرفتن حقوق ملت ایران همکاری قوا ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها