بر اساس نتایج تحقیق یک موسسه انگلیسی؛

عربستان سردمدار ترویج افراطی‌گرایی است

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که عربستان سعودی اصلی‌ترین مروج اسلام‌گرایی افراطی در انگلیس است.
کد خبر: ۱۰۴۸۳۷۸
عربستان سردمدار ترویج افراطی‌گرایی است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بی بی سی، موسسه هنری جکسون می‌گوید که تحقیقاتش از ارتباط آشکار و مستقیم میان برخی اشخاص و بنیادهای مستقر در عربستان با نفرت‌پراکنی و گروه‌های جهادی مروج خشونت در بریتانیا خبر می‌دهد.

این موسسه برخی شهروندان و بنیادهای خیریه در عربستان سعودی را متهم کرده است که "نوعی وهابیت غیرلیبرال و تبعیض آمیز" را به خارج صادر می‌کنند.

اندیشکده‌های فعال در تحقیقات پیرامون روابط خارجی بریتانیا از دولت این کشور خواسته‌اند تحقیق و تفحصی علنی از نقش عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حمایت از عقاید دینی افراطی انجام دهد.

سفارت عربستان در لندن نتایج و روش این تحقیق را "نادرست" خوانده است.

همزمان دولت بریتانیا تحت فشار قرار گرفته تا نتایج گزارشی را که پیش‌تر درباره گروه‌های اسلام‌گرای افراطی این کشور تهیه شده بود منتشر کند.

گزارش مفصلی که در سال ۲۰۱۵ به دستور نخست وزیر وقت، دیوید کامرون درباره سازمان‌های جهادی بریتانیا تهیه شده بود هنوز اجازه انتشار عمومی پیدا نکرده است.

منتقدان می‌گویند محتوای چنین تحقیقاتی احتمالا برای دولت بریتانیا که روابط نزدیک اقتصادی و نظامی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، به ویژه عربستان دارد، دردسرساز خواهد شد.

گزارش موسسه هنری جکسون که بر تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس، متمرکز شده است حاوی اطلاعاتی درباره کمک‌های مالی این کشورها به آن دسته از مساجد و موسسات آموزشی اسلامی مرتبط با تبلیغ و اشاعه افراطی‌گرایی است.

بنابر این گزارش، در راس حامیان مالی چنین مراکزی، اشخاص و نهادهایی در عربستان سعودی قرار دارند که "به شدت سرگرم اشاعه ایدئولوژی وهابی" هستند.

سفارت عربستان در لندن با صدور اطلاعیه‌ای گفته هر ادعایی مبنی بر ارتباط عربستان با افراطی‌گرایی که "تنها بر اساس بررسی سوابق تعداد معدودی از شهروندان" بنا شده باشد "بی‌اساس و فاقد شواهد معتبر" است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها