وزیر کشور با بیان اینکه ایران دارای بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در جهان است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد، درمان و بازتوانی معتادان، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی از معتادان بهبودیافته نیز در جامعه جهانی، کشوری موفق ارزیابی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۸۱۳۴
ایران بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در جهان را دارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که عصر سه‌شنبه با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورزش، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود علوی وزیر اطلاعات و همچنین جمعی از مقامات لشگری و کشوری در وزارت کشور برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از سه دهه است که سازمان ملل متحد روز ۲۶ ژوئن (۵ تیر) را به عنوان روز جهانی مقابله با سوء مصرف و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر با هدف انگیزشی فراگیر در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحکیم همکاری‌های جامعه جهانی جهت رویارویی با پیامدهای مخرب مواد مخدر تعیین کرده است. این سازمان هر ساله تجارب مبتنی بر شواهد علمی کشورها و ارزیابی نمونه‌های موفق در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر را در قالب شعار روز جهانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر منتشر و همگان را برای رعایت آن تشویق می‌کند.

وی با اشاره به شعار امسال دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) "اول گوش کن! گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنهاست"، افزود: این شعار اشاره مستقیم به ضرورت گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ پیشگیری اولیه از اعتیاد در کانون‌های اجتماعی هدف به ویژه در محیط خانواده دارد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جایگاه منحصر به فرد خود در عرصه بین‌المللی به دلیل اختصاص بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در جهان در زمینه برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد، درمان و بازتوانی معتادان، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی از معتادان بهبودیافته نیز در جامعه جهانی کشوری موفق ارزیابی می‌شود.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: جرایم سازمان‌یافته، صلح و امنیت انسان‌ها را در اقصی‌نقاط جهان به خطر انداخته و موجب نقض حقوق بشر شده است به طوری که زمینه‌های لازم برای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مدنی در جوامع بشری را در سرتاسر جهان تحت‌الشعاع قرار داده و به مخاطره انداخته است.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان آنکه جرایم سازمان‌یافته فراملیتی در اشکال مختلفی همچون قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح، قاچاق انسان و ... بروز پیدا می‌کنند، گفت: قاچاقچیان و گروه‌های جنایی به طور همزمان اقدام به پولشویی درآمدهای غیرقانونی از طریق سیستم‌های مالی مختلف نیز می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پول‌های هنگفت به دست آمده از طریق پولشویی درآمدهای حاصل از جرایم سازمان‌یافته فراملیتی به‌ویژه قاچاق مواد مخدر و روانگردان‌ها می‌توانند به راحتی به سیستم‌های اقتصاد قانونی وارد شده و موجب بی‌نظمی و اختلال در آن شوند.

وزیر کشور با بیان اینکه این نوع از پول‌ها با منشاء غیر قانونی می‌توانند مستقیما با ایجاد فساد در جامعه در فرآیندهای مهم اجتماعی تاثیرگذار باشند، اظهار کرد: جرایم سازمان‌یافته فراملیتی برای جنایتکاران بسیار پرسود و برای افراد قربانی که درگیر یا هدف درگیری گروه‌های جنایی قرار می‌گیرند بسیار هزینه‌بر و پرخطر است؛ چنانکه همه ساله تعداد بی‌شماری از انسان‌ها جان خود را در نتیجه درگیری با گروه‌های جنایی از دست می‌دهند یا به دلیل مسائل و مشکلات بهداشتی، جسمی و روانی مرتبط با مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها دچار مرگ و میرهای زودهنگام و معلولیت‌های شدید می‌شوند.

رحمانی فضلی گفت: این موارد تنها گوشه‌ای از کارکردهای جرایم سازمان‌یافته همچون قاچاق مواد مخدر است که با روش‌های هولناک و با اغراض غیر انسانی و غیر اخلاقی و تنها برای کسب درآمد اقتصادی و سود سرشار توسط جنایتکاران و مجرمان بین‌المللی همه ساله به وقوع می‌پیوندد.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت یازدهم و به طور اخص ستاد مبارزه با مواد مخدر طی سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا وضعیت کشور در حوزه مواد مخدر به خوبی درک شود و تصویری واقعی از ابعاد و حجم آسیب‌های اجتماعی اعتیاد به منظور ایجاد حساسیت عمومی و تنویر افکار دولتمردان و سیاست‌گذاران جامعه در سطوح مختلف حاکمیتی، مدیریتی و اجرایی کشور، ترسیم کند تا ضمن ایجاد گفتمان اجتماعی لازم و اتخاذ رویکردی هماهنگ و منسجم، ائتلافی فراگیر و عزمی ملی برای کنترل، مهار و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور ایجاد شود.

وزیر کشور در ادامه گفت: طی دوره چهار ساله از سال ۹۲ تا ۹۵ برای انهدام بیش از ۱۱ هزار باند و گروه مواد مخدر اقدام و بیش از ۲۵۰۰ تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان کشف شده است.

رحمانی فضلی ‌افزود: همچنین به منظور کاهش ورود و دسترسی به موادمخدر و روان‌گردان‌ها نسبت به اجرای۸۸۸۰ عملیات اقدام شده است که در آن درگیری مسلحانه با قاچاقچیان داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد به منظور کاهش شیوع این پدیده شوم در کشور نسبت به پذیرش و درمان سالانه بیش از ۷۸۵ هزار نفر از متقاضیان اقدام شده که درمان این افراد در ۸۱۰۰ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد انجام شده است.

وزیر کشور ادامه داد: علاوه بر این، نسبت به ساماندهی بیش از ۸۶ هزار نفر معتاد متجاهر در ۱۷ مرکز نگهداری درمان و کاهش آسیب با توجه به موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر اقدام شده است که این رقم افزایش ۱۷۴ درصدی نسبت به دوره قبل از اقدام را نشان می‌دهد.

رحمانی فضلی با اشاره به حوزه صیانت اجتماعی و توسعه مشارکت‌های مردمی نیز گفت: به منظور کاهش بازگشت به اعتیاد از ۲ هزار و ۳۶۵ سازمان مردم‌نهاد فعال حمایت کرده‌ایم و آموزش‌های فنی حرفه ای به بیش از ۱۵۵ هزار معتاد بهبودیافته، ارائه شده است که این رقم نیز افزایش ۱۴۳ درصدی نسبت به دوره قبل را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: همچنین از زنان بهبودیافته صیانت شده است و در این حوزه برای توسعه حمایت‌های اجتماعی از زنان، دختران و کودکان در معرض خطر، ۲۱۰ مرکز اشتغال‌زایی در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

وزیر کشور، برگزاری همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی و اجتماعی‌شدن مبارزه با مواد مخدر با مشارکت بیش از ۱۵۰۰ سازمان مردم‌نهاد، خیرین و فعالان اجتماعی را از دیگر اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در این حوزه برشمرد.

رحمانی فضلی با اشاره به مهم‌ترین نتایج اجتماعی‌شدن مبارزه با مواد مخدر در کشور طی سال‌های اخیر گفت: افزایش حساسیت،‌ دغدغه و ایجاد تحرک و نقش‌آفرینی در مسئولان لایه‌های مختلف امر مبارزه و سطوح ملی و استانی و نیز محلی از قبیل سیاستگذاران، مسئولان اجرایی وزارتخانه‌ها، استانداران، ‌فرمانداران، ‌نخبگان، گروه‌های مرجع و آحاد جامعه و ارتقای سطح تعامل و همکاری‌های بین بخشی از جمله نتایج اجتماعی‌شدن مبارزه با مواد مخدر است.

وی همچنین ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره بیش از ۳۷۸۰ شهید در حوزه مبارزه با موادمخدر و دلاوری‌های ۱۲ هزار جانباز این عرصه، از عملکرد، برنامه‌ها و فعالیت‌های هدفمند و اثربخش همه دستگاه‌های اجرایی عضو و مرتبط با ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان‌های مردم‌نهاد در سطوح ملی و استانی تشکر و قدردانی کرد.

همزمان با برگزاری مراسم روز مبارزه با موادمخدر در کشور با حضور رییس مجلس، وزیر کشور، وزیر اطلاعات و جمعی دیگر از مسئولان لشگری و کشوری ١٦٠ تن انواع مواد مخدر معدوم شد که امحای این مواد از طریق ویدئو کنفرانس به صورت مستقیم به نمایش درآمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها