مهندس عزت‌الله ضرغامی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «دیروز در مراسم اختتامیه مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم سخنرانی کردم.
کد خبر: ۱۰۴۷۸۸۸

محورهای این سخنرانی به اختصار به شرح زیر است:

1- کاریکاتور از مؤثرترین رشته‌های هنری است که به دلیل ویژگی‌هایی چون ارزانی و سرعت تولید، فراگیری میان اقشار مختلف، برخورداری از ماهیت طنز و نگاه تهاجمی و انتقادی به موضوعات از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است.

2- ظرفیت‌های فضای مجازی زمینه را برای حضور مؤثرتر کاریکاتور در افکار عمومی و فضای ارتباطی جهانی فراهم کرده است.

3- کاریکاتور به دلیل برخورداری از ویژگی سهولت درک و فهم مشترک توان همگرایی و تأثیرگذاری در سطح ملی و جهانی را برخوردار است.

4- استقبـــال بــالای کاریکاتوریست‌های 70 کشور از این فراخوان و ارسال بیش از 1600 اثر خوب و حرفه‌ای به لحاظ محتوا و قالب‌های هنری نشان از این ظرفیت فوق‌العاده دارد.

5- ترامپ خود کاریکاتور است!

رفتار و سخنان ترامپ که هر روز جلوه‌ جدیدی از آن بروز می‌کند، ماهیت بدون روتوش دنیای سرمایه‌داری و استکباری آمریکاست و منبع نامحدودی برای تولیدات هنرمندان در این عرصه است.

6- «حقوق بشر فروشی» پدیده‌ عجیب دنیای امروز است.

عقب مانده‌ترین نظام قبیلگی و بدوی مثل عربستان، با سرازیر کردن سرمایه‌های ملت‌های مسلمان به جیب آمریکا، از مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم می‌شود؛ در حالی که ایران با ویژگی‌های مترقی مردم سالار و اتکای مستمر به آرای عمومی هر روز مورد تحریم جدی حقوق بشر قرار می‌گیرد!

7- کاریکاتور خوراک فضای مجازی است.

کاریکاتور سلاح واکنش سریع و تهاجمی هنرمندان به رفتارهای مداخله جویانه و غیرانسانی است.

8- هنرمندان متعهد کشور فارغ از برخی کم‌لطفی‌ها در داخل و بی‌اعتنا به برخی اتهامات سلیقگی بدانند، از پایگاه محکمی در میان مردم و نخبگان در سطح جهانی برخوردار هستند.

9- هنر با قابلیت تأثیرگذاری عمیق و ماندگار، قدرت بالایی در تغییر باورها و رفتارها دارد. برخلاف رفتارهای هیجانی که سطحی و زودگذر است.

10- کارهای غیرهنری، به رغم حجم زیاد تولید، معمولاً یا دیده نمی‌شود یا بسرعت از حافظه‌ها پاک می‌شود و قدرت ماندگاری و موج سازی ندارد.

جنگ روانی با دشمن باید تهاجمی و به دور از انفعال باشد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها