مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص ارزش اموال سرقتی، جعل گواهی پزشک و نگهداری مشروبات الکلی به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۰۴۷۷۱۲

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

پس از سرقت از یک خانه با صاحب اموال که مادر و دختر بودند بر سر ارزش اموال سرقتی دچار اختلاف شدیم. من حبسم را کشیده‌ام، اما آنها مدعی هستند اموالشان بیش از آنچه رد مال کرده‌ام می‌ارزد. حال که به طلاها هم دسترسی نیست، چاره چیست؟

در فرض سوال مدعی (کسانی که مالشان به سرقت رفته است) باید با دلیل و مدرک ادعای مازاد بر اقرار سارق را ثابت کنند. اگر مدرک و دلیلی نداشته باشند، می‌توانند از سارق بخواهند تا قسم بخورد میزانی که دزدیده همین بوده است. اگر سارق قسم خورد به همان میزان که قسم خورده باید پس بدهد و قاضی هم به همان حکم خواهد داد، ولی اگر نه قسم بخورد و نه آن را به طرف دیگر رد کند، شکات باید قسم بخورند مقداری که سرقت شده مثلا فلان مقدار است که در این صورت طبق همین قسم، قاضی حکم خواهد داد و سارق به همین مقدار که شاکی قسم خورد محکوم خواهد شد. (ماده 1328 قانون مدنی) و اگر مدعی نیز از اقامه سوگند استنکاف ورزد، ادعای او ساقط می‌شود.

اگر کسی گواهی پزشکی را برای حکم معافیت جعل کند چقدر مجازات دارد؟

هر کسی شخصا یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی پزشکی به اسم پزشک جعل کند به حبس از 6 ماه تا یکسال یا از سه تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

نگهداری مشروبات الکلی در منزل جرم محسوب می‌شود یاخیر و اگر جرم است چه مجازاتی دارد؟

خرید و فروش، حمل و نگهداری مشروبات الکلی جرم است، اما خرید و فروش و حمل با توجه به میزان آن ،مجازات گوناگونی دارد. نگهداری مشروبات الکلی در منزل یا خودرو به اندازه کم هم که باشد طبق قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود و شخص مجرم به سه تا شش ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. البته اگر مقدار آن در حد کم باشد و اگر قاضی پرونده صلاح بداند می‌تواند با تخفیف مجازات به جریمه نقدی هم تبدیل کند.

بدانید که مصرف مشروب، از نگهداری آن جداست و اگر کسی مشروب مصرف کند به آن شرب خمر اطلاق می‌شود و طبق قانونی (حد شرب‌خمر) که 80 ضربه شلاق است محکوم می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها