حجت‌الاسلام قاضی عسکر با تاکید بر اینکه ان‌شاء‌الله امسال حج آرامی خواهیم داشت، گفت: اولین اعزام حجاج ۹ مردادماه است.
کد خبر: ۱۰۴۷۳۴۹
آغاز اعزام زائران ایرانی به عربستان از ۹ مرداد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر روز یکشنبه (11 تیر) در حاشیه مراسم یادبود همسر آیت‌الله علم‌الهدی که در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به تجمع امروز خانواده شهدای منا مقابل سازمان حج و زیارت گفت:‌ امروز این خانواده‌ها آمدند و ما نزدیک به دو ساعت خدمت آن‌ها بودیم.

وی ادامه داد: گزارشی از روند کار، از آغاز تاکنون برای آن‌ها تشریح شد و بعد هم به سلامتی رفتند، اما متاسفانه موجی ایجاد شد که کسی با آن‌ها صحبت نکرده، اما من خودم دو ساعت با آن‌ها صحبت کردم.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: بیشترین کارِ انجام شده برای این خانواده‌ها توسط سازمان حج صورت گرفته و از ابتدا اینکه آن‌ها شهید قلمداد شوند تا الان که مانند سایر خانواده شهدا محسوب می‌شوند توسط سازمان حج پیگیری شده و اکنون تمام امتیازات شامل حال آن‌ها می‌شود.

قاضی عسکر با بیان اینکه برای دیه این خانواده‌ها در حال مذاکره با عربستان هستیم، تصریح کرد: ما منتظریم کمیته تحقیق نتایج خود را بدهد و احتمال می‌دهیم تا حج امسال این مسئله حل شود که این دیه شامل دو بخش است، یکی شهدای مسجدالحرام که آن را شرکت بن‌لادن پرداخت می‌کند و پولی هم قرار است پادشاه عربستان بدهد بخش دیگر شهدای منا هستند که اگر طبق روند گزارش شده ما بررسی شود، آن‌ها مقصر بودند و دیه پرداخت می‌شود؛ اما اگر این موضوع هم ثابت نشود، در فقه لفظی تحت عنوان دیه قتیل الزحام وجود دارد که اگر کسی یا جمعی از دار دنیا می‌رود، دیه آن با بیت‌المال است و بنابراین ما این دیه را برای خانواده‌ها خواهیم گرفت.

وی همچنین گفت:‌در حال حاضر عربستان مجوز داده و 10 نفر کنسولگر از وزارت خارجه حضور دارند و نقش کنسولگری را ایفا می‌کنند. آن‌ها نیز پذیرفته‌اند که در شهر مکه، جده و مدینه مستقر شوند.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه همکاری عربستان در این رابطه بسیار خوب است و هیچ مشکلی نداریم، ادامه داد: تاکنون قراردادهایمان بسته شده و هیچ مشکلی نداشته‌ایم و احساس ما این است که ان‌شاء‌الله حج آرامی داریم. اما فضای داخلی کشور کمی ملتهب است و رسانه‌ها باید این فضا را آرام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها