دانستنی‌های نفت

مراحل فرآوری نفت خام

پالایشگاه به تاسیسات صنعتی گفته می‌شود که در آن، نفت خام تحت فرآوری قرار می‌گیرد و به محصولات مفیدتر و پرکاربردتری تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۷۲۷۹

به گزارش میزان، هنگامی که نفت خام وارد پالایشگاه می‌شود، فرآیندی موسوم به مراحل تقطیر را طی می‌کند. در این فرآیند، اجزای تشکیل‌دهنده نفت خام از آن جدا شده و می‌توان این اجزا را بیشتر پالایش کرد.

فرآیند تقطیر از زمان ورود نفت خام به بویلری با فشار بالا شروع می‌شود. نفت خام، مخلوطی از هیدروکربن‌های مختلف است. بویلر مخزنی است که نفت در آن جوش می‌آید و مانند آب بخار می‌شود. نفت خام تا 1112 درجه فارنهایت گرم می‌شود.

نفت خام پس از بخار شدن از طریق یک لوله وارد بخش تحتانی برج تقطیر می‌گردد. برج تقطیر،‌ یک مخزن بلند است که دارای صفحات یا سینی‌های زیادی است. بخار نفت خام از این برج شروع به بالا رفتن می‌کند و هر چه بالاتر برود، سردتر می‌شود. بخار نفت خام در جریان سرد شدن به نقطه جوش می‌رسد و روی صفحات یا سینی‌ها به صورت مایع قرار می‌گیرد. بخار نفت خام مانند بخار آب که روی سطح شیشه به آب تبدیل می‌شود، روی این صفحات یا سینی‌ها به حالت میعانات در می‌آید. سپس میعانات مختلف از طریق لوله به مخازن جداگانه منتقل می‌شود. این میعانات شامل گازها، نفتا، بنزین، نفت سفید، گازوئیل، روغن‌های روانکاری، روغن‌های سنگین و سایر فرآورده‌هاست.

این میعانات سپس برای فرآورش بیشتر به سایر بخش‌های پالایشگاه منتقل می‌شود.

امروزه نفت خام برای تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز ما به وسیله خطوط لوله، راه آهن، نفتکش‌ها و کامیون‌ها به پالایشگاه‌ها منتقل می‌شوند. پالایشگاه‌ها معمولا مکان‌های بسیار آلوده‌کننده‌ای به شمار می‌آیند، اما اغلب دولت‌ها در باره دور ریختن مایعات و متصاعد شدن گازهای پالایشگاه‌ها در هوا محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند. برنامه‌های زیست‌محیطی فراوانی وجود دارد که پالایشگاه‌ها را صنعتی ایمن‌تر و تمیزتر می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها