زنگ خطر جدی برای تکواندوی ایران؛

بی‌طلا ماندن در جهان

نه؛ حال تکواندوی ایران خوب نیست؛ کسب سه مدال نقره و یک برنز از 14 مدال ممکن رقابت‌های جهانی نمی‌تواند کارنامه‌ای قابل دفاع برای تیمی باشد که داعیه و توانایی کسب 4 مدال زرین المپیک را دارد !
کد خبر: ۱۰۴۶۶۰۵

دیروز و در روزپایانی بیست و سومین دوره رقابت‌های جهانی تکواندو که در کره جنوبی برگزار شد، تیم ایران با وجود داشتن دو فینالیست باز هم دستش به طلا نرسید و همان طور که پیشتر آرمین هادی‌پور مدال نقره و مسعود حجی‌زواره برنز گرفته بودند، میرهاشم حسینی به مدال نقره وزن 63 کیلو قناعت کرد و کیمیا علیزاده هم که در دو سال گذشته با کسب مدال برنز رقابت‌های جهانی دوره گذشته و همچنین برنز المپیک ریو تاریخ‌ساز شده بود دیروز در پیکار نهایی برابر حریفی از ساحل‌عاج تن به شکست داد و به مدال نقره بسنده کرد. البته این نخستین مدال نقره تاریخ بانوان ایران در پیکارهای جهانی بود با این حال تیم ایران در این رقابت‌ها در حسرت طلا ماند!

به واقع روزهای پرنوسان تکواندوی ایران از المپیک 2012 لندن از راه رسید جایی که همگان انتظار کسب دو مدال طلا از محمد باقری معتمد و یوسف کرمی را داشتند اما تنها یک نقره حاصل شد؛ مدالی که منتقدان آن را ناکامی و فدراسیون نشینان آن را قابل دفاع می‌دانستند. برآورده نشدن انتظارات هرچه بود یکی از ریشه‌های آن تغییر و تحول در ماه‌های منتهی به المپیک در راس کادرفنی تیم ملی بود. تیمی که در جهانی 2011 سه طلا، یک نقره و دو برنز کسب کرده و قهرمان شده بود با این تغییرات به حاشیه رفت. با وجود این‌که تصور می‌شد بعد از المپیک نیز روزهای تاره تکواندو ادامه یابد، اما اعتماد فدراسیون تکواندو به مربی جوانی به نام بیژن مقانلو ورق را برگرداند و به تدریج جوانگرایی و شایسته‌سالاری تکواندو را به اوج برگرداند؛ کسب سه طلا و یک برنز در جهانی 2015 و قهرمانی تیم مردان در کنار ظهور پدیده‌ای به نام کیمیا علیزاده و نخستین مدال برنز این دختر جوان نوید روزهای خوبی را برای تکواندو می‌داد. بسیاری بر این باور بودند که تکواندو در ریو 2016 می‌تواند به چهار مدال دست یابد، اما ریو از راه رسید و در کمال تعجب به تک‌مدال برنز کیمیا علیزاده بسنده کردیم و سه ستاره جوان تیم مردان حذف شدند ! نتیجه‌ای که برخی آن را حاصل خستگی، تاکتیک یکنواخت مبارزه و حتی غرور تکواندوکاران ایران دانستند... هر چه بود تکواندوی ایران بازهم به عقب برگشت!

این عقبگرد حواشی زیادی به دنبال داشت و همان طور که پیش بینی می‌شد تاثیر خود را در جهانی کره جنوبی نشان داد، جایی که تیم مردان ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی سه مدال نقره و برنز گرفت و سوم شد و تیم بانوان هرچند مدال مدال برنز دوره گذشته خود را بازهم توسط کیمیا علیزاده به نقره تبدیل کرد، اما برای تیم بانوان که بیش از یک دهه است روی آن سرمایه‌گذاری شده، کسب فقط یک مدال و عنوان یازدهمی جهان نمی‌تواند قابل دفاع باشد! هرچند کارنامه تیمی عملکرد درخشان علیزاده را زیر سوال نمی‌برد اما جهانی کره جنوبی نشان داد که حال تکواندو خوب نیست و به نظر می‌رسد به یک بازنگری جدی، همدلی و همفکری تمامی نخبگان این ورزش نیاز دارد. تکواندوی ایران اگر بیست سال پیش معدود پیشکسوت صاحب فکر داشت امروز متجاوز از 20 قهرمان پیشکسوت و پرافتخار دارد که می‌تواند گوشه‌ای از کار را گرفته و مانع درجا زدن و بلکه عقبگرد این ورزش پر افتخار شوند.

چرا که بر خلاف سال‌های گذشته، فقط کره جنوبی رقیب ایران نیست و دیروز همه دیدند کره‌ای‌ها سه طلا کسب کردند و پنج طلای دیگر اوزان مردان را چین، آلمان، نیجریه، روسیه و جمهوری آذربایجان کسب کردند و یادمان نرود در بانوان هم کیمیا علیزاده به حریفی از ساحل‌عاج باخت و طلای آذربایجان را میلاد بیگی، تکواندوکار ایرانی تحت هدایت رضا مهماندوست سرمربی اسبق تیم ملی ایران کسب کرد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها