امروز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام «روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی» نامگذاری شده است؛ روزی که یادآور حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به شهرستان سردشت در سال 66 است.
کد خبر: ۱۰۴۶۲۷۰

صدام در چنین روزی با حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی، شهرستان سردشت را مورد بمباران شیمیایی قرار داد که در اثر این جنایت بشری، بلافاصله 110 نفر از مردم مظلوم و بی‌دفاع این شهرستان مرزی به شهادت رسیدند و هزاران نفر از زنان، کودکان و مردان مظلوم این دیار دچار مصدومیت ناشی از گازهای شیمیایی و سمی شدند.

مدعیان حقوق بشر که به صورت آشکار و پنهان از رژیم بعث عراق حمایت می‌کردند در این حادثه سکوت کردند و هیچ ندایی از آنها برنخاست، چراکه این جنایت در راستای اهدافشان بود و استانداردهای دوگانه‌شان اقتضا می‌کرد که در مقابل چنین جنایتی سکوت کنند.

اما هر زمان که منافعشان اقتضا کند از حقوق بشر، چماقی برای تهدید کشورهایی که در راستای سیاست‌های غرب حرکت نکنند، می‌سازند و با بهانه‌های مختلف، این کشورها را تحت فشار قرار می‌دهند.

مصداق بارز چنین مساله‌ای را این روزها در مورد سوریه می‌بینیم و آمریکایی که در بسیاری از موارد آشکار نقض حقوق بشر ازسوی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع از جمله عربستان دم نمی‌زند هر روز تهدید می‌کند که قصد دارد برای جلوگیری از حمله احتمالی شیمیایی از سوی دولت سوریه، دست به اقدام پیشدستانه در این کشور بزند.

این تهدید گرچه با هشدار کشورهای عضو محور مقاومت روبه‌رو شده، اما بخوبی نشان‌دهنده استفاده ابزاری آمریکا از برخی مفاهیم بین‌المللی از جمله حقوق بشر است.

ضرورت پیگیری حقوقی جنایات آمریکا

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که یکی از موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکایی‌ها تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی بود، گفت: براساس اسنادی که در محافل سیاسی و حقوقی تائید شده و در سازمان ملل متحد موجود است، 350شرکت شرقی، غربی و منطقه‌ای از 36کشور دنیا ازجمله 70 شرکت که پایگاه آمریکایی دارند، در تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی نقش داشتند.

نماینده اسلام‌آباد غرب با بیان این‌که صدام در جنگ علیه ایران بارها برای بمباران شهرها و روستا‌ها از سلاح شیمیایی استفاده کرد، افزود: بمباران شیمیایی سردشت جنایت بزرگی بود که صورت گرفت و حتی حمله به روستا‌های بسیار محروم مثل روستای زرده در دالاهو یا روستای نثار در گیلانغرب منجر به قتل‌عام مردم بی‌گناه شد که هنوز آثار شیمیایی آن باقی مانده است.

وی عنوان کرد: پرونده جنایت آمریکایی‌ها درکمک به کشتار مردم ایران از سوی صدام همچنان باز است، ولی اسناد آن مانند بسیاری از مستندات دیگر سازمان سیا در آمریکا وکاخ سفید مخفی مانده است.

عضو کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این‌که آثار استفاده از سلاح شیمیایی تا 700 سال باقی می‌ماند، یادآور شد: سردشت یکی از قربانیان این جنایت بود و هنوز عمق این جنایت شیمیایی باقی است و در شرایطی که قانون‌هایی در آمریکا تصویب می‌شود که اموال ایران را غارت کنند، ما هنوز نتوانستیم قوانین خود را در احقاق حقوقمان نسبت به پیگیری جنایات شیمیایی پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در این شرایط باید بتوانیم حقوق بشر آمریکایی را با مصادیقی که وجود دارد به محکومیت بکشیم، ضمن این‌که اراده‌ای را در دستگاه قضایی و دیپلماتیک کشور تزریق کرده که حقوق ایرانیان قربانی سلاح‌های شیمیایی بخصوص غیرنظامیان را پیگیری کنیم.

سوءاستفاده آمریکا از حقوق بشر و دموکراسی

دکتر صادق کوشکی، استاد دانشگاه نیز گفت: آمریکا از واژگانی مانند حقوق بشر، دموکراســی و... بهره‌برداری می‌کند تا منافع خود را هرچند خلاف حقوق بشر و موازین بین‌المللی در مناطق مختلف دنیا محقق کند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: حتی در برخی موارد مقامات آمریکایی پذیرفتند بیش از 450 هزار غیرنظامی را به کام مرگ فرستادند. این کشور در عین ابراز تاسف اعلام کرد ناگزیر به انجام این‌گونه اقدامات در راستای توسعه دموکراسی و ترویج این ارزش‌ها بوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که آمریکا بر همین اساس طی هشت سال جنگ تحمیلی از رژیم و شخص صدام حمایت کرد، افزود: این کشور هیچ‌گاه از اقدامات صدام که نقض جدی حقوق بشر بود، ایرادی نگرفت و حتی او را در استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم غیرنظامی در سردشت و حتی منطقه کرد عراق در حلبچه گستاخ کرد و عراق سلاح‌ها را از آمریکا و متحدان وی با نظارت آمریکایی‌ها دریافت کرد.

وی اظهار کرد: امروز نیز رفتارهایی را از سوی آمریکا در قبال سوریه از جمله چشم بستن روی همه رفتارهای ضدحقوق بشری گروه‌های تروریستی در سوریه و تلاش برای محدود کردن ارتش سوریه مشاهده می‌کنیم و شاهدیم که به بهانه جلوگیری استفاده از سلاح‌های شیمیایی، صداهایی مبنی بر حمله آمریکا به سوریه شنیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها