شبکه‌های مختلف رادیویی با تدارک ویژه برنامه‌های مسابقه‌محور تلاش می‌کنند ضمن سرگرمی مخاطبان‌شان، به‌صورت غیرمستقیم هم که شده به اطلاعات عمومی آنها بیفزایند.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۵۳

برنامه 021 هر روز از ساعت 18 تا 19 و 20 دقیقه از گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران پخش می‌شود.

مسابقه‌ای شاد، اطلاعاتی مفید

عبدالحسین قلعه‌قوند، مدیرگروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران درباره این برنامه می‌گوید: برنامه 021 برنامه عصرانه‌ای از رادیو تهران است که از شنبه تا چهارشنبه هر هفته با دو تیم مجزا اجرا می‌شود. محور اصلی این برنامه عصرانه، مسابقه است که طی آن در هر روز دو شرکت‌کننده که پیشتر برای مسابقه تلفنی در این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند از طریق خط تلفن مستقیم شرکت می‌کنند. البته این برنامه صرفا یک برنامه تفریحی ـ سرگرمی عصرانه است؛ برنامه‌ای برای مخاطبان خسته از یک روز کاری که عصرها به خانه برمی‌گردند و با شنیدن آن کمی از خستگی روزانه‌شان کاسته می‌شود. خوشبختانه طی تماس‌هایی که با برنامه گرفته شده اغلب مخاطبان اذعان ‌دارند که با شنیدن این برنامه اندکی از استرس و فشار کار روزانه‌شان کاسته شده است.

وی هدف این برنامه را ایجاد اوقات مفرح و سرگرم‌کننده برای مخاطبان می‌داند و می‌افزاید: ما تلاش می‌کنیم، شنونده‌ها لحظات شادی داشته باشند؛ البته در قالب مسابقه‌ای شاد، اطلاعاتی مفید هم به مخاطبان برنامه منتقل می‌شود.

علاوه بر این، مسابقه این برنامه بخش‌های مختلف دارد و قبل از شروع مسابقه مجریان برنامه طی یک گفت‌وگوی صمیمانه و شوخ‌طبعانه با شرکت‌کنندگان، شرایط مناسبی را برای آنها فراهم می‌کنند تا از استرس گفت‌وگوی زنده کمی کاسته شود.

مسابقه ورزشی، فرهنگی و اجتماعی

ساحل کریمی و وحید رونقی مجری‌های برنامه این هفته مسابقه 021 هستند.

موضوع برنامه در قالب یک بیت شعر اعلام می‌شود؛ «دل می‌رود ز دستم صاحبدلان خدا را، دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا. » در ادامه از مخاطبان خواسته می‌شود تا با برنامه خودشان در تماس بوده و با یک بیت شعر یا دلنوشته‌های طنزآمیز در این برنامه مشارکت داشته باشند.

لحظاتی آنتن برنامه به استودیو صدای شهر رادیو تهران سپرده می‌شود که به ترافیک می‌پردازد. بعد تصاویر دریافتی از مانیتورهای استودیو صدای شهر رادیو تهران و مسیرهای پرترافیک بزرگراه شهید مدرس در مسیر جنوب به شمال از بزرگراه شهید حقانی، پل پارک وی تحلیل می‌شوند.

حالا نوبت بخش مسابقه برنامه است. ساحل کریمی می‌گوید: شرکت‌کننده اول ما پشت خط هستند. زهرا میرچراغی 24ساله و لیسانس معماری داخلی. در این بخش از مسابقه پنج سوال طراحی شده که شرکت کننده باید مدت 45ثانیه به آنها پاسخ بدهد. قرآن کریم اولین بار به دست چه کسی به رشته تحریر درآمد؟ نام دیگر سنگ خارا؟ کدام شهر به شهر قند معروف است؟ و...

اقلیدوس تکرور، قطعه نمایشی است که شرکت‌کننده باید ضرب‌المثل را بین صحبت‌های دو شخصیت نمایشی «آقای تکرور» و «آقای اقلیدس» حدس بزند. محمد میر، گزارشگر بخش ورزشی، از شرکت‌کننده یک سوال ورزشی می‌پرسد.

بخشی از برنامه هم به پخش دیالوگ‌های یک فیلم اختصاص یافته است. اما بخش آخر این مسابقه رادیویی پخش موسیقی است که شرکت‌کننده باید شعری را که توسط مجری برنامه خوانده می‌شود را دکلمه کند. موسیقی پخش می‌شود و از شرکت‌کننده خواسته می‌شود شعر را دکلمه کند.

در پایان برنامه هم پیامک‌های مخاطبان خوانده می‌شود که با شعرهای طنزآمیز خود لبخندی به لب‌ها می‌نشانند.

میثم عبدی، یکی از تهیه‌کننده‌های برنامه است؛ او می‌گوید: ابتدا باید بگویم بزودی قرار است در برنامه تغییر و تحولی رخ دهد. پیش‌بینی شده آیتم‌های جدیدی به این برنامه اضافه شود. اما برنامه 021 در حال حاضر به‌عنوان یک مسابقه پرهیجان رادیویی، از همه ابزارهای رادیو استفاده کرده است، رادیو تنها صداست با ابزارهایی مانند موسیقی، افکت یا تقلید صدا و صداپیشگی که خود همین ابزارها بر جذابیت‌های یک برنامه رادیویی می‌افزاید.

او در پاسخ به این پرسش که همه علاقه‌مندان می‌توانند در این مسابقه رادیویی شرکت کنند، می‌افزاید: برای حضور شرکت‌کنندگان در مسابقه محدودیت سنی نداریم و از کودک هفت ساله تا پیرمرد 60 ساله در مسابقه شرکت کرده‌اند. مخاطبان طبق شرایطی که هنگام پخش مسابقه اعلام می‌شود، می‌توانند پیامک دهند یا به صورت تلفنی وارد مسابقه شوند.

تهیه‌کننده برنامه معتقد است: در این مسابقه اطلاعات عمومی مخاطبان در بخش‌های تاریخی، اجتماعی و ورزشی سنجیده می‌شود و شرکت‌کنندگان باید در زمان محدودی به سوالات پاسخ‌های معکوس بدهند و در پایان نیز ضرب‌المثل‌های کاراکترهای نمایشی را حدس بزنند. ما همین که بتوانیم برای دقایقی مردم را در بحبوحه ترافیک و شلوغی شهر آرام کنیم، بهترین نتیجه است.

مریم کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها