ظاهرا نه گرما دست از سر خوزستانی‌ها برمی‌دارد و نه مشکلات متعددش ازجمله قطع برق؛ مثل شب و روز گذشته که شهروندان اهوازی علاوه بر تحمل گرمای بیش از 50 درجه، شاهد قطع برق و دشواری‌های آن در سحرگاه شنبه و صبح یکشنبه بودند.
کد خبر: ۱۰۴۳۲۰۵
عرق گرما و بی‌برقی بر پیشانی خوزستان

به گزارش جام‌جم، هنوز چند هفته از ورود گرمای بی‌سابقه هوا و مشکلات ناشی از آن از جمله قطع مکرر برق در استان سیستان و بلوچستان نمی‌گذرد که این بار شاهد مشکل‌آفرینی گرمای شدید هوا در استان خوزستان بویژه شهر اهواز هستیم؛ گرمایی که زودتر از انتظار هرساله و در فصل بهار نفس این استان و برخی دیگر از استان‌های جنوبی و مرکزی از جمله سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، یزد و... را گرفت و شهروندانشان را به دردسر انداخت.

گفته می‌شود دمای هوا در خوزستان این روزها از مرز 50 درجه هم گذشته و با وجود شرجی هوا به مرز بی‌تحملی رسیده است. البته دمای 40 تا 50 درجه حدود یک‌ماهی هست که زندگی را برای شهروندان خوزستانی سخت و نفسگیر کرده و امانشان را در این ماه روزه بریده است، اما آنچه طی یکی دو روز گذشته در این خطه شاهدش بودیم این‌که ظاهرا این روزها گرمای طاقت‌فرسا و افزایش بیش از اندازه مصرف برق، برای کابل‌ها و ترانس‌های برق هم گران آمده و از حد توانشان خارج شده که در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و زمانی که شهروندان اهوازی بیش از هر زمانی به روشنایی و خنکای وسایل سرمایشی برای احیا و شب‌زنده‌داری احتیاج داشتند، سوختند و متلاشی شدند و شهروندان اهوازی را با تاریکی شب و گرمای بی‌امان این ایام تنها گذاشتند.

البته شهروندان اهوازی قطع مکرر برق را در ساعات ممتد شب و روز پیش از این نیز تجربه کرده بودند، چند ماه پیش و به خاطر هجوم بی‌امان ریزگردها که در همدستی با باران، کابل‌های فرسوده برق این شهر را از کار انداختند.

کابل‌های فرسوده شهر اهواز که ظرفیت پذیرش بار سنگین مصرف برق را ندارند، این بار هم با افزایش مصرف به دلیل افزایش دمای هوا، کم آوردند و جرقه زدند و آتش گرفتند و از مدار خارج شدند.

قطعی برق برخی مناطق اهواز بر اثر آتش‌سوزی

آن‌طور که محمود دشت‌بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان به خبرگزاری‌ها گفته است، آتش‌سوزی شامگاه شنبه در پست برق سپیدار اهواز، رخ داده و مناطقی از این کلانشهر را در خاموشی فرو برده است .

در این حادثه که به علت بالا رفتن مصرف برق روی داده، ظرفیت بار ترانس‌های شرق اهواز به طور کامل پر شده و فشار زیادی بر این ترانس‌ها وارد می‌شود و در پی آن سر کابل خروجی 32 کیلوولت سپیدار و نیز ترانس این منطقه دچار آتش‌سوزی می‌شود.

البته دستگاه‌های خدمات‌رسان ازجمله آتش‌نشانی بلافاصله وارد عمل شده و آتش‌سوزی را به طور کامل مهار می‌کنند، اما علیرضا شکرخدایی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز می‌گوید: این حادثه خساراتی به ایستگاه‌های تغذیه‌کننده برق مناطقی همچون باهنر، مستغلات، صددستگاه، 254 دستگاه، نبوت، رسالت، ایثار، منازل ترابری، ستایش، صادقیه، منازل راه کربلا، سپیدار، شهروند، فاز 2 و فاز 5 پاداد و مهدیس وارد کرده است.

مشکلات برطرف شده

هوا همچنان گرم است، اما برق دوباره به مدارها و کابل‌ها و آرامش به اهواز برگشته است. این را غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به جام‌جم می‌گوید.

شریعتی با اشاره به این‌که برق از شنبه‌شب و بتدریج به مدار بازگشت و تا ظهر روز گذشته به‌طور کامل در مدار قرار گرفت، می‌افزاید: گرمای زودرس و افزایش شدید مصرف برق در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و همچنین فرسودگی کابل‌ها و شبکه برق‌رسانی، علت اصلی آتش گرفتن یک پست و قطع برق در بخشی از شهر اهواز در شامگاه شنبه بود. به گفته وی، بخشی از شهر اهواز که شاهد آتش‌سوزی کابل و قطع برق شده بود، حدود 10 تا 15 درصد جمعیت شهر اهواز را در خود جای داده است.

استاندار خوزستان یادآور می‌شود که این استان پس از استان تهران، بالاترین میزان مصرف برق کشور را به‌خاطر صنایع عظیم نفتی و اقتصادی و همچنین مصرف بالای خانگی به خاطر گرمای هوا، به خود اختصاص داده است، درحالی که بخشی از شبکه‌ها و کابل‌های برق آن همچنان کم ظرفیت، فرسوده و نیازمند ترمیم و نوسازی است.

شریعتی در عین حال به ایجاد پست‌های جدید برق با توان بالا در شهر اهواز اشاره کرده و می‌گوید: قرار بود این پست‌ها تا تیرماه (اوج فصل گرما) در اهواز تعبیه و ایجاد شود تا جلوی مشکلاتی چون قطع برق را بگیرد، اما گرما زودتر از تیرماه و در خرداد به استان رسید و مشکلاتی ایجاد کرد. البته تا یک ماه آینده و با ایجاد پست‌های جدید برق، برای همیشه شاهد رفع مشکلات قطع برق در اهواز خواهیم بود.

تغییر ساعت کاری

از سوی دیگر، در پی افزایش دما و بروز مشکل در شبکه برق استان خوزستان، ستاد بحران این استان ساعت کاری در تمام شهرستان‌های این استان را تا پایان هفته جاری تا ساعت 12 اعلام کرد. ساعت کار اداری در خوزستان در حالت عادی از 7 و 30 دقیقه تا 15 و 45 دقیقه بوده که از 13خرداد تا 31 شهریور به‌منظور صرفه‌جویی در انرژی به 7 و 30 دقیقه تا 14 و 45 دقیقه تغییر یافته بود. براساس مصوبه ستاد بحران خوزستان در 22 خرداد زمان کار ادارات و دستگاه‌های اجرایی خوزستان در روزهایی که دمای هوای استان به بالای 49 درجه می‌رسد، ساعت 13 پایان می‌یابد.

اراده‌ای برای رفع مشکلات خوزستان نیست

شرایط سخت و دشواری که این روزها مردم خوزستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نمایندگان آنها در مجلس را هم به واکنش واداشته است. در همین زمینه روز گذشته غلامرضا شرفی، نماینده آبادان در مجلس در گفت‌وگو با میزان به دمای بسیار بالای درحد 55درجه در خوزستان و سختی گذران زندگی در این شرایط و روزه گرفتن بدون آب و برق اشاره کرد و گفت: قطعی برق و آب در خوزستان آن هم در این فصل سال که دمایی بالای 50 درجه داریم در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز، امیدیه و ماهشهر بسیار غیرقابل تحمل است. این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: مشکلات آب در شهرهای حاشیه‌ای آبادان هم در این گرما بسیار طاقت‌فرسا شده‌است و مردم آب لجن برای استفاده دارند .کیفیت این آب طوری است که مردم اصلا دلشان حتی نمی‌خواهد این آب را روی دست و صورتشان بریزند.

شرفی با بیان این‌که در شهر اروند در برخی مناطق شش روز شش روز قطعی آب دارند، گلایه کرد که یک اراده صادقانه برای رفع مشکل آب و برق در این استان وجود ندارد. مسئولان امر مرتب حرفی می‌زنند که خلاف آن را عمل می‌کنند و مردم هم خلاف وعده‌ها را می‌بینند. به گفته وی، هنوز در منطقه دهکده برنج و حواشی آبادان از کابل‌های بدون روکش استفاده می‌کنند که وصله پینه‌ شده‌اند که این امر باعث افت فشار برق می‌شود.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها