کارشناس مسائل زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی چهارمحال و بختیاری، تغییرات اقلیمی را عامل اصلی پدیده بیابان زایی دانست و گفت: بدنبال این وضعیت 44 هکتار از جنگلهای بلوط این استان در معرض نابودی است.
کد خبر: ۱۰۴۲۹۶۵

به گزارش ایرنا ،مهرداد قطره سامانی افزود: در سالهای اخیر به سبب تولید گازهای گلخانه ای، افزایش دما و کاهش بارشها شاهد تغییرات اقلیمی هستیم که این وضعیت منجر به وقوع پدیده بیابان زایی بویژه در ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته، شده است.

وی، خشک شدن دشت ها و زوال جنگلهای بلوط زاگرس مرکزی را از پیامدهای مخرب وقوع پدیده بیابان زایی در کشور دانست و گفت: براساس جدیدترین تحقیقات انجام گرفته از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، 44 هزار هکتار از جنگل های زاگرس این استان به صورت تک پایه و به شکل خشکیدگی تاج درخت در حال زوال است که اصلی ترین علت آن تغییر اقلیم گزارش شده است.

این کارشناس مسائل زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی، تولید چشمه های گردو خاک را از دیگر پیامدهای وقوع پدیده بیان زایی دانست و تصریح کرد: تاکنون پنج کانون گرد و خاک در استان شناسایی شده که در پی وزش باد، هوای این استان را آلوده می کند.

قطره سامانی همچنین از ممنوعه شدن هشت دشت این استان خبر داد و گفت: این موضوع سبب فرونشست زمین در دشت ها شده که می طلبد مسئولان در این رابطه اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها