در ادامه واکنش‌ها از سوی مقامات کشورمان نسبت به تحریم‌‌های جدید سنا، برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اجرای طرح اقدام متقابل مجلس با مصوبه سنا و به جریان افتادن طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا در مجلس تاکید کردند.
کد خبر: ۱۰۴۲۷۰۵

آیت‌الله نوری همدانی، از مراجع تقلید هم با بیان این‌که ذات آمریکا قلدری، جنایت، خیانت و غارتگری است، گفت: همه دیدیم چگونه سنا برجام را نقض می‌کند، آنان برای هیچ کشوری حقوقی قائل نیستند، ما از مسئولان می‌خواهیم سکوت نکنند، اقدام متقابل انجام دهند تا عزت کشور حفظ شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار تعدادی از بسیجیان، هوشیاری در مقابل توطئه‌های دشمن را ضروری دانست و اظهار کرد: کسانی که سخن اختلاف‌انگیز بزنند‌، جامعه را دوقطبی کنند و کشور را از وحدت که از ضروریات جامعه امروز ماست دور کنند، بی‌تردید در حال خیانت هستند. این کشور ولی فقیه دارد و با نظامی که در رأس آن ولی فقیه ذکرشده، با رأی 98درصدی مردم قبول شده است.

تصمیم‌گیری هیات نظارت بر اجرای برجام

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان این‌که مصوبه اخیر سنای آمریکا نقض آشکار برجام است، گفت: هیات نظارت بر اجرای برجام تصمیمات لازم را درباره تحریم‌های اخیر سنای آمریکا اتخاذ می‌کند.

وی درباره اقدام مجلس در مقابله با تصویب تحریم‌های اخیر سنای آمریکا، خاطرنشان کرد: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت‌ملی مجلس ماموریت داده تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد که در همین راستا طرحی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تدوین شده که پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه سیر قانونی خود را طی می‌کند.

11 تیر؛ بررسی اقدام متقابل در کمیسیون امنیت ملی

کمال دهقانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس نیز با بیان این‌که پیش‌نویس طرحی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای اقدام متقابل با مصوبه سنا به کمیسیون امنیت‌ملی ارائه شده است، گفت: پس از بازگشت نمایندگان از سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود یعنی 11 تیر این طرح در کمیسیون بررسی می‌شود و اگر این طرح کامل نباشد، خود کمیسیون طرح‌هایی را آماده کرده و به صحن علنی پارلمان ارائه می‌کند.

وی با اعلام این‌که باید قانون مصوب مجلس درباره قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پس از نقض عهدهای مکرر آمریکایی‌ها اجرایی شود، اظهار کرد: هیات رصد نحوه اجرای برجام، شورای عالی امنیت‌ملی و دولت باید مصوبه مجلس را اجرایی کنند و در برابر بدعهدی آمریکایی‌ها اقدام متناسبی انجام دهند.

طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا در مجلس به جریان می‌افتد

همچنین یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وضع تحریم‌های تسلیحاتی از سوی سنای آمریکا علیه ایران این امر را نشانه بی‌توجهی آمریکایی‌ها به برجام عنوان و تاکید کرد که طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا بعد از تعطیلات مجلس به فوریت به جریان خواهد افتاد.

علیرضا رحیمی اضافه کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران نظارت موثرتر بر تعهدات آمریکایی‌ها در چارچوب برجام و اعلام موارد نقض برجام و در صورت نیاز ابلاغ آن به شورای امنیت است. همچنین مجلس در طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا تحریم‌های غیرهسته‌ای را دنبال می‌کند. کمیسیون امنیت ملی مقدمتا این طرح را آماده کرده و در اولین جلسه علنی مجلس آن را با قید دو فوریت ارائه خواهد کرد.

هیات نظارت بر اجرای برجام به وظیفه قانونی خود عمل کند

همچنین حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرد: مصوبه سنا، نه تنها با موادی از برجام بلکه با اسناد بالادستی ما در اجرای برجام نیز در تضاد و تعارض است. وی ادامه داد: این اقدام را نقض آشکار برجام می‌دانیم و انتظار داریم هیات نظارت بر اجرای برجام که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر مسئولان نظام، مسئولیت آنها را متذکر شده‌اند، به وظیفه قانونی خود عمل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها