آزادراه تهران ـ شمال که تا همین چند سال پیش، به آزادراهی معروف شده بود که امیدها به پایان یافتن آن به مرز ناامیدی رسیده بود، مدتی است که جانی دوباره یافته است. چراکه روز گذشته عملیات اجرایی قطعه دوم آزادراه آغاز و همزمان، وعده خوش و گوش‌نواز افتتاح قطعه اول آن در تابستان امسال اعلام شد.
کد خبر: ۱۰۴۲۶۳۲

به گزارش جام‌جم، مطالعات اولیه یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های راه‌سازی ایران که قرار است شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل کند، از سال 1353 آغاز و عملیات اجرایی آن نیز از بیش از 20 سال پیش شروع شد!

به درازا کشیده شدن این طرح و به سرانجام نرسیدن آن، اعتراض‌های زیادی را چه از سوی برخی مسئولان و کارشناسان و چه مردم منطقه که جز گرفتاری چیزی عایدشان نشده بود، همراه داشت. میزان پیشرفت کار در آزادراه نیز طی این 20 سال به حدی کم و ناامیدکننده بود که به آزادراه افسانه‌ای معروف شد و امیدها برای به سرانجام رسیدنش کم‌کم داشت به یاس تبدیل می‌شد.

نبود منابع مالی کافی و وجود پیمانکاران متعدد خارجی و نامناسب(چینی) که با جدیدترین فناوری هم نتوانسته بودند، پروژه را به پیشرفت قابل قبولی برسانند، از مهم‌ترین دلایل رکود این طرح اعلام شده بود. درواقع پس از 20 سال، عملا ساخت قطعه یک این آزادراه متوقف شده بود و ساخت قطعات 2 و 3 نیز به دلیل مشکلات فنی و مالی درحال خارج شدن از دستور کار دولت بود و حتی اخباری به گوش می‌رسید که قرار است به جای ساخت این دو قطعه و با کنار گذاشتن آن، جاده کنونی کرج ـ چالوس در حد فاصل قطعات2 و 3 آزادراه تهران ـ‌ شمال تعریض شود.

عزم تازه برای اجرای آزادراه

دولت یازدهم اما، ساخت و تکمیل آزادراه را در دستور کار خود قرار داد و درصدد رفع مشکلات این طرح از جمله مشکلات مالی آن برآمد؛ بویژه درخصوص قطعه اول که عملیات اجرایی آن سال‌ها پیش آغاز شده و هنوز به سرانجامی نرسیده بود. البته بخشی از ساخت این قطعه که شامل حفاری تونل‌ها و پایه‌های پل می‌شود به پایان رسیده، اما در مابقی اقدامات به دلیل عدم تامین منابع فاینانس، شرکت چینی با کندی در حال اجرای پروژه بود، بنابراین زمان بهره‌برداری از این قطعه به تامین منابع مالی آن بستگی داشت که در چند سال گذشته تامین شد. حال در روزهای پایانی دولت یازدهم، نسیم وعده‌های جدید و خوشی از پیشرفت مطلوب این قطعه و افتتاح آن در سال جاری به گوش می‌رسد. قطعه یک آزادراه تهران ـ‌ شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد.

وعده‌های جدید

روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از روند پیشرفت عملیات اجرایی این قطعه بازدید کرد. البته همزمان با بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از قطعه اول آزادراه تهران ـ شمال، عملیات اجرایی منطقه2 این آزادراه نیز رسما آغاز شد.

جهانگیری، در حاشیه بازدید از قطعه یک و کلنگ‌زنی قطعه 2، آزادراه تهران ـ شمال را یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین طرح‌های مهندسی برشمرد و گفت: این طرح یکی از افتخارات مهندسی ایران است و مردم ایران باید به توانمندی مهندسی کشور افتخار کنند.

وی با اشاره به این‌که آزادراه تهران ـ شمال از تونل‌ها و پل‌های بزرگ و سازه‌های پیچیده برخوردار است، افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر شاهد پیشرفت فیزیکی خوبی در قطعه اول بودیم و امیدواریم این قطعه در سال 96 تکمیل شود و مردم بتوانند از آن به طول 32 کیلومتر استفاده کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور، به قطعه 2 آزادراه نیز اشاره کرد و گفت: برای قطعه 2 که 22 کیلومتر طول دارد، چهار پیمانکار انتخاب و مناقصات مربوط برگزار شده است.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد که قطعه دوم آزادراه نیز طبق برنامه زمان‌بندی اعلام شده، ظرف سه سال تکمیل شود. پیش‌بینی شده برای آماده‌سازی و تکمیل منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال بیش از 18 هزار میلیارد ریال هزینه شود.

جهانگیری همچنین با تاکید بر این‌که برای قطعه 3 آزادراه و تامین منابع مالی و برنامه اجرایی آن نیز با چند شرکت درحال مذاکره‌ایم، به بنیاد مستضعفان به عنوان مجری اصلی طرح آزادراه تهران ـ شمال اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذار اصلی این طرح بنیاد مستضعفان است که با ارتباط خوبی که میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان وجود دارد، موانع برطرف شده و امیدوارم شاهد تکمیل طرح آزادراه براساس برنامه زمان‌بندی باشیم.

بزرگ‌ترین تونل ایران

در همین حال خسرو ارتقایی، معاون عمرانی استانداری البرز در گفت‌وگو با جام‌جم به تشریح ویژگی‌های قطعه 2 آزادراه تهران- شمال پرداخت و گفت: در این قطعه تونل بزرگ البرز ـ بزرگ‌ترین تونل ایران ـ به طول 6400 متر واقع شده است.

ارتقایی افزود: این قطعه چند تونل بزرگ چندهزار متری دارد که حفاری تونل شرقی آن از دو طرف آغاز شده و 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حفاری تونل غربی نیز بزودی و پس از انتقال دستگاه حفاری به منطقه آغاز می‌شود. وی با اشاره به این‌که قطعه اول نیز 32 کیلومتر است و تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، تصریح کرد: بخش‌هایی از قطعه اول و دوم به طول 29 کیلومتر در استان البرز قرار دارد.

ارتقایی با بیان این‌که با احداث آزادراه تهران- شمال، مسیر 185 کیلومتری تهران- مازندران، 64 کیلومتر کوتاه‌تر شده و به 121 کیلومتر می‌رسد، یادآور شد: هم‌اکنون بیش از 3500 نفر برای طرح آزادراه تهران- شمال و در جبهه‌های مختلف مشغول به کار هستند تا در زمان‌بندی مشخص به سرانجام برسد.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها