عده زیادی از مردم جهان به اختلالات تیروئید مبتلا هستند و نیمی از آنها را مبتلایان خاموشی تشکیل می‌دهند که این بیماری در آنها تشخیص داده نشده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۹۶۹

احتمال ابتلای زنان ـ بویژه زنان بالای 35 سال ـ به اختلالات تیروئید، 10 برابر بیشتر از مردان است. به طور کلی براساس مطالعات، ریسک ابتلا به مشکلات تیروئید در گروه سنی بالای 35 سال بالاست.

اما تیروئید دقیقا چیست و چگونه بر بدن تاثیر می‌گذارد؟ این غده پروانه‌ای شکل که جلوی گردن قرارگرفته، دارای تاثیرات چشمگیری بر عملکردهای مختلف بدن است. تنظیم دمای بدن، متابولیسم و ضربان قلب از جمله عملکردهای هورمون‌های تیروئید (TH) است که از این غده ترشح می‌شوند. میزان تولید هورمون تیروئید را غده هیپوفیز مغز کنترل می‌کند.

مشکل زمانی آغازمی شود که تیروئید از تعادل خارج شود و هورمون‌های کمتر یا بیشتری تولیدکند. از آنجا که هورمون‌های تیروئید به مناطق مختلف بدن می‌روند، علائم اختلال در تولید آنها، خود را در مناطقی از مغز گرفته تا روده‌ها نشان می‌دهند. برخی از این علائم عبارتند از: احساس خستگی و ضعف، عصبی و مضطرب بودن، تغییر اشتها یا ذائقه، کاهش میل جنسی، عملکرد روده‌ای غیرقابل پیش‌بینی، خشکی پوست، فشار خون و کلسترول بالا و افزایش وزن.

کم‌کاری تیروئید شایع‌تر از پرکاری آن است و رژیم غذایی و سبک زندگی عوامل عمده تاثیرگذار در این اختلال هستند. موارد زیر برخی عادت‌های ناسالمی هستند که در بروز کم‌کاری تیروئید نقش دارند:

رژیم غذایی کم‌چربی

میزان مناسب چربی‌ها، در تنظیم هورمون‌ها و عملکرد طبیعی مغز نقش مهمی دارد.

مصرف زیاد سویا

سویا ممکن است به خاطر کالری و کربوهیدرات پایینش غذای کاملی به نظر برسد، اما این ماده غذایی می‌تواند بر تولید هورمون‌ها و روند هضم غذا تاثیر بگذارد. ید از عناصری است که در عملکرد درست تیروئید نقش مهمی دارد. مصرف زیاد سویا به صورت شیر سویا یا پنیر آن (توفو)، می‌تواند مانع جذب ید از موادغذایی شود.

مصرف نوشابه رژیمی

آنچه در مورد نوشابه‌های رژیمی نادیده گرفته می‌شود، این است که این نوشابه‌ها پر از مواد شیمیایی هستند که می‌توانند محیطی سمی در بدن ایجاد کنند. همچنین فلوراید موجود در نوشابه‌های رژیمی،‌ گیرنده‌های هورمون‌های تیروئید را
مسدود می‌کند.

مصرف روغن‌ و چربی‌های گیاهی

تیروئید برای عملکرد درست به کلسترول و چربی‌های سالم نیاز دارد. مصرف روغن‌های گیاهی مانند مارگارین، از عوامل بروز سندرم روده چکه کن است که باعث می‌شود قطعات هضم نشده غذا وارد جریان خون شوند. این قطعات هضم نشده ممکن است سیستم ایمنی را بیش از حد فعال کنند و درنتیجه بدن، بدون داشتن سیستم دفاعی خوبی مثل غده تیروئید شروع به حمله به اندام‌های کوچک کند.

مصرف زیاد گلوتن

بسیاری از افراد دچار مشکلات تیروئید احتمالا دچار عدم تحمل گلوتن هستند. برای اطمینان از این موضوع، حذف گلوتن را به مدت 30 روز امتحان کنید. اگر بدون گلوتن شرایط سلامت بهتری داشتید، تیروئیدتان نیز احتمالا بهتر عمل خواهدکرد.

مصرف قند زیاد

قندهای تصفیه شده، ویتامین‌ها و مواد معدنی ـ اجزای لازم برای یک تیروئید سالم، غده آدرنال قوی و متابولیسم کارآمد ـ را تحلیل می‌برند. تغییرات زیاد قند خون بر اثر مصرف قندها، در طول زمان فشار بیشتری بر غدد تیروئید و آدرنال واردخواهد کرد.

مترجم: یاسمین مشرف
جام‌جم

منبع: ba-bamail.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها