در انتخابات ریاست‌ جمهوری، نیروهای مختلفی در جامعه سعی کردند در صفوفی قرار گرفته و مبارزه انتخاباتی را براساس منطق خاص انتخابات شکل دهند؛ رقابت، چالش و انتقاد، اساس این منطق را تشکیل می‌داد که نشان‌دهنده دستیابی مردم به فهم بسیار بالایی نسبت به گذشته در جهت تصمیم‌گیری بود.
کد خبر: ۱۰۴۱۴۳۵
لزوم هم‌افزایی به‌ جای تقابل و حذف

مشارکت خوبی در انتخابات صورت گرفت و به‌رغم تخریب‌هایی که از بیرون برای سردشدن انتخابات صورت گرفت، شاهد حضور گسترده مردم بودیم که دستاورد عظیمی بود و دشمنان را به فکر شکستن این قدرت عظیم انداخت.

کسانی که خواستار کاهش قدرت ایران در منطقه هستند به اشکال مختلف در دوران فعلی و پس از انتخابات به شیوه‌های متفاوتی سعی می‌کنند میان مردم تفرقه بیندازند، بنابراین مردم در این مرحله، رسالت حفظ دستاورد به وجود آمده را در عرصه سیاسی کشور دارند. منطق جدید حکم می‌کند همه به‌هوش بوده و با همدلی، همکاری و حفظ انسجام جامعه درصدد حل مشکلات کشور باشند.

دو قطبی شدن در جامعه به این معناست که انرژی جامعه مستهلک می‌شود، در حالی که این انرژی که بر اثر پیشرفت سیاسی انباشت شده، باید در راه سازندگی و حل مشکلات جامعه به کار گرفته شود، اما در صورتی که این انرژی در مسیر گله‌گذاری و متهم کردن یکدیگر صرف شود، طبعا انرژی جامعه پس از مدتی تضعیف و مردم سرخورده می‌شوند و این همان سیاستی است که دشمنان از بیرون سعی در القا و اجرای آن دارند.

با توجه به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با لزوم عدم تکرار شرایط سال59 در جهت شکل‌گیری فضای دوقطبی در کشور نیز باید گفت جامعه انقلابی ما در سال57 خواستار تحول بود،اما این جامعه تحول‌خواهِ پویا باید در ذیل گفتمان‌های تحول‌خواهی که انسجام جامعه را در اولویت قرار دهند، حرکت کند نه گفتمان‌هایی که درصدد تخطئه بوده و در مسیر تعارض و تضاد حرکت کنند، بنابراین امروز با وجود دیدگاه‌های مختلف در کشور، باید هوشیار باشیم و بدانیم همه در یک موضوع مشترک هستند و نباید در مسیر تقابل و حذف حرکت کنند بلکه باید در جهت حل مشکلات، هم‌افزایی داشته باشند.

البته دشمنان ما قصد بازتولید شرایط سال 59 را دارند، اما باید بدانند با موانع بسیار بزرگی از جمله هدایت‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و آگاه‌تر شدن مردم ایران مواجه هستند. در این میان، هوشیاری شرط اول است و باید توجه داشته باشیم با دشمنانی سرو کار داریم که منطقی جز قلدری و زور ندارند.

در چنین شرایطی، باید متوجه باشیم جامعه‌ای که به سمت دو قطبی برود، هیچ‌کدام از قطب‌ها موفق و پیروز نهایی نخواهند شد، البته باید به این نکته هم اشاره کرد برخی افراد که امروز در کشور به دنبال ایجاد فضای دو قطبی هستند، به اشتباه تصور می‌کنند در صورت پیروزی گفتمان آنها، می‌تواند بیشتر خدمت کند.

دکتر علی مرتضویان - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها