مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از شیوع بیماری درختی قارچ زغالی و آفت سوسک چوب خوار در یک میلیون و 130 هزار هکتار از جنگل های زاگرس میانی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۰۲۱۲
شیوع بیماری قارچ زغالی در زاگرس + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، بهمن افراسیابی در نشست هم اندیشی مبارزه با طغیان آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های کردستان گفت: این بیماری به دلیل کاهش بارندگی در چند سال گذشته تشدید شده و هم اکنون به بیش از 10 درصد از این مقدار جنگل آفت زده خسارات جدی وارد کرده است.

وی افزود: آفت «کرم جوانه خوار بلوط » بیشتر در جنگل های زاگرس شمالی شیوع پیدا کرده و اکنون در بیش از 188 هزار هکتار در استان های کردستان، آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه شاهد این آفت هستیم.

افراسیابی ادامه داد: تغییر اقلیم، تخریب منابع طبیعی (جنگل و مرتع)، استفاده نادرست از منابع و تغییر کاربری های غیرمجاز از عوامل گسترش این آفت ها است.

وی تصریح کرد: سازمان جنگل ها با شناسایی آفت، تهیه نقشه مناطق بحرانی و تهیه دستورالعمل هایی، آموزش جنگلبانان و جوامع محلی را در دستور کار قرار دارد.

افراسیابی تاکید کرد: مبارزه با این آفت به طرق مختلف از جمله مبارزه بیولوژیکی (محلول بی تی) و مبارزه مکانیکی به 2 صورت سرشاخه زنی و استفاده از تله های فرمونی انجام شده است.

به گفته وی برای مبارزه با این آفت لازم است همه دستگاه های اجرایی منابع طبیعی را همیاری کنند تا از ایجاد آسیب های جدی تر به جنگل ها جلوگیری شود.

حفاظت از 18 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور به مردم واگذار شد

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها گفت: برای نخستین بار در قالب طرح صیانت از منابع طبیعی و مشارکت بهره بردری در امر حفاظت در دولت تدبیر و امید حفاظت از 18 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی به مردم واگذار شد.

افراسیابی افزود: در گذشته مساله حفاظت از منابع در سازمان جنگل ها و بدنه دولت نگاهی حاکمیتی بود و معتقد بودند که این عرصه ها متعلق به دولت است و دولتی ها باید آن را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و سازمان جنگل ها به مقوله حفاظت از منابع طبیعی نگاه حاکمیتی ندارد، ادامه داد: در این دولت بود که طرحی به نام حفاظت مشارکتی تهیه و ابلاغ شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته که مبتنی بر مشارکت مردم در نظارت بر منابع طبیعی است، این طرح 83 درصد موفق بوده است. همچنین مطالعات دانشگاه چهارمحال و بختیاری در منطقه زاگرس نیز نشان می دهد که این طرح حدود 70 درصد موفق بوده است.

گفتنی است؛ پروانه جوانه خوار بلوط (green oak leaf- rollermoth) گفته می شود، در سال های اخیر خسارت بسیار زیادی را به درختان بلوط استان کردستان زده است.

این حشره با تغذیه از جوانه های رویش و زایشی و غنچه ها و برگ های جوان درختان بلوط در اوایل فصل رویش باعث لخت و بی برگ شدن و حالت خزان گرفتن آنها در جنگل­ می شود.

در کنار این موضوع باید به بیماری «قارچ زغالی بلوط» که عامل آن قارچ (biscogniaxia mediteranea) است و این قارچ از خانواده Xylariaceae و یک آسکومیست بوده اشاره کرد. این بیماری در سال 90-89 برای نخستین بار در ایران در جنگل‌های گلستان بر روی شاه بلوط‌ های گونه(Quercus castaneifolia) گزارش شده است و به صورت پژمردگی شاخ و برگ‌ها و خروج شیرابه‌های سیاه رنگ از داخل تنه نمایان می‌شود و به مرور زمان شیرابه افزایش یافته و حالت زغالی شکل در روی تنه و سیاه شدن در زیر پوست قابل رؤیت است و در نهایت منجر به مرگ کامل درخت می‌شود.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها